حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

انتظار 12ساله کشاورزان برای تکمیل سد «عالی‌محمود»

انتظار 12ساله کشاورزان برای تکمیل سد «عالی‌محمود»

سد «عالی محمود» الیگودرز که 12 سال از آغاز عملیات اجرایی آن می‌گذرد پس از گذشت سال‌ها تنها 22 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، سد «عالی محمود» الیگودرز که در ۱۷ کیلومتری جنوب غربی شهرستان الیگودرز قرار دارد، عملیات اجرایی آن سال ۱۳۹۱ شروع شد و اکنون که ۱۲ سال از آغاز این پروژه آبی می‌گذرد تنها ۲۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. 

عملیات اجرایی سد عالی محمود به منظور تامین ۶ میلیون مترمکعب آب کشاورزی (توسعه ۷۰۰ هکتار) و صنعت، مهار سیلاب‌های حوضه آبریز و استفاده از آن در فصول کم آب آغاز شد اما کمبود اعتبار سبب شد تا ساخت آن به کندی پیش رود.

 سد عالی محمود در حوضه کارون زیرحوضه ازنا – الیگودرز و بر روی رودخانه عالی محمود در دست ساخت است که به صورت سنگریزه‌ای با هسته رسی و با ۳۲.۵ متر ارتفاع و ۳ میلیون متر مکعب حجم مخزن است.

 

وعده آبگیری سد عالی محمود تا پایان سال ۱۴۰۴

حسن‌نژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان ۲۳ دی ماه سال گذشته در رابطه با این سد خاکی مطرح کرده بود که ۱۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تصویب اعتبار مناسب تا اواخر سال ۱۴۰۴ به مرحله آبگیری می‌رسد، اما اکنون که در سال ۱۴۰۳ به سر می‌بریم این سد پیشرفت چندانی ندارد و با این روند کُند گمان نمی‌کنیم که این وعده عملیاتی شود.

کشاورزان منطقه نیز از روند کُند و لاک‌پشتی ساخت سد عالی محمود گلایه‌مند هستند و سال‌هاست دغدغه این را دارند که با بهره‌برداری از این سد، مشکلاتی آبی‌شان برطرف و رونقی به کِشت و کارشان داده شود.

یکی از کشاورزان الیگودرزی در حاشیه بازدید گودرزی نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی از روند ساخت سد عالی محمود اظهارداشت: بنده ضعیف‌ترین کشاورزم و با این وضعیت خشکسالی سالانه ۴۰ تُن گندم تحویل می‌دهم چرا پس از گذشت سال‌ها این سد نباید تکمیل شود؟!

 

تکمیل سد عالی محمود مطالبه کشاورزان الیگودرزی

وی تکمیل سد عالی محمود را یکی از مطالبات کشاورزان منطقه دانست و افزود: تنها در سه تا چهار روستا که در محدوده این سد قرار دارند سالانه ۲۰۰ تُن شیر تولید می‌شود بنابراین با بهره‌برداری از این سد، رونق بیشتری به کشاورزی و دامداری منطقه داده می‌شود.

علی بیرانوند مجری سد عالی محمود الیگودرز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» با بیان اینکه عملیات اجرایی سد عالی محمود الیگودرز سال ۱۳۹۱ شروع شده است اظهارداشت: ارتفاع این سد خاکی ۳۲.۵ متر، طول تاج آن ۵۲۵ متر و حجم مخزن آن حدود ۳ میلیون متر مکعب است.

وی هدف از اجرای سد عالی محمود را تامین آب کشاورزی پائین دست و کنترل سیلاب دانست و افزود: این سد هم اکنون حدود ۲۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مجری سد عالی محمود الیگودرز اعتبار این سد را در سال ۱۴۰۲، ۲۳ میلیارد تومان برشمرد و عنوان کرد: از این میزان حدود ۱۲ میلیارد تومان تخصیص یافت، امسال نیز ۱۹ میلیارد تومان اعتبار دارد اما تاکنون تخصیص پیدا نکرده است.

 

کمبود اعتبار و روند کند ساخت سد

وی بیان کرد: سد عالی محمود به دلیل کمبود اعتبار و عدم تخصیص پیشرفت بسیار کُندی دارد بنابراین اگر اعتبارات بیشتری به این سد اختصاص یابد پیشرفت فیزیکی خوبی حاصل می‌شود وگرنه با این اعتباراتی که اکنون برای پروژه تخصیص می‌یابد متاسفانه پیشرفت بسیار کند و بعظاً برخی عملیات‌ها متوقف است و این درحالیست که پیش‌بینی شده بود عملیات اجرایی این سد سال ۱۴۰۳ به اتمام برسد.

اعتبارات قطره چکانی سبب شده تا پروژه سد عالی محمود الیگودرز که ۱۲ سال از زمانی کلنگ‌زنی آن می‌گذرد همچنان در مراحل اولیه باقی بماند که با توجه به اهمیت بهره‌برداری از این پروژه آبی، مسئولان استان پیگیری لازم را داشته باشند تا با تخصیص به موقع اعتبار هرچه سریع‌تر به مرحله آبگیری برسد.

انتظار 12ساله کشاورزان برای تکمیل سد «عالی‌محمود»
انتظار 12ساله کشاورزان برای تکمیل سد «عالی‌محمود»

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از