حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی

داستان پیراهن مشکی رزمندگان در جبهه‌های جنگ

داستان پیراهن مشکی رزمندگان در جبهه‌های جنگ

یک جانباز و رزمنده دوران دفاع مقدس از خاطرات دهه محرم آن سال‌ها گفت که چگونه در به در به دنبال پیراهن مشکی بودند تا عزای حسینی را در جبهه‌ها اقامه کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، حسین علایی با بیان خاطراتی از عزاداری رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس اظهارداشت: نیروهای مستقر در گردان‌های علی اکبر، علی اصغر، زهیر و گردان فرات از لشکر ۱۰ سیدالشهداء در روزهای قبل از ماه محرم نسبت به سیاه‌پوش کردن نمازخانه گردان‌های خود و نصب پرچم مشکی به‌ویژه با بیرق‌های یا حسین(ع) و یا زینب(س) اقدام می‌کردند و با شروع شب اول محرم یک ساعت قبل از برگزاری نماز جماعت مغرب و عشا مراسم قرائت زیارت عاشورا در نمازخانه گردان برگزار می‌شد.

وی افزود: رزمندگان پس از برگزاری نماز جماعت پای سخنرانی می‌نشستند و سپس مرثیه‌سرایی و سینه‌زنی برپا می‌شد و در ۱۰ شب ماه محرم پذیرایی شام به صورت دسته جمعی در نمازخانه گردان انجام می‌شد. البته هر شب دسته عزاداری در گردان‌ها بر پا می‌شد و به گردان‌های دیگر می‌رفتند و دو گردان در محوطه نمازخانه بر سر یک سفره شام می‌خوردند.

داستان پیراهن مشکی رزمندگان در جبهه‌های جنگ

علایی اضافه کرد: اردوگاه سد دز روبروی پادگان دوکوهه و اردوگاه کوثر در جاده هویزه قرار داشت و بیشتر رزمندگان پیراهن مشکی نداشتند و رزمندگانی که عازم نزدیک‌ترین شهر به جبهه بودند، برای همرزمان خود لباس مشکی می‌خریدند. به یاد دارم در سال ۶۴ که چند روزی به ماه محرم مانده بود با تویوتای لندکروز به اردوگاه سد لتیان رسیدم که رزمندگان در آنجا آموزش شنا و جنگ آبی خاکی می‌دیدند.

 

وی افزود: در آنجا دیدم که دو رزمنده با گونی بزرگ سر جاده ایستاده‌اند. من توقف کردم تا این دوستان را به اردوگاه ببرم. از روی کنجکاوی پرسیدم که داخل گونی چیست؟ که گفتند ۱۰۰ دست لباس مشکی به مناسبت ماه محرم برای رزمندگان گردان خریداری کرده‌اند.

 

این راوی دفاع مقدس ادامه داد: در عصر تاسوعای حسینی و روز عاشورا نیز همه هیئت‌های گردان‌ها به شهر شوش دانیال مرقد حضرت دانیال نبی در شهر دزفول رفته و بر سر مرقد مطهر سبز قبا برادر امام رضا (ع) اقامه عزا می‌کردند.

 

منبع: ایرنا

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از