حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان:

یک میلیون لرستانی غربالگری می‌شوند

یک میلیون لرستانی غربالگری می‌شوند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در پویش ملی سلامت در استان لرستان یک میلیون و ۱۰۳ هزار نفر غربالگری فشار خون و دیابت می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، مریم کوشکی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهارداشت: پویش ملی سلامت در استان لرستان همزمان با سراسر کشور در حال اجراست که از جمعیت کل استان، یک میلیون و ۱۰۳ هزار و ۹۸۹ نفر غربالگری فشار خون و دیابت می‌شوند.

وی افزود: این پویش برای همه افراد بالای ۱۸ سال انجام می‌شود و متاسفانه با تغییر سبک زندگی، ابتلا به بیماری فشارخون و دیابت افزایش یافته است که پیش‌بینی می‌شود در راستای اجرای این پویش، بیش از ۱۰ درصد مبتلا به دیابت و ۲۴.۵ درصد مبتلا به فشارخون باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد: تاکنون در استان بیش از ۱۰۰ نفر غربالگری شده و ۵۹ هزار مورد در سامانه ثبت شده است که و در راستای پیشبرد اهداف این برنامه، کلینیک‌های سیار هم راه‌اندازی شده تا در کارخانجات، ادارات و سایر مکان‌ها بتوانند اقدام به غربالگری نمایند.

کوشکی بیان کرد: این طرح تا نیمه اول دی‌ماه ادامه دارد که مهم‌ترین هدف این طرح، شناسایی افراد مبتلا به دو بیماری دیابت و فشارخون است که با شناسایی این بیماری و اقدامات لازم مانند توجه به تغذیه و تحرک می‌توان از بروز بسیاری از بیماری‌های ناشی از این دو بیماری جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: کم‌تحرکی، تغذیه غیراصولی، مصرف دخانیات، اضافه وزن، سبک زندگی ناسالم افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را به دنبال دارد که اگر افراد در سنین پایین که مبتلا به فشار خون بالا و دیابت هستند شناسایی شوند می‌توان با اصلاح سبک زندگی سالم و کنترل و درمان فشارخون بالا و دیابت، از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در آن‌ها پیشگیری کرد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از