حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/05/07 شمسی | 2024/07/28 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

طرحی به شیرینی نجات هدیه‌های خدا

طرحی به شیرینی نجات هدیه‌های خدا

در راستای جوانی جمعیت طرح (فرزندان تحول آفرین ایران) در استان اجرا می‌شود و در طرح نفس ۱۴۰ مورد از سقط انصراف داده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سفیرافلاک، براساس مطالعات انجام شده توسط کارشناسان متأسفانه در آینده‌ای نزدیک پنجره جمعیتی ایران بسته می‌شود و تعداد تولدها کاهش پیدا می‌کند، این مسئله باعث می‌شود که جمعیت ایران از سمت جوانی به سالمندی هدایت شود.

جامعه سالمند محتاج نیروی کار از سایر کشورها خواهد شد و هجوم مهاجران از خارج به داخل کشور اتفاق می‌افتد به طوری که این اتفاق تأثیرات مخرب فرهنگی را به دنبال خواهد داشت.

 

پیری جمعیت سرمایه‌های کار و تولید را کاهش می‌دهد 

مهناز مردانی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سفیرافلاک، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین عوارض پیری جمعیت این است که سرمایه‌های کار و تولید به شدت کاهش پیدا می‌کند چون قشر فعال و جوانی وجود ندارد که کشور را از نظر اقتصادی، فرهنگی، نظامی و سیاسی پیش ببرد.

وی افزود: وقتی تعداد جوانان یک کشور کاهش پیدا کند قشری که توانمندی کار ندارد افزایش پیدا می‌کند و وقتی جامعه پیر شود تهدید کشورهای دیگر بیشتر خواهد شد.

 

راه‌اندازی مراکز نفس در استان

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد: از نظر روحی و روانی خانواده‌های دارای یک فرزند دچار مشکل می‌شوند چون ممکن است حادثه‌ای رخ دهد که شاید سن پدر و مادر برای جایگزین کردن فرزند دیگر مناسب نباشد و آسیب‌های روحی و روانی خانواده را درگیر خواهد کرد.

مردانی بیان کرد: براین اساس راه‌اندازی مراکز نفس در شهرستان‌های استان، راه‌اندازی مهدکودک‌ها در مراکز درمانی، ادارای و بهداشتی، مجوز اجاره ۱۰ آپارتمان برای دانشجویان متأهل تحت عنوان خوابگاه متأهلی، کرسی‌های آزاد اندیشی و شعار نویسی در سطح شهر از جمله اقداماتی بوده که در زمینه جوانی جمعیت انجام شده است.

 

هزینه‌های تک فرزندی دوبرابر چندفرزندی است

علی جمیاری روانشناس لرستانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سفیرافلاک، اظهار داشت: یکی از مشکلات جامعه امروزی فرزند کمتر است که متأسفانه این موضوع که نقشه عوامل پشت پرده بود در ذهن خانواده‌های ایرانی شکل گرفته است، امروزه جامعه ما متوجه شده که کمتر از پنج سال دیگر یک فاجعه در کشور رخ می‌دهد که ممکن است دردسرهای زیادی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تک فرزندی در ایران باب شده است، افزود: از لحاظ عاطفی هزینه‌های تک فرزندی دوبرابر خانواده‌هایی است که فرزندان بیشتری دارند، تک فرزند توقع بیشتری دارد و خانواده‌ها را دچار استرس و اضطراب بیشتری می‌کند، تک فرزند به دلیل توقع بالا نمی‌تواند در جامعه کاری انجام دهد و در اجتماع حساس می‌شود.

روانشناس لرستانی تصریح کرد: یکی از مباحث در زمینه جوانی جمعیت آگاه‌سازی مردم نسبت به آسیب بی‌فرزندی و تک فرزندی است، اگر تک فرزند از بین برود سه نفر یعنی پدر، مادر و فرزند از بین می‌روند و دچار افسردگی می‌شوند.

جمیاری بیان کرد: فرزندی که متولد می‌شود خداوند درهای رحمت را برای آن خانواده باز می‌کند، شرایط اقتصادی واقعا تأثیرگذار است اما عمده مشکل ما اقتصادی نیست خیلی از افراد با وجود شرایط اقتصادی خوب فرزندشان درست هدایت نشده است.

وی گفت: در خانواده‌های چند فرزندی مشکلات تربیتی و اخلاقی حل می‌شود چون باهم همبازی می‌شوند، متأسفانه در خانواده‌های تک فرزندی به کودک برای سرگرمی یک گوشی می‌دهند و نمی‌دانند چه آسیبی می‌بیند.

روانشناس لرستانی اظهار داشت: اگر روند جمعیتی همین‌گونه ادامه پیدا کند در چند سال آینده کشور ما به یک کشور پیر تبدیل می‌شود و متحمل هزینه‌های زیادی می‌شویم، برای حل این مشکل آموزش و آگاه‌سازی مهم‌ترین اصل است و بعد از آن باید تشویق توسط دولت صورت گیرد.

فریبا ولی‌پور مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سفیرافلاک، اظهار داشت: از سال ۱۴۰۰ تاکنون که قانون جمعیت ابلاغ شده در راستای اجرای این قانون قرارگاه جمعیت با ریاست استاندار و دبیری دفتر بانوان در لرستان تشکیل شده است.

وی افزود: در تمام فرمانداری‌ها قرارگاه جمعیت با ریاست فرماندار تشکیل می‌شود و با توجه به شرایط جغرافیایی در زمینه واگذاری زمین هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم، باتوجه به تأکید استاندار لرستان انتظار داریم در اولین قرارگاه در زمینه واگذاری زمین و سایر مشکلات به نتیجه مطلوب برسیم.

 

پرداخت تسهیلات فرزندآوری

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان تصریح کرد: در پرداخت وام‌ها میانگین پرداخت تسهیلات فرزندآوری استان در سال گذشته ۷۲ درصد بود در حالی که میانگین کشور ۷۰ درصد بود، با وجود اینکه وضعیت بدی نداشتم در سال جدید عزم جدی‌تر و هماهنگی بیشتر همه دستگاه‌ها را می‌طلبد که در این زمینه بیشتر در کنار مردم باشیم.

ولی‌پور بیان کرد: در اتاق وضعیت جمعیت که با حضور استاندار، فرمانداران، مدیران دستگاه و اصحاب رسانه برگزار می‌شود میزان شرایط بحرانی هر شهرستان براساس میانگین سن ازدواج، میزان ازدواج، میزان باروری، فاصله ازدواج تا فرزند اول و میزان طلاق هر شهرستان بررسی و نمودار هر شهرستان طراحی می‌شود که اوضاع فعلی جمعیت و نقطه‌های های بحرانی به فرمانداران داده شود.

 

اجرای طرح «فرزندان تحول آفرین ایران» در لرستان

وی گفت: در راستای جوانی جمعیت طرح فتحان(فرزندان تحول آفرین ایران) در استان اجرا می‌شود و در این طرح یک قرارگاه مردمی برای رسیدن به حوزه مطلوب فرزندآوری در کنار قرارگاه حاکمیتی جوانی جمعیت قرار می‌گیرد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان اظهار داشت: یکی دیگر از طرح‌های ما فراخوان اولین رویداد تولید پوستر در کشور است که جمعی از بهترین گرافیست‌ها بهترین طرح‌ها را در زمینه فرزندآوری و جوانی جمعیت ارائه می‌دهند و به یک بسته مفید و پرمحتوا می‌رسیم که از طرح‌های متحدالشکل در کل کشور استفاده شود.

 

نجات فرزندان سقط در طرح نفس

ولی‌پور بیان کرد: باتوجه به اینکه اعتقادات مذهبی در بین مردم لرستان قوی است باید در جهت مبارزه با سقط یک همت جمعی صورت بگیرد در این راستا در طرح نفس نجات فرزندان سقط صورت می‌گیرد که با حمایت‌های مالی و مشاوره‌ای خانواده‌ها را از سقط منصرف می‌کنیم تا این لحظه بالغ‌بر ۱۴۰ مورد انصراف قطعی از سقط داشته‌ایم و هفت مورد نوزاد متولد شده است.

نیروی انسانی جوان و کارآمد اصلی‌ترین سرمایه هرکشوری است اگر می‌خواهیم شاهد پیری جمعیت نباشیم باید همه مردم و مسئولان دست به دست هم دهند تا ازدواج و فرزندآوری مناسب صورت بگیرد و فرزندانی متولد شوند که آینده‌ساز مملکت باشند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از