حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/05/07 شمسی | 2024/07/28 میلادی
استاندار لرستان:

اعتکاف یک الگو و سبک زندگی است

اعتکاف یک الگو و سبک زندگی است

استاندار لرستان گفت: دین اسلام با همه ابعاد و احکام برای سبک زندگی الگو دارد و مباحثی مانند اعتکاف که در دستور کار قرار داده می‌شود یک سبک زندگی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، فرهاد زیویار ظهر امروز در آئین اختتامیه هفتمین جشنواره بین‌المللی اعتکاف که در سالن ایثار بنیاد شهید و امور ایثارگران لرستان برگزار شد، اظهارداشت: دین اسلام با همه ابعاد و احکام برای سبک زندگی الگو دارد و مباحثی مانند اعتکاف که در دستور کار قرار داده می‌شود یک سبک زندگی است.

وی افزود: اعتکاف در لفظ به معنی اقامت و ماندن در جایی است و در شرع این اقامت، ماندن و ملازم شدن یک پیوست به همراه دارد که در برخی آیات قرآن کریم به آن اشاره شده است.

استاندار لرستان تصریح کرد: خداوند در آیه ۱۲۵ سوره بقره اعتکاف را در کنار طواف، رکوع و سجده قرار داده است و به عنوان یک عبادت فردی در حال انزوا در نظر گرفته نشده است، تأکید بر مکان‌های پاک و خاص حکمت‌هایی به همراه دارد که باید صاحب‌نظران به آن ورود کنند.

زیویار با بیان اینکه حبس کردن در اعتکاف به معنای جدا شدن از جامعه نیست بلکه یک نوع آزاد شدن است، عنوان کرد: دین اسلام برای سبک زندگی مدل ارائه می‌کند و مجموعه‌ای از موضوعاتی که در عرصه زندگی فردی، فرد عامل این مباحث است یک مدل هویت‌ساز برای تربیت کردن از خود ارائه می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه عبادت به معنی تزکیه نفس و جنبه مادی و معنوی در آن توأمان است، بیان کرد: در اسلام عبادت‌هایی مانند تقوا، شکرگزاری و در کنار آن کار، اشتغال، تغذیه و... برای سعادت دنیا و آخرت است.

استاندار لرستان اضافه کرد: انسان لازم دارد در یک دوره‌هایی با یک توقف جنبه‌های فردی و اجتماعی خود را با یکسری از مدل‌ها و الگوها با معنویت همراه کند.

زیویار اظهار داشت: معنویت یعنی عمق دادن به خود و در سطح باقی نماندن، چیزی که غرب و دنیای فعلی از آن غافل شده است، اعتکاف یک توقفگاه است و یک بازنگری از فرد به وجود می‌آورد که وضعیت خود را روشن کند.

وی تصریح کرد: این مدل کمک می‌کند که ایده‌ها و اندیشه‌های بشری انسان را از جاده اساسی یعنی جاده تقوا و خداترسی خارج نکند، اگر خارج شویم به اسم آزادی و فردیت در عرصه اجتماع، خانواده، تجارت و... انحرافاتی به وجود می‌آید.

استاندار لرستان گفت: در اروپا یک هولوکاست اتفاق می‌افتاد و یهودیان به شکل صوری کشته می‌شوند اما در مکان‌های دیگر باید تاوان داده شود و آزادی به خودخواهی تبدیل می‌شود.

زیویار افزود: حدود ۱۵میلیارد دلار به مناطق مسکونی غزه خسارت وارد شده است که نشان می‌دهد بشر اصلا اهل توقف نیست و می‌بینیم که به اسم تجارت، آزادی و... چه وضعی برای دنیا به وجود آمده است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از