حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/07/15 شمسی | 2024/10/06 میلادی
کاهش ۲۰ درصدی متوسط آبدهی رودخانه‌های لرستان
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان مطرح کرد:

کاهش ۲۰ درصدی متوسط آبدهی رودخانه‌های لرستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: متوسط آبدهی رودخانه‌های لرستان در طول دوره آماری بلندمدت ۲۰ درصد کاهش یافت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای لرستان، داریوش حسن‌نژاد اظهار داشت: شبکه رودخانه‌های لرستان با بیش از ۱۳۰ رودخانه دائمی و فصلی به طول حدود ۹ هزار کیلومتر در دو حوضه کارون بزرگ و کرخه قرار گرفته است که این شبکه یکی از غنی‌ترین شبکه آب‌های روان کشور است که مابقی آن پس از کسر مصارف، به دریاچه سدهای دز و کرخه وارد می‌شود.

وی افزود: متوسط بلندمدت حجم آب خروجی استان حدود ۱۲.۵ میلیارد متر مکعب است که معادل ۱۲ درصد آب‌های جاری کشور است که از این مقدار حدود ۷.۵ میلیارد مترمکعب مربوط به حوضه کارون بزرگ و حدود ۵ میلیارد مترمکعب مربوط به حوضه کرخه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان عنوان کرد: متوسط بلندمدت حجم آب تولیدی استان حدود ۸ میلیارد متر مکعب است که معادل هشت درصد کل آب‌های جاری کشور را تشکیل می‌دهد که از این مقدار حدود ۵ میلیارد مترمکعب مربوط به حوضه کارون بزرگ و حدود ۳ میلیارد مترمکعب مربوط به حوضه کرخه است.

وی بیان کرد: ذخیره تجدیدپذیر آبرفتی لرستان در دشت‌های استان با وسعت حدود ۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع حدود ۶۵۰ میلیون مترمکعب است، از سوی دیگر ذخیره تجدیدپذیر سازندهای سخت زاگرس در گستره استان لرستان حدود ۸۵۰ میلیون متر مکعب بوده که از این میزان حدود ۵۰۱ میلیون متر مکعب معادل ۵۹ درصد مربوط به حوضه آبریز کرخه و حدود ۳۴۹ میلیون متر مکعب معادل ۴۱ درصد مربوط به حوضه آبریز کارون بزرگ است.

حسن‌نژاد گفت: کاهش نزولات جوی در سال آبی جاری نسبت به دوره آماری بلند مدت باعث شده است که منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های استان همچنان با کاهش مواجه شوند به‌طوری‌که متوسط دبی اندازه‌گیری شده رودخانه‌های لرستان در شهریور ماه سال آبی جاری نسبت به سال گذشته حدود ۵۶ درصد افزایش و نسبت به متوسط شهریور ماه طول دوره آماری حدود ۲۰ درصد کاهش داشته‌اند. 

وی تصریح کرد: متوسط آبدهی اندازه‌گیری شده رودخانه‌های سرشاخه کرخه در استان لرستان در شهریور ماه سال آبی جاری نسبت به شهریور ماه سال گذشته حدود ۷۱ درصد افزایش و نسبت به شهریور ماه طول دوره آماری حدود هشت درصد کاهش یافته است. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان اظهارداشت: در رودخانه‌های سرشاخه کارون بزرگ در استان لرستان در شهریور ماه سال آبی جاری نسبت به شهریور ماه سال گذشته، متوسط دبی اندازه‌گیری شده حدود ۴۲ درصد افزایش و نسبت به شهریور ماه طول دوره آماری حدود ۳۲ درصد کاهش یافته است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از