حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان:

کمبود بذری در لرستان نداریم

کمبود بذری در لرستان نداریم

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: برای تامین بذر کمبودی نداریم و در صورت نیاز از سایر استان‌ها وارد می‌کنیم.

به گزارش سفیرافلاک، جهانبخش دولتشاهی ظهر امروز در حاشیه جلسه کمیته فنی بذر لرستان اظهارداشت: در جلسه امروز میزان توزیع بذر گندم در مناطق گرم و سرد، بذر فرآوری شده، بذر موجود و نیاز استان به بذر اصلاح شده در طبقات مختلف گواهی شده مادری بررسی شد.

وی به لزوم تعیین تکلیف هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی صنایع دفاع دورود اشاره کرد و افزود: از این اراضی هر ساله به عنوان یک ظرفیت برای تولید بذر استفاده می‌شود که موضوع این اراضی نیز در جلسه امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفت که بنا شد در اراضی مذکور اصول اولیه علمی تولید بذر، استانداردهای تولید و تکثیر بذر رعایت شود.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در رابطه با میزان بذر مورد نیاز برای سال زراعی آینده، عنوان کرد: بر اساس تصمیم‌گیری کمیته فنی بذر لرستان برای سال زراعی آینده برنامه‌ریزی شده است که حدود ۲۷ هزار تن تولید بذر گندم در طبقات مختلف داشته باشیم.

وی بیان کرد: از آنجا که طی سال‌های گذشته از لحاظ جغرافیایی پراکنش شرکت تولید و تکثیر نامناسب بود و شهرستان‌های سلسله و دلفان به عنوان قطب تولید کشاورزی فاقد شرکت تولید و پخش بذر بود، بنا شد که یک شرکت تولید و تکثیر بذر گندم و حبوبات در دلفان ایجاد شود که با اخذ مجوزهای لازم شرکت تولید و تکثیر بذر گندم و حبوبات سال آینده راه‌اندازی می‌شود.

جهانبخش با اشاره به اینکه شرکت تولید و تکثیر بذر گندم و حبوبات از هدر رفت منابع جلوگیری می‌کند گفت: بذر مورد نیاز شهرستان‌های سلسله و دلفان از الیگودرز تامین می‌شده است.

وی بذر سال گذشته دو هزار و ۵۰۰ تن نسبت به سال زراعی قبل از آن، افزایش پیدا کرد، امسال هم با توجه به استقبال کشاورزان از بذر اصلاح شده، بذر اصلاح شده بیشتری نیاز است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به همسان بودن قیمت بذر اصلاح شده با دانه گندم موجود در بازار اظهارداشت: پیش‌بینی بارش‌های مناسب در پاییز یکی از دلایل استقبال کشاورزان از بذر اصلاح شده گندم است.

وی افزود: کشاورزان امسال بذر خود مصرفی کمتری را برای خود کنار گذاشتند که همین امر سبب افزایش استقبال کشاورزان از بذر مصرفی شده است.

جهانبخش عنوان کرد: برای تامین بذر مورد نیاز کشاورزان با استان‌های کردستان، زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و چهارمحال و بختیاری هماهنگی‌های لازم انجام شده است همچنین به منظور جلوگیری از پرتی بذر برای توزیع از سامانه ساتنال استفاده می‌کنیم، سامانه ساتنال را طوری تعریف کردیم که تراکم بذر مناسبی داشته باشیم.

وی بیان کرد: متاسفانه در برخی مناطق استان لرستان میزان بذر مصرف در هکتار زیاد است به طوری که در برخی از نقاط، کشاورزان در یک هکتار آبی ۴۰۰ کیلو بذر و در اراضی دیم ۲۵۰ کیلو کشت می‌کنند در حالی که میزان بذر مصرفی در اراضی دیم ۱۵۰ کیلو و در اراضی آبی ۲۰۰ تا ۲۲۰ کیلو در هکتار است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان، گفت: در حوزه تامین بذر کمبودی در استان نداریم و در صورت نیاز از سایر استان‌ها وارد می‌کنیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از