حالت تاریک
  • شنبه, 1403/07/07 شمسی | 2024/09/28 میلادی
الگوگیری جوانان از دفاع‌مقدس خنثی‌کننده توطئه‌های دشمن است
در میزگرد سفیرافلاک بررسی شد؛

الگوگیری جوانان از دفاع‌مقدس خنثی‌کننده توطئه‌های دشمن است

الگوبرداری جوانان از روحیه ایثار و شهادت‌طلبی رزمندگان دفاع‌مقدس، خنثی‌کننده توطئه‌های دشمن است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، سال‌ها پیش در زمانی که انقلاب اسلامی ایران تازه به پیروزی رسیده بود، دشمنان جنگ تحمیلی را علیه این کشور آغاز کردند اما جوانان و نوجوانی با دل‌هایی به وسعت یک دریا با اعتماد به نفس و توکل به خدا برخاستند و مقتدرانه در میدان نبرد ایستادند.

در میان قاب عکس‌ها و فیلم‌هایی که از این سال‌ها دیده می‌شود، کم نیستند نوجوانانی که با همان سن و سال اندک اما تفنگ بر دوش گذاشته تا در انجام رسالتی که بر عهده داشتند بتوانند نقش خود را ایفا کنند، آری این‌ها همان نسل جوانی بودند که گوش به فرمان امام‌ راحل برای نبرد با دشمن به میدان رفتند.

دفاع‌مقدس در واقع عاشورایی دیگر بود که رزمندگان اسلام با تاسی از سرور و سالار شهیدان برای پیروزی حق در برابر ظالمان زمان ایستادند و با نثار جان خود توانستند پیروزی بزرگی را در دفتر تاریخ انقلاب اسلامی ایران ثبت و ضبط کنند.

بدون شک نقش جوانان در پیروی انقلاب بسیار چشمگیر بود، جوانانی که به عشق امام خود ترجیح دادند به جای نشستن پشت میز و صندلی دانشگاه، به سنگرها بروند و از وطن دفاع نمایند، جوانانی که مانند حضرت علی‌اکبر (ع) در این صحنه از نبرد ایستادند و نامشان تا ابد جاودانه باقیست.

دشمن سال‌هاست که برای دور کردن جوانان از فرهنگ و باورها دست به هر توطئه و نیرنگی می‌زند و ضروری است تا نسل جوان به خصوص دانش‌آموزان و دانشجویان با دستاوردهای مختلف دفاع‌مقدس آشنا شوند و با همین تفکر دفاع‌مقدس و روحیه جهادی بتوانند برای استمرار و سربلندی ایران قدم بردارند.

در همین راستا میزگردی با حضور چند تن از دانشجویان دانشگاه‌های لرستان برگزار شده است.

الگوگیری جوانان از دفاع‌مقدس خنثی‌کننده توطئه‌های دشمن است

 

یادآوری رشادت‌های دفاع‌مقدس ضروری است

حسین تقدیری فرمانده بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان اظهار داشت: جنگی که مدتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در این کشور آغاز شد، جنگ تحمیلی بود که جوانان ما باید از تجربیات میدان جنگ که در آن ایستادگی، شهادت، جانبازی و دوری از خانواده را داشت برای پیشرفت کشور استفاده کنند.

وی افزود: جنگ ما صرفاً محدود به یک سری عملیات‌های نظامی نبود بلکه در هر نقطه و در هر برهه‌ای نبوغ جوانان ایرانی را به خوبی می‌بینیم به‌طوری که از پُل بعثت در عملیات والفجر گرفته تا نقش‌آفرینی جوانان در واحدهای اطلاعاتی عملیات که این نقش‌آفرینی‌ها در طول تاریخ بی‌نظیر بود.

فرمانده بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان تصریح کرد: همیشه از جنگ به عنوان عملیات با دست خالی یاد می‌شود اما فکر پُربار جوانان ایرانی پیروزی این جنگ را به سمت ایران عزیز کشاند و کمبود تسلیحات و ابزار جنگی را در مقابل دشمن به نوعی جبران کرد.

تقدیری تصریح کرد: همیشه این سوال را می‌پرسیدند که چرا دفاع‌مقدس برای یک جوان ایرانی حائز اهمیت است، جنگ تحمیلی یک جنگ بین حق و باطل بود و لذا امروز رجوع به جانفشانی، ایثار، از خود گذشتگی، نقش‌آفرینی جوانان در دوران دفاع‌مقدس همواره می‌تواند برای همه ما آورده‌ها و دستاوردهای مختلفی را به همراه داشته باشد.

وی بیان کرد: دفاع‌ مقدس برای تاریخ انقلاب ما مانند نگینی است که رجوع و یادآوری رشادت‌های آن زمان ضروری است و باید نسل جوان تاریخ و گذشته خود را به خوبی بداند تا بتواند برای حفاظت از آن اقدام نماید.

فرمانده بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان یادآور شد: جوانان نیاز به گزارش تبیینی و توصیفی دفاع‌ مقدس دارند که شناخت کافی از این برهه سرنوشت‌ساز را  به آن‌ها بدهد و وقتی اهمیت این برهه از زمان برای جوانان آشکار شود، قطعاً جوانان بهتر ارتباط می‌گیرند.

تقدیری عنوان کرد: دفاع از انقلاب و ارزش‌ها و حفظ تمامیت ارضی هدف رزمندگان ما در هشت سال دفاع‌مقدس بود و اینکه امروز دشمن سعی دارد با دوگانگی‌های باطل، مردم را در مقابل هم قرار دهد، توسط الگوگیری جوانان از تفکر جوانان دوران دفاع‌ مقدس از بین خواهد رفت و این توطئه را خنثی می‌کنند.

وی اظهار داشت: الگوبرداری جوانان ما از رزمندگان دفاع‌مقدس، باطل‌السحر تمام تلاش‌های دشمنان ایران خواهد بود لذا تداوم راه شهدا یعنی شناخت و هدف آن‌ها و کسانی که در گام اول انقلاب گوش به فرمان امام‌ راحل و رهبری بودند، در گام دوم انقلاب هم گوش به فرمان مقام معظم رهبری هستند و جوانان لازم است که رسالت‌هایی را که در گام دوم انقلاب است را مد نظر داشته باشند.

الگوگیری جوانان از دفاع‌مقدس خنثی‌کننده توطئه‌های دشمن است

 

دفاع‌مقدس، گنجینه عظیم برای جوانان

سیف‌الدین نیازی یکی از دانشجویان لرستانی گفت: دفاع‌مقدس یک دانشگاه بزرگ تربیتی معرفتی بود و در تاریخ بزرگ انقلاب اسلامی ایران، دفاع‌مقدس را به عنوان یک نقطه مرتفع می‌بینیم و امروز نسل جوان هم باید با خصوصیات مختلف و لایه‌های گوناگون دفاع‌مقدس آشنا شوند چرا که هشت سال ایستادگی، گنجینه عظیمی است و در ابعاد مختلف حرف برای گفتن دارد.

وی افزود: روحیه ابتکاری که در دفاع‌ مقدس وجود داشت بسیار مهم است، اینکه کار جدید انجام شد و جوانان اهل پیشرفت و حرکت رو به جلو بودند، اهل کارهای نو بودند و رزمندگان و شهدای ما اهل نشستن نبودند و دغدغه داشتند برای اینکه به پیشرفت دست یابند.

دانشجوی لرستانی تصریح کرد: همین حرکت رزمندگان و شهدا سبب شد تا نیاز کشور را در ابعاد مختلف برطرف کند و کشور را در برهه‌های مختلف به خودکفایی برساند، جوانانی که اهل توسلات معنوی بودند و در عملیات‌های مختلف همین توسلات راهگشا بود لذا وقتی انسان معمولی که وارد جبهه می‌شد، در موج صفا و صمیمیت و عرفان قرار می‌گرفت و در آغوش انسان‌هایی قرار می‌گرفت که برای رضای خدا فعالیت می‌کردند.

نیازی با اشاره به ضرورت انتقال مفاهیم دفاع‌مقدس، بیان کرد: تا زمانی که دفاع‌مقدس را درست نشناسیم، نمی‌توانیم آن را به درستی به نسل‌های بعدی انتقال دهیم پس گام اول شناخت درست است، همچنین از قالب‌های مختلف هنری مانند نویسندگی و فیلم‌سازی به خصوص در قضیه الگوسازی می‌توان استفاده کرد که یک جایگاه با ظرفیت بالاست و قابلیت کار گسترده‌ای دارد که می‌توان همه بخش‌‌های دفاع‌مقدس را با زبان هنر هم به نسل‌های جوان نشان داد.

وی اظهار داشت: نسل جوان ما در بستر رسانه و فضای مجازی و در فضای دیجیتال بسیار بیشتر مانوس می‌شوند که باید از این بستر به نوبه خود استفاده کرد و این الگوها را انتقال داد.

الگوگیری جوانان از دفاع‌مقدس خنثی‌کننده توطئه‌های دشمن است

 

انتقال مفاهیم دفاع‌مقدس با ابزار هنر

احمدرضا خدایی یکی دیگر از دانشجویان لرستانی گفت: سه محور اصلی برای تفکر دفاع‌ مقدس وجود دارد، محور اول معنویت است یعنی اتکا به معنویت، توجه به خودسازی و اینکه انسان به خود توجه کند، به لحاظ معنویت و آنچه جنگ ما را نسب به بسیاری از جنگ‌هایی که در دنیا صورت می‌گیرد، متمایز می‌کند همین محور است که بسیجیان و رزمندگان ما در دل شب مناجات می‌کردند و توجه به خودسازی داشتند که بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: محور دوم عقلانیت است که این محور بسیار اساسی و مهم است، اینکه طراحان جنگ و کسانی که عملیات‌ها را طراحی می‌کردند، با عقلانیت عمل می‌کردند و تبعیت کار را در نظر می‌گرفتند و قبل از هر عملیات مدتی را برای طراحی صرف می‌کردند و تلاش داشتند تا عملیات با بیشترین دستاورد انجام شود.

دانشجوی لرستانی بیان کرد: همراه با معنویت، شناخت دقیق از جنگ نیز وجود داشته است و فرماندهان زیادی با همین شناخت، کار را جلو بردند و دنیا را متحیر کردند اما محور سوم تلاش و ایثار بود که در دفاع‌ مقدس بسیار دیده می‌شد تا جایی که انسان بتواند برای اینکه هم‌نوع خودش در امنیت باشد، جان خود را تقدیم کند.

خدایی بیان کرد: قرآن می‌فرماید اگر قرار است پیامی به مخاطب انتقال داده شود باید زبان آن را بدانید و مهم‌ترین عاملی که در انتقال مفاهیم و پیام دفاع‌مقدس مهم است، زبان است چرا که نسل جدید در فضایی متفاوتی با دهه‌های قبل است و مختصات فکری و ذهنی خاص خود را دارد و با ابزار و تکنیک‌های هنری می‌توان این پیام را به نسل جوان برسانیم.

وی عنوان کرد: با هر قشری که انسان قرار صحبت کند باید با زبان آن‌ها صحبت کرد و استفاده از هنر در این راستا بسیار مهم است و هر چیزی در قالب هنر باشد، ماندگار است لذا باتوجه به اینکه مهم‌ترین رکن و موتور محرکه هر جامعه‌ای جوانان هستند و اگر ما جوانان بتوانیم مسائل کشور را شناسایی کنیم و با استفاده از سه محور معنویت، عقلانیت و تلاش و ایثار در مسیر حل مسائل حل کشور اقدام کنیم، این منجر به استمرار و پیشرفت کشور می‌شود و اینگونه راه شهدا را ادامه خواهیم داد.

انتهای خبر/ 

 

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از