حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

پُک‌هایی با طعم مرگ

پُک‌هایی با طعم مرگ

اعتیاد بلایی خانمان‌سوز است که در بیشتر موارد با مصرف قلیان و سیگار شروع می‌شود و به مواد مخدر می‌رسد و در نهایت آینده را دود می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفرافلاک»، همیشه اعتیاد به مواد مخدر با استفاده مواد دُخانی مانند قلیان و سیگار شروع می‌شود، موادی که نه تنها سلامتی خود فرد مصرف کننده را تهدید می‌کند بلکه سلامتی اطرافیان هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

در بسیاری از موارد وقتی از افراد معتاد پرسیده می‌شود که اعتیاد از کجا شروع شده، پاسخشان این است که از تعارف یک نخ سیگار شروع شد و بعد با افزایش مصرف سیگار، مواد مخدری هم تفریحی مصرف گردید و در نهایت در دام اعتیاد گرفتار شدند.

 

اگر چه عوامل و دلایل زیادی در بروز اعتیاد و استفاده از مواد دخانی نقش دارند اما مهم‌ترین علت آن به تفریح‌های ناسالم بر می‌گردد که فرد نوجوانان و جوان گاهی برای پُر کردن اوقات فراغت با دوستانی همراه می‌شود که آن را به سمت استفاده از قلیان و سیگار و یا مواد مخدر سوق می‌دهند.

 

امروزه استفاده از مواد مخدر به گونه‌های متفاوتی دیده می‌شود که تاثیر زیادی بر مغز گذاشته و گاهی منجر به فوت افراد هم می‌شود، این در حالیست که گاهی با همان پُک‌های اولیه سیگار، فرد به سمت اعتیاد روانه می‌شود و بلای خانمان سوز گریبانگیرش می‌شود.

 

متاسفانه کاهش سن اعتیاد و استفاده از دخانیات موضوعی است که باید با آگاه کردن نوجوانان و جوانان آنها را از ورود به دام اعتیاد نگه داشت اما آنچه نگران کننده است، استفاده از قلیان در بین خانواده‌هاست که به راحتی دست به دست آن را می‌چرخانند و می‌گویند که قلیان ضرر ندارد در حالی که مضرات قلیان چند برابر سیگار است.

 

۱۱ خرداد به عنوان روز بدون دخانیات نامگذاری شده است، براستی اگر روزی برسد که دخانیاتی مصرف نشود چقدر شور و نشاط جوانانی ظهور و بروز پیدا می‌کند و نه تنها آسیب‌های اجتماعی در این حوزه از بین می‌رود بلکه سلامتی ها هم دود هوا نمی‌شود.

 

۱۴ میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با آسیب اجتماعی اعتیاد هزینه شد

 

محمدکریم خورشیدوند مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهارداشت: یکی از آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد است که دلایلی از جمله اختللات روحی روانی، معاشرت با دوستان معتاد، مشاغل کاذب و دلایلی دیگری دخیل هستند که هر کدام می‌تواند فرد را به سمت اعتیاد بکشاند.

 

وی با اشاره به نقش والدین در دور نگه داشتن جوانان از دخانیات، افزود: والدین در تربیت فرزندان خود می‌توانند آن‌ها را با مضرات و خطراتی که استفاده از این مواد می‌تواند داشته باشد آگاه نمایند و علاوه بر والدین نیز، مدارس می‌توانند انجام کارهای فرهنگی و آگاه سازی را انجام دهند.

 

مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان تصریح کرد: دستگاه‌های فرهنگی در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند که با تبلیغ، اجرای کارهای فرهنگی و برنامه‌های دیگری می‌تواند در راستای کاهش استفاده از دخانیات خصوصاً در بین نوجوانان موثر باشند.

 

خورشیدوند از اجرای برنامه‌های مختلفی در راستای پیشگیری از اعتیاد خبر داد و گفت: در همین راستا برگزاری کارگاه‌های آموزشی در محلات کم برخوردار، برگزاری کلاس‌های توانمندسازی، آموزش به بهبودیافتگان اعتیاد یا افراد در معرض خطر، دوره‌های آموزشی پیشگیری از اعتیاد انجام شده که در مجموع سال گذشته ۱۴ میلیارد تومان اعتبار در بین دستگاه‌های مربوطه برای اجرای برنامه‌های مختلف در این حوزه در لرستان پرداخت شده است.

پُک‌هایی با طعم مرگ

 

طرح یاریگران در مدارس اجرا می‌شود 

اردشیر صفاپور دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهارداشت: یکی از برنامه‌هایی که با همکاری آموزش و پرورش برگزار می‌شود، طرح یاریگران زندگی است که در راستای اجرای این طرح به دانش‌آموزان یاد داده می‌شود که از خود در برابر آسیب‌های اجتماعی اعتیاد مراقبت نمایند.

 

وی افزود: در بسیاری از موارد اعتیاد از سیگار شروع می‌شود و سپس به صورت تفریحی مصرف کردن مواد مخدر، فرد گرفتار اعتیاد می‌شود لذا تلاش کردیم که در راستای اجرای این طرح نوجوانان از مضرات اعتیاد و اینکه زندگی و آینده آن‌ها را دود می‌کند، آگاه باشند.

 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌هایی در این راستا در دستور کار قرار گرفته، جشنواره نوجوان سالم است که در این جشنواره بیش از ۹ هزار اثر مختلف از دانش‌آموزان در قالب کارهای هنری و دستی ارسال شد که هدف از این جشنواره این بود که شیوه‌های زندگی سالم ترویج داده شود و از مضرات مواد مخدر هم گفته شود.

 

صفاپور با اشاره به اینکه سه کمپ برای این افراد در استان وجود دارد گفت: ۲ مرکز ماده ۱۶ برای مردان و یک مرکز هم برای خانم‌ها وجود دارد اما مهم‌ترین کار این است که با بیان مضرات دخانیات بتوانیم پیشگیری لازم را انجام دهیم و همان پُک‌های ساده قلیان و سیگار هم صورت نگیرد.

پُک‌هایی با طعم مرگ

 

نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد 

سیما محمدی روانشناس در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهارداشت: متاسفانه برخی از اعتیادها در سنین پائین رخ می‌دهد که خانواده‌ها با توجه ویژه به فرزندان و آرامش در محیط منزل می‌توانند فرزند خود را از رفتن به سمت و سوی اعتیاد دور نگه دارند.

 

وی افزود: گاهی اعتیاد در سنین پائین برای رهایی از تنهایی و یا افسردگی و یا می‌تواند دوستان ناباب رخ دهد اما عوامل دیگری هم در این قضیه موثر هستند و متاسفانه در بیشتر موارد از یک تعارف شروع می‌شود که می‌گویند خطری ندارد و اعتیاد ایجاد نمی‌شود و سلامتی را تهدید نمی‌کند ولی مصرف بسیار اندک مواد مخدر و سیگار ضربه مهلکی به سلامتی است که قابل جبران نمی‌باشد.

 

روانشاس تصریح کرد: گاهی مواد مخدر به راحتی در دسترس قرار دارد و این خانواده است که باید فرزندان را مراقبت کند تا در دام اعتیاد گرفتار نشوند و اگر والدین در زندگی با مشکلاتی همراه هستند، سعی کنند تا این مشکلات را به هر نحوی برطرف کنند چرا که محیط پُر تنش می‌تواند یکی از عواملی باشد که نوجوان به سمت مواد مخدر پناه می‌برد.

 

محمدی با اشاره به فرصت اوقات فراغت نوجوانان و جوانان، عنوان کرد: باید برنامه‌های متنوع فرهنگی، تفریحی، ورزشی برای نوجوان فراهم شود که از این فرصت اوقات فراغت در جهت مثبت و کسب تجارب در حوزه ورزشی و هنری استفاده نماید.

 

وی خاطر نشان کرد: گاهی دیده می‌شود برای سرگرمی و دور همی دوستانه از قلیان استفاده می‌کنند و همین مواد دخانی می‌تواند عاملی برای اعتیاد باشد لذا اقدام اول، آگاه کردن جوانان از خطرات و مضرات انواع مواد مخدر است که امروزه با نام‌های خوش رنگ و لعاب وجود دارد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از