حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

دوران کودکی فرصتی برای نهادینه شدن حجاب

دوران کودکی فرصتی برای نهادینه شدن حجاب

دوران کودکی بهترین فرصت برای نهادینه شدن حجاب در سبک زندگی اسلامی است و خانواده در این زمینه نقش مهمی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، حجاب و عفاف یکی از مهم‌ترین ارزش‌های دینی است که در طول تاریخ مورد هجمه بدخواهان و دشمنان قرار گرفته است اما بانوان عفیف ایرانی هیچگاه دست از حجاب برنداشته و نشان داده‌اند رعایت حجاب، سدی در برابر توطئه‌های دشمنان است.


در دوران پهلوی اول، رضاخان بعد از سفری که به ترکیه داشت سعی کرد تا با بازگشت به ایران بتواند حجاب را به عنوان یکی از مهم‌ترین ارزش‌ها از بین ببرد و با کشف حجاب، بی‌حجابی و فرهنگ ‌بیگانه غربی را در کشور رواج دهد از همین رو دستور داد که حجاب از سر زنان برداشته شود اما بانوان این سرزمین محکم در برابر این اقدام رضاخان ایستادند و اجازه ندادند این توطئه شوم، محقق شود.


رضاخان تلاش داشت تا با ایجاد محیطی رعب‌آور بتواند فرهنگ بی‌حجابی را در کشور رواج دهد و اینگونه اوج دین‌ستیزی خود را نشان داد اما در روز ۲۱ تیرماه، مردم با اجتماعی بزرگ در مسجد گوهرشاد به رضاخان نشان دادند که اجازه نمی‌دهند این توطئه شوم در کشور اجرا شود و در این روز بود که ماموران حکومت پهلوی، مردمی را که در مسجد گوهرشاد در اعتراض به کشف حجاب تجمع کرده بودند، به رگبار بسته و در این روز صدها نفر به شهادت رسیدند.


در طول این سال‌ها دشمنان زیادی تلاش کردند تا حجاب را در جامعه خدشه‌دار کنند از همین رو با استفاده از تبلیغات و مُدهای غربی، سعی کردند تا لباس‌هایی که هیچ سنخیتی با فرهنگ ما ندارد را در جامعه رواج دهند چرا که دشمن به خوبی می‌داند رعایت حجاب نقش مهمی در استحکام بنیان خانواده دارد و فرزندان پرورش یافته در این خانواده‌ها می‌توانند به موفقیت برسند.


اما آنچه از ضرورت خاصی برخوردار است اینکه رعایت حجاب و عفاف از همان دوران کودکی در وجود کودکان نهادینه شود تا بعد از اینکه در دوران نوجوانی و جوانی قرار گرفتند، بهتر بتوانند رعایت حجاب را درک کنند.

دوران کودکی فرصتی برای نهادینه شدن حجاب

پایبندی به حجاب از درون خانواده شکل می‌گیرد 

 

حامد پرچی جامعه‌شناس در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهار داشت: ملت‌ها، کشورها، اجتماع و اقوام، هنجارها و بایدها و نبایدهای خود را به هر طریقی از نسلی به نسل بعدی انتقال می‌دهند و مهم‌ترین نهادی که این را بر عهده دارد، خانواده است که درون خود آموزش می‌دهد چه چیزی خوب و چه چیزی بد است.


وی افزود: والدین می‌توانند اعتقادات جامعه را به خوبی درون خانواده تبیین کنند و این را از روش‌های مختلفی انتقال می‌دهند و یکی از مسائلی که کودکان آن را فرا می‌گیرند، بازی کردن نقش از همان دوران کودکی است مثلاً در خانواده، کودکان درون همین بازی‌های روزمره خود را اجرای نقش مادر و پدر و کسی که صاحب یک شغل است، آماده می‌کنند.


جامعه‌شناس تصریح کرد: همانگونه که کودکان در دنیای بزرگترها مکالمات و رفتارها را می‌بینند، همان رفتارها را درون بازی انجام دهند و مانند پدر و مادر نقش خود را بازی می‌کنند و کودک می‌داند که برای رفتن به بیرون، باید چادر بپوشد و یکی از الزامات اجتماعی است که باید درون آن ایفای نقش کرد.


جامعه‌شناس بیان کرد: این کودک چنین رفتارها و گفتارهایی را از طریق مشاهدات عینی متوجه شده و دیده است که مادر و بزرگترها و اطرافیان او چنین پوششی را دارند پس اگر درون خانواده این الزام را نبیند و این پایبندی به حجاب را درک نکند و اینکه در محیط بیرون یک سری قواعد را در زمینه پوشش رعایت کنند، چگونه می‌تواند این را درون خود نهادینه نمایند؟


پرچی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین خللی که در نهایدنه کردن حجاب و عفاف در کودکان وجود دارد، مشکل مشاهدات کودکان از محیط اطراف است، گفت: اگر پایبندی به حجاب درون خانواده نباشد، کودک هم این را درون خود نهادینه نمی‌کند البته رسانه، آموزش و پرورش، نهادهای دینی و فرهنگی نقش مهمی در این راستا دارند اما در دوران کودکی که بیشترین وقت درون خانواده است و الگوگیری از پدر و مادر است بهترین فرصت برای نهادینه شدن رعایت حجاب و عفاف درون خانواده است.


وی عنوان کرد: اگر والدین الزامی به داشتن حجاب داشته باشند، این کودک هم چنین موضوعی را درون خود نهادینه می‌کند و یکی از مهم‌ترین ابزارها برای نهادینه کردن این موضوع مهم این است که والدین خود را ملزم به رعایت حجاب بدانند و این موضوع را به خوبی درون خانواده نشان دهند لذا ما باید عامل به امر حجاب و عفاف باشیم و اگر اینگونه شد، کودکان برای الگوگیری از ما بازی می‌کنند و اینگونه مانوس می‌شوند.


جامعه‌شناس یادآور شد: اگر موضوع حجاب و عفاف به خوبی درون خانواده نهادینه نشود و از نسل ما به نسل بعدی منتقل نشود، خیلی از مفاهیم تمدنی و فرهنگی جامعه فراموش می‌شود و یکی از جاهایی که می‌توان گفتگوها را به تمدن‌سازی برسانیم همین موضوع حجاب و عفاف است و خانواده ما تعریف مستقلی در این راستا دارد.


پرچی خاطرنشان کرد: خانواده ایرانی در تعریف تمدن ایرانی اسلامی یک خانواده دارای شرایط خاص است که مهم‌ترین عامل آن حجاب است و داشتن حُجب و حیا و حرکت براساس موازین اسلامی است که اگر این موارد نباشد، جامعه دچار مشکل و سرگردمی فرهنگی می‌شود.

دوران کودکی فرصتی برای نهادینه شدن حجاب

رعایت حجاب سدی در برابر آسیب‌ها

 

سمیه روزبهانی کارشناس خانواده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهارداشت: مسئله حجاب موضوعی است که در دین به رعایت آن بسیار تاکید شده که توجه به این مهم اثرات بسیار مهمی در نهاد خانواده و اجتماع دارد و بی‌توجهی به حجاب آسیب‌های اجتماعی بسیار زیادی را به همراه دارد.


وی افزود: نهاد خانواده نهادی اجتماعی است که زنان در این نهاد نقش بسیار مهمی دارند و باتوجه به اینکه کودکان در درون خانواده بسیاری از رفتارها و گفتارهای خود را از والدین الگو می‌گیرند از همین رو مادر خانواده به راحتی می‌تواند مسئله حجاب را برای فرزند خود تبیین کند و بهترین مشوق او برای رعایت حجاب باشد.


کارشناس امور خانواده تصریح کرد: بانوان در سنگر خانواده برای ایجاد آرامش و سلامت خانواده نقش مهمی دارند و خود مادران وقتی درون خانواده برای حجاب جایگاه ویژه‌ای قائل باشند، فرزندان این خانواده یاد می‌گیرند که حجاب در زندگی آن‌ها باید در جایگاه خود قرار گیرد و در چنین خانواده‌ای آرامش حاکم است.


روزبهانی عنوان کرد: وقتی دشمنان این همه تلاش دارند تا با انحراف افکار جوانان بتوانند نقش حجاب را کمرنگ کنند به دلیل اهمیت حجاب است از همین رو باید برای اینکه بتوانیم مانع اثرگذاری دشمن در این موضوع باشیم باید اثرات رعایت حجاب را به خوبی بیان کنیم.

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از