حالت تاریک
  • شنبه, 1403/07/07 شمسی | 2024/09/28 میلادی
تشنگی «روستای دربند ازنا» ۳۰ روزه شد
«تمنای آب» کنار آلپ ایران؛

تشنگی «روستای دربند ازنا» ۳۰ روزه شد

روستای سرسبز و گردشگری دربند ازنا با وجود چشمه و سراب‌های متعدد، با قطعی آب شرب مواجه‌ است و مردم برای تامین آب با مشکل روبه‌رو شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، روستای سرسبز و خُرم «دربند» ازنا در جلگه شمالی اشترانکوه قرار دارد و رودخانه و چشمه‌های جوشان این منطقه سبب شده تا مردم به سمت کشاورزی و به‌ویژه باغداری روی آورند.

با وجود چشمه‌های جوشان و منابع آب غنی که روستای دربند دارد اما در کمال تعجب، مردم برای تامین آب شرب دَبه به دست هستند و مدت‌هاست که برای تامین آب با مشکل مواجه‌اند.

مردم روستای دربند در سایه‌سار اشترانکوه، این آلپ ایران و در کنار چشمه‌های خروشان تشنه‌اند و برای پُر کردن ظرف‌های آب باید مسافتی را طی کنند تا آب آشامیدنی را به خانه بیاورند.

مشکل قطعی آب روستای دربند سبب شد تا در گزارشی به این موضوع بپردازیم که در این رابطه با دو تن از ساکنان روستا و فرماندار ازنا به گفتگو پرداختیم که به شرح زیر آمده است.

کَلهر ساکن روستای دربند ازنا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» در رابطه با مشکل آب شرب روستای «دربند» ازنا اظهارداشت: مردم روستای دربند یک ماه است که با مشکل آب آشامیدنی مواجه‌اند به‌طوری که روزانه چهار الی پنج ساعت با قطعی آب روبه‌رو می‌شوند و باید برای ساعات بی‌آبی آب ذخیره کنند.

 

قطعی روزانه آب در روستای «دربند»

وی افزود: روستای سرسبز دربند یک روستای گردشگری و دارای چشمه‌های زیادی است اما با این وجود مردم این روستا با مشکل قطعی آب مواجه‌اند و برای مصرف آب دچار مشکل می‌شوند.

کَلهر عنوان کرد: پمپ چاهی که آب روستای دربند و محمودآباد را تامین می‌کند فرسوده است و ظرفیت تامین آب دو روستا را ندارد از این رو مردم همواره با قطعی آب روبه‌رو می‌شوند.

این ساکن روستای دربند ازنا بیان کرد: دربند دارای چشمه‌های متعددی است از طرفی در داخل زمین‌های روستا ۱۵ حلقه چاه وجود دارد که شرکت آبفا می‌تواند آب شرب مردم را از همین چشمه‌ها تامین کند.

بهمنی یکی دیگر از ساکنان روستای دربند ازنا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهارداشت: ما اکنون چندین سال است که با مشکل آب آشامیدنی مواجه هستیم و این درحالیست که بیشترین آب‌های زیرزمینی از دل روستای دربند بیرون می‌آید و می‌توان گفت هزاران اینچ آب از دل زمین می‌جوشد.

 

تامین آب ۲ روستا از یک چاه با پمپ فرسوده

وی افزود: علی‌رغم چشمه‌های فروانی که در بالادست این روستا قرار دارد، برای تامین آب شرب مردم در پایین دست چاه زده‌اند که پاسخگوی جمعیت نیست.

بهمنی عنوان کرد: آب شهر ازنا از چشمه روستاهای ازنا مانند کمندان تامین می‌شود اما در روستای سرسبز دربند که آب زیادی دارد مردم از آب چاه استفاده می‌کنند. مسئولان در قبال این روستای گردشگری کم کارند.

وی بیان کرد: مشکل قطعی آب به کم کاری شرکت آبفا برمی‌گردد که پمپ‌های کار کرده و فرسوده را برای چاه این روستا گذاشته‌اند، وقتی در بالادست روستا چشمه وجود دارد ما نیازی به پمپ نداریم فقط کافیست انشعاب بزنند تا آب را انتقال دهند اما نمی‌خواهند این کار را انجام دهند.

 

رفع مشکل آب ۲۵۰۰ نفر با انشعاب از چشمه‌ها

این ساکن روستای دربند ازنا عنوان کرد: ما در فصل کشاورزی یعنی پنج ماه از سال از آب چشمه استفاده می‌کنیم اما در هفت ماه دیگر سال آب هدر می‌رود و می‌توان گفت آب چشمه‌های دائمی حداقل هفت ماه از سال هدر می‌رود در حالی که می‌توانند انشعاب بزنند ومشکل آب این جمعیت ۲ هزار و ۵۰۰ نفری را برطرف کنند.

وی بیان کرد: روستای دربند ازنا دارای ۷۷۰ خانوار و ۲ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت است، البته این جمعیت ثابت روستاست و چون این روستا گردشگری است هر ماه به طور شناور بیش از ۶ هزار نفر جمعیت دارد.

بهمنی گفت: درست است که برای تامین آب شرب به سمت چشمه‌ها می‌رویم اما ما پول آب و فاضلاب پرداخت می‌کنیم پس شرکت آب و فاضلاب موظف است به مشکل آب این روستا رسیدگی کند. 

 

تامین آب روستا از چشمه فصلی قلقل

وی تصریح کرد: روستای دربند ازنا سرابی بنام چشمه فصلی به نام قلقل دارد که از اول بهار می‌جوشد و تا اواخر تابستان آب دارد، ما در دو فصل هیچ مشکلی برای آب نداریم اما پاییز از راه می‌ر‌سد و آب چشمه خشک می‌شود مسئولان هم دست روی دست می‌گذارند تا باران بیاید و چشمه دوباره به آب بیفتد.

این ساکن روستای دربند ادامه دارد: در پایین دست روستا هم یک چشمه وجود دارد که حداقل ۱۰ هزار لیتر آب از آن بیرون می‌آید و آب آن به حدی است که کانال‌های آب گنجایش آب آن را ندارند و سرریز می‌شود اما با وجود منابع آبی که این روستا دارد شب‌ها آب را قطع می‌کنند و وسط روز برای چند ساعت آب باز می‌شود تا مردم ظرف‌های خود را پر کنند.

وی اظهارداشت: مردم برای حمام و نظافت به آب احتیاج دارند بنابراین از مسئولان مربوطه درخواست داریم به رفع مشکل آب این روستا رسیدگی کنند.

محمدرضا فتاحی فرماندار شهرستان ازنا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» در رابطه با مشکل آب روستای دربند ازنا گفت: دربند یک روستای توریستی است که مصرف آب آن در اواخر هفته به دلیل حضور مسافران بالا می‌رود اما در این روستا مشکل خاصی نداریم و همکاران ما در شرکت آبفا آب آنجا را تامین می‌کنند.

 

استفاده از آب آشامیدنی برای کشاورزی

وی عنوان کرد: متاسفانه در این روستا یک سری کارها رعایت نمی‌شود مثلاً از آب آشامیدنی برای آبیاری درختان و کشاورزی استفاده می‌کنند که این باعث می‌شود مخزن آب زود خالی و مقداری برای مردم مشکل ایجاد شود.

فرماندار ازنا بیان کرد: در مجموع برای تامین آب روستای دربند مشکلی نداریم و این موضوع را پیگیری می‌کنیم، از طرفی پیگیر شناسایی افرادی هستیم که به صورت غیرمجاز برداشت آب دارند.

وی گفت: اگر آب شرب را برای مصارف کشاورزی استفاده نکنند ما در این روستا هیچ مشکلی نداریم، چون برداشت غیرمجاز زیاد است تا چاه مخازن را پر کند طول می‌کشد اما اگر روال عادی باشد برای مصرف آب شرب مشکلی نداریم.

با توجه به منابع آبی که روستای دربند دارد، می‌طلبد مسئولان نسبت به رفع مشکل آب شرب مردم اهتمام ویژه‌ای داشته باشند و مردم نیز قدر این نعمت خدادادی را بدانند و استفاده بهینه‌ای از آن داشته باشند.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از