با پیگیری سفیرافلاک؛
مشکل چغندرکاران ازنا روی میز شورای تأمین رفت
پیگیریهای پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» منجر به برگزاری جلسه شورای تأمین شهرستان ازنا و اتخاذ تصمیماتی برای حل مشکل چغندرکاران شد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی سفیرافلاک، بحران حمل چغندرقند در ازنا که هفتههاست به یکی از دغدغههای جدی کشاورزان و رانندگان کامیون تبدیل شده، پایگاه خبری تحلیلی سفیرافلاک در گزارشی با عنوان (چغندرکاران ازنا زیر فشار کرایههای خارج از ضابطه؛ هزینههای حمل، سود چغندرکاران را بلعید) به بیان مشکلات آنان پرداخت که سرانجام با ورود شورای تأمین و دستگاه قضایی شهرستان به مرحله تصمیمگیری رسمی رسید. اما در این میان، کامیونداران و کشاورزان همچنان چشمانتظارند تا ببینند وعدهها تا چه حد رنگ عمل به خود میگیرد.
اصغر کرمپور، دادستان شهرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سفیرافلاک با تأکید بر ضرورت تنظیم قرارداد رسمی بین کارخانههای قند و رانندگان اعلام کرد: متأسفانه پیش از آغاز برداشت، قرارداد مشخصی بین کارخانه قند بنیاد اصفهان با اتحادیه کامیونداران منعقد نشده است.
وی افزود: به همین منظور، به نماینده کارخانه قند اصفهان تذکر داده شد که تأخیر در تخلیه بار، مصداق تضییع حق راننده است و طبق قانون باید در قرارداد ذکر شود که در صورت عدم تخلیه بار در ۲۴ ساعت نخست، هزینه خواب کامیون بر عهده کارخانه باشد.
دادستان ازنا تصریح کرد: در جلسه اخیر اتمام حجت شد این رفتارها در صورت تداوم، میتواند واجد وصف کیفری باشد و نماینده کارخانه ملزم به تسریع در روند تخلیه بار گردیده است تا رانندگان معطل نمانند.
از سوی دیگر، کامیونداران پس از برگزاری جلسه، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سفیرافلاک ضمن ابراز رضایت از مواضع دادستان و پیگیریهای جدی مسئولان عنوان کردند: در این جلسه کارخانههای قند موظف شدهاند طبق تعرفه حمل تن بر کیلومتر، قرارداد منعقد کنند و پول خواب راننده مطابق قوانین سازمان راهداری پرداخت شود. همچنین کشاورزان نیز توجیه شدند که پرداخت پول خواب راننده وظیفه کارخانه است، نه آنان.
به گفته رانندگان، بخش بزرگی از اختلافات میان کشاورزان و رانندگان به دلیل «سیاستهای غیرشفاف کارخانهها» بوده است؛ چراکه کارخانهها سالهاست با بستن قراردادهای یکطرفه، هم راننده و هم کشاورز را متضرر کردهاند.
کامیونداران تأکید میکنند که شرکتهای قند نهتنها در پرداخت کرایه و هزینه خواب کوتاهی کردهاند، بلکه با تعلل در افزایش نوار و جکهای تخلیه، عامدانه روند تخلیه را کند نگه داشتهاند تا از محل افت بار و خواب کامیون، سود بیشتری کسب کنند؛ سودی که طبق برآورد رانندگان، سالانه مبالغ سرسامآوری را از جیب کشاورزان ازنایی خارج میکند.
رعایت الگوی کشت در سطح شهرستان ازنا، الزام کارخانهها به پرداخت هزینه خواب کامیونها پس از ۲۴ ساعت، الزام رانندگان به اخذ بارنامه رسمی، مسدودسازی کارت هوشمند متخلفان، تشکیل قراردادهای منصفانه با کشاورزان زیر نظر جهاد کشاورزی و نظارت پلیسراه بر حملونقل بدون بارنامه، از جمله تصمیمات اتخاذشده در آخرین جلسه پیگیری مسائل حمل چغندرقند در ازنا بود.
اگرچه تصمیمات مطرحشده در جلسه، گامی مثبت در جهت قانونمندی بازار حمل چغندر است، اما ریشه اصلی بحران همچنان در فقدان قراردادهای سهجانبه بین سه ضلع اصلی (کشاورز، کارخانه و راننده) و سامانه رسمی حمل است که در مصوبات مذکور به آن اشاره نشد.
از طرفی، در سالهای گذشته نیز جلسات مشابهی برگزار شده، اما به دلیل نبود سازوکار اجرایی پایدار و ضعف در پیگیری، مصوبات روی کاغذ ماندهاند. بنابراین میزان موفقیت مصوبات اخیر، کاملاً به اراده دستگاههای اجرایی در اجرای واقعی تصمیمات، حضور میدانی ناظران و اعمال ضمانت اجرایی علیه متخلفان بستگی دارد.
ورود دادستانی میتواند نقطه قوت این مرحله باشد و پیگیری قضایی تخلفات و الزام کارخانهها به رعایت قراردادهای منصفانه، پشتوانهای برای احقاق حقوق کشاورزان ایجاد میکند. در غیر این صورت، احتمال بازگشت چرخه غیرشفاف فعلی در فصل برداشت آینده همچنان بالاست.
به بیان دیگر، اگر پیگیریها تنها به اخطارها و مصوبات کتبی محدود بماند، بحران در سال آینده با شدت بیشتری بازخواهد گشت. اما در صورت ورود عملی نهادهای نظارتی و اجرای بندهای قانونی، جلسه اخیر میتواند نقطه آغاز اصلاح یکروند مزمن و غیرقانونی در زنجیره حمل چغندرقند باشد.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!