حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/06/11 شمسی | 2024/09/01 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

روایت قهرمان انقلابی به نام «مسیح کردستان»

روایت قهرمان انقلابی به نام «مسیح کردستان»

شهید محمد بروجردی یکی از قهرمانان انقلاب بود که به دلیل مجاهدت و تلاش‌هایی که در کردستان داشت به نام «مسیح کردستان» لقب گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، همیشه انسان‌های بزرگ در طول حیات خود جانانه و قهرمانانه دین خدا را یاری نمودند و در نهایت هم پاداش شهادت را از پروردگار خود دریافت می‌کنند، همه شهدا با تاسی از امام حسین(ع) در این مسیر قدم گذاشته و جان خود را تقدیم کردند.


یکی از شهدای دوران دفاع مقدس، شهید محمد بروجردی است، جوانی از دیار شهر فرزانگان و عالمان که در دوران حیات خود خدمات قابل توجهی را ارائه داد، جوانی که در مسیر اخلاق، ولایت‌مداری، مهربانی در برابر مظلومان، ایستادگی در برابر دشمنان سعی می‌کرد تا همیشه پیش‌‌قدم باشد.


شهید محمد بروجردی در سال ۱۳۳۳ در روستای دره‌گرگ از روستاهای شهرستان بروجرد در خانواده‌ای متدین و مذهبی متولد شد اما پنج ساله بود که دست تقدیر اینگونه رقم زد که پدرش را از دست داد و حالا مادر مانده بود و طفلان یتیم و پس از چندی مادر به همراه فرزندانش راهی تهران شدند.


با ورود به تهران، شهید بروجردی هفت ساله بود که در یک کارگاه خیاطی مشغول به کار شد، محمد هوش بسیار بالایی داشت و در کنار درس خواندن، کمک حال مادر شده بود تا بتواند زندگی خود را ادامه دهد از همین رو پُر تلاش کار می‌کرد و درس می‌خواند.


پس از مدتی محمد با حضور در جلسات مذهبی توانست با شخصیت والای امام خمینی(ره) آشنا شود و زمانی که توطئه‌های دشمن و رژیم پهلوی را یکی پس دیگری شناخت، با عزم جدی وارد میدان مبارزه به رژیم ستمشاهی شد.


آغاز مبارزات شهید بروجردی علیه رژیم طاغوت

۱۸ ساله بود که به خدمت سربازی فراخوانده شد اما تمایلی نداشت که در حکومت ستمشاهی خدمت سربازی نماید از همین رو بعد از مدتی فرار کرد که دستگیر شد و به مدت ۶ ماه در زندان بود ولی این مانعی نشد که شهید بروجردی از مسیر و هدفش دل‌سرد شود بلکه مصمم‌تر برای مبارزه با طاغوت اقدام کرد.


در سال ۱۳۵۵ به همراه چند نفر دیگر برای فراگیری آموزش‌های نظامی و چریکی راهی سوریه شد و این شور انقلابی هر روز در وجود محمد بیشتر می‌شد و در محضر شهید چمران و منتظری درس‌های زیادی آموخت و این سرآغازی بود تا شهید بروجردی بتواند در مسیری که طراحی شده و برای پیروزی انقلاب، گام‌هایی بلند بردارد.


پس از قیام ۱۹ دی، شهید محمد بروجردی اقدامات قابل توجهی را علیه رژیم طاغوت انجام داد و این مبارزات و اقدامات محمد تا زمان پیروزی انقلاب استمرار داشت و شهید بروجردی هر روز با عزمی راسخ‌تر برای پیروزی انقلاب گام برمی‌داشت.


شجاعت و اقدامات قابل توجه شهید بروجردی برای پیروزی انقلاب تا جایی پیش رفت که در زمان ورود امام خمینی(ره) به کشور، به عنوان مسئول حفاظت از امام(ره) انتخاب شد و در این مسئولیت نیز با همه توان، تلاش کرد.


بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و زمانی که امام خمینی(ره) دستور تشکیل سپاه پاسداران را دادند، شهید بروجردی در تشکیل این نهاد مقدس نقش بسیار ویژه‌ای داشت.


وقتی شهید بروجردی مسیح کردستان شد

با آغاز جنگ تحمیلی، شهید بروجردی در کنار سایر رزمندگان برای دفاع از اسلام و انقلاب وارد صحنه نبرد با دشمن شدند و از همان روزهای نخست تلاش کردند تا وجبی از خاک کشور به دست بیگانگان نیفتد اما پس از مدتی شهید بروجردی به دستور امام خمینی(ره) راهی کردستان شد و در جریان پاوه و سنندج همه تلاش خود را به کار گرفت و در مقابل دشمن ایستاد.


محمد جوانی مهربان در برابر مردم و مردی سرسخت در برابر دشمنان بود و برای نابودی دشمن تلاش‌های بی‌وقفه‌ای را انجام می‌داد و آنقدر در کردستان تلاش‌های مجاهدانه و مقاومت در برابر دشمنان را انجام داد که به عنوان ناجی کردستان، مردم این دیار لقب «مسیح کردستان» به ایشان دادند.


شهید بروجردی در روز اول خرداد ۱۳۶۲ به همراه چند تن از همرزمانش در مسیر جاده مهاباد، بر اثر انفجار مین به درجه شهادت نائل آمدند.

روایت قهرمان انقلابی به نام «مسیح کردستان»

 

سخنان رهبری در مورد شخصیت شهید بروجردی

مقام معظم رهبری در مورد شهید محمد بروجردی فرمودند: آن چیزی که من از شهید بروجردی احساس کردم و یک احترام عمیقی از او در دل من به وجود آورد، این بود که دیدم این برادر، باکمال متانت و باکمال نجابت، به چیزی که فکر می‌کند مسئولیت و وظیفه است. من تصور می‌کنم روحیه آرامش و نداشتن حالت ستیزه‌جویی با دوستان و گذشت و حلم در قبال کسانی که تعارض‌های کاری با او داشتند، نشانه آن روح عرفانی شهید بود.


شهید بروجردی اسوه اخلاق بود

محسن رشیدی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهار داشت: شهید بروجردی از بطن مردم بود و در طول سال‌های حیات خود با اخلاص رفتار کرد و با آغاز جنگ تحمیلی برای نجات کردستان راهی این منطقه شد.


وی افزود: شهید بروجردی با مجاهدت‌هایی که داشت توانست آرامش را به کردستان برگرداند از همین رو به مسیح کردستان لقب گرفت و امروز وقتی در کرستان نامی از شهید بروجردی برده می‌شود مردم دیار کردستان به یاد او اشک می‌ریزند و از خصوصیات برجسته ایشان صحبت می‌کنند.


مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان تصریح کرد: شهید بروجردی برای مردم تلاش کرد و به شهادت رسید لذا کاری که برای مردم باشد،، اجرش را خدا می‌دهد و امروز این شهید عزیز یک چهره ملی و اسوه اخلاق و مقاومت است که الگویی برجسته برای همه ما می‌باشند.


رشیدی بیان کرد: امروز جوانان باید با شخصیت، اخلاق و رفتار شهید بروجردی آشنا شوند و بدانند چه کسانی برای دفاع از امنیت در دوران دفاع مقدس در صحنه حاضر بودند و امنیت امروز مرهون خون همین شهدایی است که جانشان را تقدیم نمودند.

روایت قهرمان انقلابی به نام «مسیح کردستان»

 

شهید بروجردی با تاسی از اهل‌بیت(ع) خدمت می‌کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی حسینی امام جمعه بروجرد اظهارداشت: آنچه که سبب شد تا شهید بروجردی به یک الگو تبدیل شود، اخلاص ایشان بود و اوصاف و عملکرد ایشان نشان می‌دهد که دقیقاً مانند اهل‌بیت(ع) رفتار می‌کردند و در همین راه هم به شهادت رسیدند.


وی افزود: کار شهید بروجردی کاملاً خدایی بود و خدایی بودن سبب شد تا در بین همه مردم به محبوبیت برسد از همین رو هر کسی که برای خدا کار کرد، خدا هم او را یاری می‌کند و این افراد نه فقط در بین انسان‌ها بلکه در بین ملائک هم محبوب هستند.


امام جمعه بروجرد تصریح کرد: اگر ما می‌خواهیم در کارهایمان موثر باشیم باید کارهایمان را خدایی کنیم و از شهدا الگو بگیریم و شهید بروجردی اینگونه بود که اخلاص و خدایی بودنش سبب شد تا به درجه شهادت برسد.


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از