حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/05/07 شمسی | 2024/07/28 میلادی
مدیر حوزه علمیه لرستان:

حوزه‌های علمیه از برکات امام‌ رضا(ع) است

حوزه‌های علمیه از برکات امام‌ رضا(ع) است

مدیر حوزه علمیه لرستان گفت: پیدایش حوزه‌های علمیه از برکات امام‌رضا(ع) و خواهرش حضرت معصومه(س) است که امروز شاهد جنبش تفکر شیعه در جهان هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین احد عبداللهی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» با اشاره به دهه کرامت، اظهارداشت: آثار و برکات حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) در کشور بسیار زیاد است که یکی از برکات و آثار مشترک این بزرگواران، میراث فرهنگی بزرگی است که برای ایران اسلامی به جا گذاشتند که معرفی این کشور به عنوان پایگاه شیعیان، محصول زحمات و تلاش‌های این دو عزیز بوده است.

وی افزود: در واقع این میراث فرهنگی، جلوه‌گری آن را در پیدایش حوزه‌های علمیه می‌توان مشاهده کرد که وجود حوزه علمیه قم در جوار حضرت معصومه(س) گواه این موضوع است که پایگاه مکتب شیعه در جهان اسلام و در کره خاکی بوده و به عنوان تکیه‌گاه علمی همه شیعیان جهان است.

مدیر حوزه علمیه لرستان تصریح کرد: در طول سالیان گذشته در نجف، کربلا و حوزه‌های دیگری در راستای تشیع فعالیت داشته ولی امروز حوزه علمیه قم در جوار حرم مطهر این بانوی بزرگوار در قم می‌درخشد که این مهم یکی از برکات وجود دُخت امام موسی کاظم(ع) در ایران است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبداللهی بیان کرد: همچنین میراث فرهنگی امام رضا(ع)، کادرسازی و سازماندهی نیروهایی بود که در زمان امام صادق(ع) برای یک سری اهداف خاص دین، پایه‌گذاری شده بودند که شیخ طوسی اشاره به این دارد که بیش از ۳۱۸ نفر شاگرد در مکتب امام رضا(ع) پرورش یافت که از افراد موفقی بودند که توانستند اقدامات قابل توجهی را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی امام رضا(ع) توانست مکتب شیعه را تقویت و ترویج نماید، یادآور شد: امام رضا(ع) در زمان حیات خود کادرسازی نیروهایی را انجام داد که توانستند بدرخشند و پس از شهادت ایشان نیز به دلیل اخلاق معنوی، کردار و رفتاری که گذاشتند موجب جذب مردمان زیادی شده بود.

مدیر حوزه علمیه لرستان عنوان کرد: یکی از تاثیرات وجود امام رضا(ع)، تشکیل حوزه‌های علمیه بود که سبب ترقی اندیشه‌های مردمان خراسان شد و باب مناظرات علمی را باز کرد لذا این مناظرات با اهل کتاب و ادیان مختلف سبب شد که تشیع به ترقی و معنویت برسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبداللهی گفت: تشکیل محافل علمی، دینی و فلسفی همگی از ثمرات وجود امام رضا(ع) است که افراد زیادی در همین محافل علمی و فلسفی درس خوانده و با آموخته‌های خود توانستند در این راه با تاسی از راه و روش امام رضا(ع) در راستای تبلیغ دین اقدام کنند.

وی خاطر نشان کرد: در آن زمان بحث‌های زیادی شده است که سبب تقویت قیام‌های شیعیان شد و وجود امام رضا(ع) نیز سبب شد تا قیام‌ها و جنبش‌های شیعه رخ دهد و امروز به برکت امام رضا(ع) شاهد جنبش تفکر شیعه در جهان هستیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از