حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/06/11 شمسی | 2024/09/01 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

آزادگان اسوه‌های صبر و مقاومت

آزادگان اسوه‌های صبر و مقاومت

آزادگان اسوه‌های صبر و مقاومت هستند که با تاسی از مکتب اهل‌بیت(ع) برای دفاع از ارزش‌ها و وطن سختی‌های زیادی را تحمل کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، دوران دفاع مقدس پُر از خاطراتی است که مرور آن‌ها حرف‌های تازه‌ای در ذهن انسان تداعی می‌کند، پیروزی رزمندگان در عملیات‌ها خاطراتی شیرین برای ملت ایران است، اما اسارت رزمندگان و شهادت دلیرمردان خاطراتی بود که هیچگاه از ذهن ملت ایران پاک نخواهد شد.


با آغاز جنگ تحمیلی، جوانان و نوجوانان زیادی از سراسر کشور برای دفاع از مرز و بوم برخاستند و به مقابله با دشمن با همه توان پرداختند، کم نبودند رزمندگانی که به اسارت درآمدند، آزادگانی که سال‌های سال اسارت را در غربت تحمل کردند اما ایستادند و بزرگترین درس را که صبر و آزادگی است به همه دادند.


در دوران دفاع مقدس هر جای این وطن را رزمندگان و جوانان با خون پاک و مطهر خود معطر به عطر شهادت کردند تا پس از گذشت سال‌ها یادمان نرود امنیت را مرهون چه کسانی هستیم، کسانی که در دوران اسارت رنج‌ها و شکنجه‌های زیادی را فقط به عشق امام‌راحل و پاسداری از انقلاب تحمل کردند و همان دوران اسارت نیز تعدادی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.


۲۶ مرداد سال ۶۹ خبری خوب کام ملت ایران را شیرین کرد و آن هم بازگشت پرستوهایی بود که سال‌ها در بند اسارت رنج‌های زیادی را تحمل کرده بودند اما این مسافت طولانی را با امید بازگشت به وطن سپری کردند و سرانجام پیروزمندانه و با افتخار به کشور بازگشتند.


اسراء زنجیرهای اسارت را با ایستادگی و صبر شکستند و اینگونه شد که توانستند درس مقاومت را بیاموزند، در چنین روزی ملت ایران در شهرهای مختلف منتظر رسیدن آزادگان بودند و اسراء با ورود به وطن، بوسه بر خاک پاک مطهری زدند که همرزمانشان برای اینکه ذره‌ای از این خاک به دست دشمن نیفتد جان خود را فدا کرده بودند.

آزادگان اسوه‌های صبر و مقاومت

۶ سال اسارت برای حفظ ارزش‌ها

 

آزاده پاسدار شیرعلی شهبازی یکی از آزادگان لرستانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهار داشت: با آغاز جنگ تحمیلی ۲۲ ساله بودم که در روستای گاوکُش‌اولیا شهرستان دلفان زندگی می‌کردیم، تنها چهار روز که از جنگ تحمیلی گذشته بود، تصمیم گرفتم وارد میدان نبرد با دشمن شوم از همین رو به عشق امام‌راحل و کشورم مهیای اعزام به جبهه شدم و به عنوان یک بسیجی راهی این نبرد شدیم.


وی افزود: در دوران هشت سال دفاع مقدس حدود ۱۹ ماه در جبهه‌های جنگ با دشمن حضور داشتم و در عملیات‌های مختلفی از جمله والفجر، رمضان و خیبر حضور داشتم و هر چه از جنگ می‌گذشت همه ما با عزمی راسخ‌تر و پرتوان‌تر برای شکست دشمن اقدام می‌کردیم.


آزاده لرستانی تصریح کرد: از آغاز جنگ تحمیلی تا سال ۶۲ به صورت مستمر در جبهه‌های جنگ حضور داشتم که در سال ۶۲ وارد سپاه شدم و همچنان در جبهه حضور داشتم، من فرزند بزرگ خانواده بودم که در همان زمان به همراه دو برادر دیگرم راهی جبهه‌های جنگ شدیم.


شهباری بیان کرد: علیرغم اینکه طی ۱۹ ماه چندین بار به جبهه رفتم و برگشتم اما وقتی قرار بود در عملیات خیبر حضور داشته باشم، احساس کردم این رفتن با همه رفتن‌ها به سوی جبهه‌های جنگ فرق می‌کند از همین رو کنار پدر و مادر رفتم و حلالیت طلبیدم و گفتم اگر برگشتی نبود آرام باشید.


وی عوان کرد: در عملیات خیبر که حضور داشتم، مجروح شدم و همان زمان به اسارت دشمن درآمدم و به مدت ۶ سال و ۶ ماه در بند اسارت بودم اما در بند اسارت تلاش کردیم تا از همان فرصت هم استفاده کنیم تا جایی که برخی از دوستانم در دوران اسارت حافظ قرآن و نهج‌البلاغه شدند.

 


رحلت امام‌ تلخ‌ترین خاطره دوران اسارت بود


آزاده لرستانی با اشاره به تلخ‌ترین خاطره دوران اسارت، گفت: دوران اسارت سختی‌ها و رنج‌های زیادی را تحمل کردیم و یکی از سخت‌ترین لحظات این بود که دوستانمان بر اثر شکنجه دشمن جلوی چشم ما به شهادت می‌رسیدند ولی تلخ‌ترین خاطره دوران اسارت که به نوعی بین همه آزادگان مشترک است، خبر ارتحال امام‌ خمینی بود.


شهبازی بیان کرد: عراقی‌ها سعی می‌کردند خبرهای خوب را به ما اطلاع ندهند یا با تاخیر اطلاع دهند مثلاً وقتی رزمندگان در عملیات‌ها پیروز می‌شدند به ما گفته نمی‌شد و مدت‌ها بعد متوجه می‌شدیم که رزمندگان اسلام در عملیات پیروز شده‌اند اما خبرهای تلخ را سریعاً اطلاع می‌دادند.


وی یادآور شد: وقتی امام‌راحل در بیمارستان بستری شد همه ما دست به دعا برداشتیم و قرآن می‌خواندیم و صبح روزی که امام‌ رحلت فرمودند، عراقی‌ها این خبر را اطلاع دادند و همه ما سخت عزادار شدیم چرا که همه ما آزادگان به عشق امام‌راحل زنده بودیم و با شنیدن این خبر همه عزادار شدیم و ۴۰ روز در همان دوران اسارت عزاداری کردیم.

آزادگان اسوه‌های صبر و مقاومت

آزادگان، رسالتی زینبی بر عهده دارند

 

آزاده لرستانی اظهار داشت: بعد از اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران به عنوان رهبر جامعه معرفی شد، آرام شدیم و به عشق دیدار رهبری و وطن همه سختی‌ها را تحمل کردیم تا اینکه در ۲۴ مرداد سال ۶۹ خبر آزادی اسراء اعلام شد و اسراء طی سه روز به وطن بازگشتند و ما جزء مرحله سوم بودیم که در روز ۲۸ مرداد سال ۶۹ وارد وطن شدیم.


شهبازی با اشاره به رسالت آزادگان، گفت: رزمندگان، آزادگان، ایثارگران نه تنها در دوران دفاع مقدس رسالتی را عهده‌دار بودند بلکه بعد از پایان جنگ تحمیلی نیز رسالتی زینبی را بر عهده گرفتند و آن هم تبیین ابعاد مختلف دوران جنگ و اسارت بود که باید به نسل جوان انتقال داده شود.


وی خاطرنشان کرد: دشمن تلاش می‌کرد تا افراد را به سمت و سوی ناامیدی سوق دهد ولی ما در سایه قرآن سعی کردیم مقاوم بمانیم و امروز برای نسل جوان تلاش می‌کنیم تا همه خاطرات را تفسیر کنیم تا با آگاهی بیشتر بتوانند حافظ انقلاب باشند.      

 

 
لرستان ۸۳۰ آزاده پرافتخار دارد


هبت‌الله هاشمی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهار داشت: آزادگان در دوران اسارت شکنجه و سختی‌های زیادی را تحمل کردند که این صبر آزادگان الگویی برای همه مردم است.


وی افزود: امروز لازم است که نسل جوان با حماسه‌آفرینی آزادگان بیشتر آشنا شوند چرا که اگر جوانان بدانند برای پیروزی و استمرار این انقلاب چه تلاش‌هایی صورت گرفته، همه تلاش خود را برای حراست و حفاظت از انقلاب به کار می‌گیرند.


مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران لرستان با تاکید بر ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت، تصریح کرد: فرهنگ ایثار و شهادت برگرفته از مکتب حسینی است که رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس در صحنه نبرد با جبهه باطل ایستادند و بسیاری از آن‌ها جان خود را تقدیم نمودند.


هاشمی یادآور شد: استان لرستان ۸۳۰ آزاده دارد که هر کدام گنجینه‌ای ارزشمند از صبر و استقامت هستند و نسل جوان می‌توانند از آن‌ها الگو بگیرند.


انتهای خبر/ 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از