حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
کارشناس بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان:

۱۰ درصد افراد به دیابت مبتلا هستند

۱۰ درصد افراد به دیابت مبتلا هستند

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: حدود ۱۰ درصد افراد به دیابت مبتلا هستند و بیماران زیادی از دیابت و بیماری خود اطلاعی ندارند.

معصومه دارایی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، با اشاره به ۲۳ آبان روز جهانی دیابت، اظهارداشت: بخش قابل‌توجهی از مرگ و میر به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است و دیابت یکی از بیماری‌های غیرواگیر است که روند افزایشی داشته ولازم است که همه افراد با رعایت رژیم غذایی مناسب، دوری از بی‌تحرکی و دوری از دخانیات از دیابت پیشگیری نمایند.

وی افزود: طبق آمارها در سال ۱۴۰۰ تعداد بیماران مبتلا به بیماری دیابت در کشور بالغ بر ۷ میلیون نفر بوده که درصد ابتلا به دیابت در زنان بیشتر از مردان است.

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد: در حال حاضر در استان لرستان نیز مانند کل کشور، انتظار داریم که شاخص افراد مبتلا به دیابت ۱۰.۵ درصد و افراد پره دیابتی(پیش دیابت) ۱۹.۲ درصد در جمعیت ۳۰ سال و بالاتر باشد که این وضعیت نشان از بی‌اطلاعی افراد از بیماری خود می‌باشد.

دارایی با اشاره به پیشگیری از بیماری دیابت، گفت: رعایت چندین اصول ساده در زندگی روزمره می‌تواند از ابتلای افراد به دیابت جلوگیری می‌کند به‌طوری که حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی منظم در طول هفته، استفاده از رژیم غذایی مناسب و سالم، استفاده روزانه سه تا پنج واحد میوه و سبزی تازه، کاهش استفاده از مواد قندی و دوری از دخانیات می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

وی بیان کرد: افرادی که مشکوک به بیماری دیابت هستند، می‌توانند با یک آزمایش ساده از بیماری یا عدم بیماری خود مطلع شوند و هرچه افراد از بیماری خود زودتر اطلاع داشته باشند می‌تواند بیماری را بهتر کنترل نمایند.

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: در برخی از موارد بیماری دیابت علائمی از خود در فرد مبتلا نشان نمی‌دهد که با غربالگری می‌توان این بیماری را شناسایی کرد ولی در مجموع توصیه می‌شود افراد ورزش و تغذیه مناسب را مدنظر داشته باشند تا از این بیماری در امان باشند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از