حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/02/31 شمسی | 2024/05/20 میلادی
مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی:

کشاورزی دانش‌بنیان به ارتقاء تولید کمک می‌کند

کشاورزی دانش‌بنیان به ارتقاء تولید کمک می‌کند

مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی با اشاره به اینکه دانش و تجارب سنتی و قدیمی در بخش کشاورزی دیگر جوابگو نیست، گفت: امروزه کشاورزی دانش‌بنیان و نوآور به ارتقاء و کیفیت تولید کمک می‌کند.

به گزارش سفیرافلاک، به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی لرستان، عبداله موموندی در مراسم سی و هفتمین دوره معرفی و تجلیل از برگزیدگان ملی و استانی بخش کشاورزی، اظهارداشت: تولید ۶۵ درصد گندم دنیا بر عهده پنج کشور است، همچنین پنج کشور تولید برنج را در اختیار دارند.

وی با بیان اینکه ۷۶ درصد تولید ذرت در اختیار چهار کشور و ۸۶ درصد سویای جهان در اختیار سه کشور است، افزود: کنترل ۹۰ درصد تجارت غلات دنیا در اختیار چهار شرکت و ۶۶ درصد از مواد شیمیایی کشاورزی از قبیل کود، سم و… در اختیار شش کشور است همچنین یک شرکت کنترل ۵۳ درصد بذر دنیا را بر عهده دارد.

مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در رابطه تولید مرغ عنوان کرد: چهار شرکت ۹۹ درصد کنترل بازار مرغ در جهان را برعهده دارند و ۷۵ درصد کشتارگاه‌های شرکتی و کارخانجات بسته‌بندی در اختیار چهار شرکت است.

وی امنیت غذایی را پایه اصلی امنیت سیاسی هر کشوری دانست و بیان کرد: جهت تولید غذا در داخل کشور باید تمام تلاش و اقدامات خود را بکار گیریم بنابراین در ابتدای امر باید مواظب منابع طبیعی پایه (آب، خاک، مواد ژنتیکی) باشیم و با بهره‌وری و استفاده از منابع انسانی به بهترین تولید دست یابیم.

موموندی با اشاره به اینکه دانش و تجارب سنتی و قدیمی دیگر جوابگو نیست، گفت: امروزه کشاورزی دانش‌بنیان و نوآور به ارتقاء و کیفیت تولید کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: دستیابی به امنیت تولید و غذا، تولید با کیفیت و… مسئولیت حمایت، پشتیبانی، پاسخ به نیاز کشاورزان و بهره‌برداران به عهده دستگاه‌های دولتی مرتبط است اما لازم است نخبگان بخش کشاورزی نیز برنامه‌های معرفی شده وزارت جهاد کشاورزی را بپذیرند و دانش و فناوری‌های جدید را در مزارع پیاده کنند و آنها را به سایر کشاورزان انتقال دهند.

مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، لرستان را در بخش کشاورزی یکی از استان‌های پیشرو در کشور دانست و خاطرنشان کرد: لرستان طی سال‌های اخیر توانسته است بسیاری از رتبه‌ها و رکوردها را تغییر و ارتقاء دهد که دستیابی به این موفقیت‌ها مرهون برنامه‌ریزی دقیق، منسجم مجموعه مدیریت سازمان جهاد کشاورزی و همچنین توصیه کارشناسان، نظارت، بازرسی به موقع است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از