حالت تاریک
  • جمعه, 1403/02/28 شمسی | 2024/05/17 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

رنج بی‌انتهای کارگران با قراردادهای موقت

رنج بی‌انتهای کارگران با قراردادهای موقت

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کارگران، قراردادهای موقت و کوتاه مدت است که سبب شده تا امنیت شغلی نداشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، آیات، روایات و همچنین احادیث اهل‌ بیت(ع) همیشه به احترام کارگران تاکید داشته که نشان‌دهنده ضرورت توجه به این قشر مهم در جامعه است.

 

۱۱ اردیبهشت ماه به عنوان روز کارگر نامگذاری شده و این ایام فرصتی است تا از دغدغه‌ها مشکلات جامعه کارگری شنیده شود و متولیان و مسئولان در جهت حل این مشکلات گام بردارند چرا که جامعه بدون تلاش کارگران امکان پیشرفت را ندارد.

 

همیشه از کارگران به عنوان ستون تولید نام برده می‌شود به این معنا که تولید در هر عرصه و در هر بخشی مرهون تلاش شبانه‌روزی کارگرانی است که در واحدهای تولیدی با کمترین دستمزد مشغول به فعالیت هستند.

 

با نگاهی گذرا به زندگی بسیاری از کارگران به خوبی می‌توان فهمید که این قشر پرتلاش با مشکلات و سختی‌های زیادی همراه هستند تا چرخ زندگی خود را بچرخانند اما هیچ‌گاه این مشکلات، مانعی برای فعالیت آن‌ها نشده است.

 

طی سال‌های اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در نامگذاری شعار سال بر تولید تاکید بسیار زیادی نمودند، این اقدام نشان‌دهنده اهمیت تولید در یک جامعه برای پیشبرد اهداف اقتصادی است.

 

 

امنیت شغلی مهم‌ترین مشکل کارگران است

 

سید رضا طباطبایی یکی از کارگران لرستانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» با اشاره به روز کارگر، اظهارداشت: ۱۱ سال است که در یکی از کارخانجات مشغول به کار هستم اما متاسفانه قراردادهای موقت بلای جان کارگران شده است.

 

وی افزود: وقتی با یک کارگر قرارداد یک ماه بسته می‌شود، هر ماه این دل‌نگرانی وجود دارد که ممکن است اخراج شود و متاسفانه علی‌رغم اینکه بارها و بارها کارگران این موضوع را به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم مطرح کرده‌اند، اما چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده است.

 

کارگر لرستانی تصریح کرد: همین قراردادهای موقت سبب شده تا کارگر انگیزه کافی را برای کار نداشته باشد، علی‌رغم این که تلاش می‌کند اما مدام نگران است که در پایان قرارداد ممکن است تمدیدی از سوی کارفرما صورت نگیرد که انتظار می‌رود از مسئولان که برای این دغدغه کارگران فکری کنند.

 

طباطبایی با اشاره به دستمزد کارگران، گفت: در دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به دستمزد کارگران صورت گرفت اما باز هم تا مطلوب، فاصله زیادی وجود دارد، هزینه‌های بالا و تورم با توجه به دستمزدهایی که پرداخت می‌شود برای قشر کارگران بسیار سنگین است.

 

وی عنوان کرد: متاسفانه یکی دیگر از دغدغه‌های کارگران این است که کارفرمایان نسبت به پرداخت حقوق به‌موقع کارگران چندان مسئولیتی ندارند و گاهی می‌بینیم که برخی از کارگران تا سه ماه هم معوق دارند.

رنج بی‌انتهای کارگران با قراردادهای موقت

تلاش کارگران برای تحقق شعار سال 

 

سیاوش گودرزی یکی دیگر از کارگران لرستانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» گفت: وقتی رهبری در نامگذاری شعار سال بر تولید تاکید دارند این نشان از اهمیت تولید دارد، کارگران همیشه در خط مقدم تولید برای کمک به اقتصاد کشور تلاش کرده‌اند ولی لازم است مسئولان هم دغدغه این قشر را بشنوند و در جهت حل مشکلات آن‌ها اقدام نمایند.

 

وی افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات در جهش تولید این است که جلوی ورود قاچاق به کشور گرفته شود و متاسفانه‌ عده‌ای برای سود کلان دست به قاچاق می‌زنند که این کار نه تنها به تولید ضربه می‌زند بلکه سبب می‌شود تا واحدهای تولیدی با تعطیلی مواجه شوند.

 

کارگر لرستانی بیان کرد: برای تحقق شعار سال و جهش تولید لازم است که متولیان امر در جهت حمایت از تولید و کارگران بتوانند اقدامات قابل توجهی را انجام دهند و برداشتن موانع از پیش پای تولید می‌تواند در این راستا بسیار کمک کند.

 

گودرزی یادآور شد: در جنگ اقتصادی، دشمن به دنبال این است که بتواند به تولید ضربه بزنند و برای رسیدن به این هدف خود توطئه‌های زیادی را برنامه‌ریزی کرده اما کارگران همیشه در مسیر انقلاب برای رسیدن به اهداف متعالی تلاش خود را به کار گرفته‌اند و در جنگ اقتصادی دشمن هم با ایستادگی و تلاش برای تولید، نقشه شوم دشمن را خنثی می‌کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: انتظار داریم شنیدن مشکلات کارگران فقط مختص این ایام نباشد و در طول سال برای رفع مشکلات کارگران اقدام شود.

رنج بی‌انتهای کارگران با قراردادهای موقت

جامعه کارگری لرستان ۱۳۶ هزار نفر است

 

فرهاد ناصری‌نیا مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهارداشت: جامعه کارگری ایتان لرستان بیش از ۱۳۶ هزار نفر است که در کارگاه‌ها و کارخانجات مختلف مشغول به کار هستند.

 

وی با اشاره به فعالیت ۱۸ هزار کارگاه در استان، افزود: برخی از کارگاه‌ها با مشکلاتی همراه هستند که با سرکشی و بازدید از این واحدها تلاش می‌شود تا راهکارهای لازم برای رفع مشکل و موانع آن‌ها ارائه گردد و واحدهای تولیدی بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان امنیت شغلی را مهم‌ترین مشکل کارگران برشمرد و تصریح کرد: این مشکل همیشه دغدغه کارگران بوده که قراردادهای کوتاه مدت سبب شده تا به یک مشکل و دغدغه تبدیل گردد که امیدواریم این مشکل برطرف شود.

 

ناصری‌نیا با اشاره به برنامه‌های هفته کارگر در لرستان عنوان کرد: یکی از برنامه‌ها دیدار با رهبری بود که ۲۶ کارگر لرستانی موفق به دیدار شدند، همچنین غبارروبی گلزار شهدا، دیدار با کارگران، برگزاری مسابقات ورزشی، تجلیل از بانوان کارگر برای این مناسب در نظر گرفته شده که برخی اجرا شده است.

 

وی یادآور شد: یکی دیگر از برنامه‌های این هفته، تجلیل از جامعه نخبگانی در حوزه کارگری است که کارگران و کارفرمایانی که در حوزه تولید اقدام و ایده خاصی را انجام دادند، مور تجلیل قرار می‌گیرند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از