حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/05/07 شمسی | 2024/07/28 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

خاکی‌ترین عاشورای حسینی در لرستان

خاکی‌ترین عاشورای حسینی در لرستان

گل‌مالی، خاکی‌ترین عاشورای حسینی در دیار لرستان است که با این آئین نهایت اندوه و غم نشان داده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، شهادت امام حسین(ع) و یارانش در قیام کربلا هر روز در جهان گسترده‌تر می‌شود و پرچم عزاداری در بسیاری از کشورهای دنیا برافراشته شده است و هر ساله مراسم عزاداری محرم با حزن و اندوه بیشتری برگزار می‌شود.


مردم دیار لرستان در ایام محرم رسم و آئین‌هایی دارند که قدمت برخی از این رسم‌ها به بیش از چند صد سال پیش برمی‌گردد و هنوز هم مردم لرستان این آئین‌ها را با احترام خاصی برگزار می‌کنند.


در روز عاشورا، جای‌جای این استان غرق در ماتم و عزا می‌شود، در مرکز استان از صبح زود صدای دُهل «چمرونه» که نماد حزن و اندوه است شنیده می‌شود و پس از آغاز این نوای حزن‌انگیز، هیئت‌های عزاداری تجمع می‌کنند تا به عزاداری بپردازند.


گِل‌مالی یکی از آئین‌های سنتی استان لرستان است که سال‌ها پیش در فهرست آئین‌های ملی ثبت شده است، این رسم به سال‌ها پیش برمی‌گردد به طوری که در صبح روز عاشورا، حوضچه‌هایی از گِل مهیا می‌شود و گلی با خاک و گلاب تهیه می‌شود و سپس عزاداران یکی پس از دیگری درون حوض افتاده و با غلتیدن در آن، غرق در گُل می‌شوند.

خاکی‌ترین عاشورای حسینی در لرستان

در واقع این رسم نهایت اندوه را می‌رساند که مردم لرستان در روز عاشورا و در غم شهادت امام حسین(ع) نشان می‌دهند و پس از گل‌مالی در کنار آتشی از هیزم می‌ایستند تا خشک شوند و سپس به هیئت ملحق شده و به عزاداری بپردازند.


بسیاری از بانوان هم مقداری گل را بر چادر مالیده و همنوا با حضرت زینب(س) در این روز به عزاداری می‌پردازند.


در ظهر عاشورا وقتی هیئت‌های عزاداری لرستان مشغول سینه‌زنی هستند، گل‌هایی که بر سر و لباس‌های خود دارند، با زدن سینه، خاک تا آسمان بلند می‌شود از همین رو این آئین خاکی‌ترین عاشورای حسینی است که در دیار لرستان انجام می‌شود.


در این روز همه مردم مشغول عزاداری هستند و با سینه‌زنی و زنجیرزنی، ارادت و اخلاص خود را به سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) نشان می‌دهند.


روز عاشورا، کودکان هم پا به پای بزرگ‌ترها غرق در گِل شده و در غم شهادت امام حسین(ع) به عزاداری می‌کنند و از همین دوران کودکی، دل‌های خود را با مکتب حسین پیوند می‌زنند.


انتهای خبر/

خاکی‌ترین عاشورای حسینی در لرستان

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از