حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/05/07 شمسی | 2024/07/28 میلادی
امام جمعه سلسله:

اساس عالم‌ تربیت انسان و نِمودش عاشوراست

اساس عالم‌ تربیت انسان و نِمودش عاشوراست

امام جمعه شهرستان سلسله گفت: اساس عالم‌ بر تربیت انسان و ِنمود آن در عاشوراست.

حجت‌الاسلام مراد امیدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهار داشت: در خطبه‌ها، مناظرات و همچنین احتجاجات امام حسین (ع) به‌ویژه در صحنه کربلا چیزی به نام جهالت برای دشمن وجود نداشت، دشمن همه چیز را می‌دانست و بر همه چیز واقف بود، اما لجاجت ورزید و ستیز کرد.

وی با اشاره به مهم بودن مسئله تربیت افزود: نمی‌شود ۵۰ سال از عمرمان بگذرد و بگوئیم امام حسین (ع) را دوست داریم اما در حوزه مسائل تربیتی فعالیتی نداشته باشیم، آن چیزی که مهم است مسئله تربیت و فهم این است که زمانی که سینه می‌زنیم برای چه سینه می‌زنیم یا هنگامی که نذری را ادا می‌کنیم با چه رزقی این کار را انجام می‌دهیم.

امام جمعه شهرستان سلسله عنوان کرد: امام حسین(ع) با این عمل خود آشکار کرد که آن چیزی که در اسلام مهم است، تربیت است و ما می‌دانیم که در اسلام اصل بر تربیت است، وقتی فردی مانند محمد بن ابی بکر، فرزند ابوبکر است اما هنگامی که تحت نظر شخصی مانند امیرالمؤمنین (ع) تربیت می‌شود، بعدها از فرماندهان اصلی امیرالمؤمنین (ع) به شمار می‌آید.

وی بیان کرد: به نظر بنده چیزی به نام جهالت وجود ندارد و آن چیزی که در  صحنه کربلا آشکار شد، داشتنِ تعصب و لجاجت‌ِ دشمن بود، همانطور که در نهج‌البلاغه می‌خوانیم که امیرالمؤمنین علیه‌السلام کشته راه کینه شد، هر جا کینه به وجود آمد، راه درست نمی‌شود و باید قبل از اینکه دل ما دچار کینه شود، خودمان را تربیت کنیم.

حجت‌الاسلام امیدی با تأکید بر خواندن سوره‌های کوچک گفت: در این باب سوره‌های کوچکی در قرآن کریم داریم به‌عنوان مثال سوره «فلق» که در ابتدا با آیه شریفه «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ» شروع می‌شود اما در ادامه در مورد شَر می‌گوید: «مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ»، که این به معنای خلق کردن شر توسط خداوند نیست. این شر، نتیجه کنار گذاشتن قوانین الهی توسط انسان‌هاست، در حالی که انسان احسن الخالقین است اما گاهی مرتکب خطا شده و از دستورات الهی سرپیچی می‌کند که همین منجر به شر شده و دامن‌گیر خود انسان می‌شود.

وی اظهارداشت: همه ما باید تا لحظه آخر برای عاقبت بخیری خود دعا کنیم چرا که فردی مانند حُر در لحظات آخر هدایت شد اما عُبَیْدُالله بْن حُرّ جُعْفی لحظه آخر در مقابل امام حسین علیه‌السلام ایستاد، این است که می‌گوئیم مسئله تربیت در جامعه ما بسیار مهم است و زمانی که فرزندان تربیت نشوند در بزرگسالی چیزی از مسائل دینی نمی‌دانند و همین موضوع باعث متضرر شدن همه ما می‌شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از