حالت تاریک
  • جمعه, 1403/02/28 شمسی | 2024/05/17 میلادی
کارشناس تخصصی حقوق خصوصی و خانواده مطرح کرد:

اجرای «طرح نور» یک مطالبه مردمی است

اجرای «طرح نور» یک مطالبه مردمی است

فرشته ایازی، کارشناس تخصصی حقوق خصوصی و خانواده نوشت: طرح نور یک مطالبه مردمی و اجرای قوانین از جانب ضابطین که همان زحمت‌کشان نیروی انتظامی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر می‌باشند، است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، مقررات به ما می‌گوید که چه کارهایی را باید انجام دهیم و چه کارهایی را انجام ندهیم، در واقع مقررات همان رعایت نظم و قوانین در خانه، مدرسه، محل کار و مکان های عمومی و... است بنابراین افراد در هر جایی (حتی خانه خود) که باشند باید قوانین و مقررات آن مکان را رعایت کنند.

طرح نور، طرح پلیس برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی در حوزه حجاب است و از آنجایی که ما در یک کشور اسلامی زندگی می‌کنیم و تمام مقررات کشور بر اساس ضوابط شرعی نهاده شده است، بنابراین باید قوانین را پذیرفته و در اجرای آنها کوشا باشیم. همان‌طور که در هر کشور دیگری زندگی می‌کردیم باید به قوانین آن کشور احترام می‌گذاشتیم و رعایت قوانین را به عنوان یک اصل می‌پذیرفتیم.

دین رسمی کشور عزیزمان، اسلام و قرآن کتابی است که بر اساس فرامین و دستوراتش قوانین گردآوری شده است؛در قرآن کریم، کتاب مقدس ما مسلمانان، ۲۴ آیه از میان ۶۲۳۶ آیه به امر حجاب اشاره دارد که در این میان آیه ۳۱ سوره نور مستقیماً مسئله حجاب و حد و حدود رعایت آن را بیان می‌کند.

حجاب به عنوان یک امر واجب دینی و اجتماعی معرفی شده است نه یک موضوع مستحب یا مباح. بنابراین وقتی از طرف خداوند متعال به موضوعی امر می‌شود و حد و حدود آن هم تعریف شده است، دیگر چون و چرا و نظرات شخصی را نمی‌توان در آن دخالت داد.

امر واجب حجاب نه تنها دستور الهی است و حد و حدود آن کاملاً مشخص شده بلکه از نظر قانون مجازات اسلامی برای عدم رعایت آن جرم‌انگاری شده است. بر اساس تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند و اصطلاحاً کشف حجاب نمایند به مجازات حبس از ۱۰ روز تا دو ماه و یا از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال جزای‌ نقدی محکوم خواهند شد.

بنابراین حجاب تنها یک موضوع شخصی نیست که فقط به خود فرد ربط داشته باشد بلکه فرد در جامعه نسبت به این هنجارشکنی مسئول است، حال سوال اینجاست تا به حال چرا این قانون اجرا نشده است که متاسفانه بی‌حجابی تا حدی در جامعه رواج بیابد که افراد رعایت حجاب را سلب حقوق خود بدانند؟ که پاسخ به این سوال را واگذار می‌کنیم به ضابطان محترم قضایی و مسئولانی که وظیفه اجرای این قانون مهم را بر عهده دارند.

اکنون باید بگوئیم این طرح (طرح نور) موضوع جدیدی نیست، بلکه اجرای قوانین از جانب ضابطین که همان زحمت‌کشان نیروی انتظامی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر می‌باشند، است و نکته‌ای که باقی می‌ماند نحوه اجرای طرح است.

طرح نور مطالبه مردمی است و اگر ضابطین محترم قضایی و اقدام‌گران ستاد امر به معروف و نهی از منکر این وظیفه را به نحو احسنت انجام دهند و از برخی تخلفات و هنجارشکنی‌ها در مورد بدحجابی و بی‌حجابی چشم‌پوشی نکنند و اجرای قوانین را به معنای واقعی داشته باشند، افراد جامعه هم به قوانین احترام گذاشته و آن را رعایت می‌کنند، چرا که با وجود مردم فهیم کشور عزیزمان افراد معدودی هستند که هنجارشکنی می‌کنند و این افراد معدود که هنجارشکنی آنها دلایل مختلفی از جمله عدم آگاهی نسبت به قوانین، سهل‌انگاری و ... می‌باشد بدون شک با تذکرات لازم نسبت به رعایت قوانین اهمیت بیشتری قائل خواهند شد.

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از