حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/05/07 شمسی | 2024/07/28 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

سخاوت فصل بهار و رویش گیاهان خوراکی

سخاوت فصل بهار و رویش گیاهان خوراکی

رویش انواع گیاهان خوراکی در طبیعت، سخاوت فصل بهار است که می‌توان این گیاهان را در سفره‌های بهاری جای داد و از خواص درمانی آن‌ها استفاده کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، با آغاز فصل بهار، رختی سبز دوباره بر تن طبیعت پوشیده می‌شود و افزون بر هوای دلپذیر بهاری، در زمین‌های سرسبز می‌توان شاهد سخاوت بهار بود که گیاهان دارویی و خوراکی خودرویی رشد می‌کنند.

 

روئیدن گیاهان خوش‌عطر و خوشمزه در فصل بهار سراسر نعمت و برکتی است که به واسطه بارش‌های بهاری، این گیاهان طراواتی مضاعف به خود گرفته و شهروندان را به مهمانی و مصرف این گیاهان دعوت می‌کنند.

 

تنوع گیاهان خوراکی از گذشته‌های دور تاکنون در بین مردم رواج داشته و هر کدام اکسیرهایی خاص هستند که برای بسیاری از دردها مفید بوده، گیاهانی که در منطقه و شهرستانی با نام‌های خاص چیده می‌شود و در سفره‌های بهاری، همه خواص و مزه آن‌ها را می‌توان تجربه کرد.

 

در این فصل از سال، خانواده‌ها با حضور در طبیعت علاوه بر اینکه از فضای سرسبز و دل‌نشین بهار استفاده می‌کنند، با گشتی در زمین‌ها می‌توانند گیاهان خوراکی را چیده و پس از طبخ آن را میل نمایند که بانوان از این گیاهان خوراکی، انواعی از آش‌ها، خوراک و خورش‌ها را تهیه می‌کنند.

 

شِنگ، ورکواز، زرشک، همه‌تره، قارچ کوهی، بُن‌سرخ، کنگر بخشی از گیاهان خوراکی است که در استان لرستان در بین شهروندان شهرت بسیار بالایی دارند، بانوان باسلیقه لرستانی با هر کدام از این گیاهان خوراکی، غذایی خوشمزه را تهیه می‌کنند و از خواص مختلف آن بهره می‌برند.

 

گیاهان خوراکی در فصل بهار نه تنها خاصیت درمانی دارند بلکه از نظر اقتصادی نیز برای عده‌ای سودآور است به طوری که با حضور در طبیعت اقدام به چیدن و دسته‌بندی این گیاهان خوراکی نموده و در بازار شهر به فروش می‌رسانند.

 

برخی از گیاهان خوراکی مانند شِنگ به صورت خام و به همراه ترشی و نمک مصرف می‌شود و برخی از گیاهان خوراکی هم به صورت پخته در آش و خورشت مصرف می‌شود.

سخاوت فصل بهار و رویش گیاهان خوراکی

 

گیاهان خوراکی منبع غنی فیبر هستند

سهیلا میرزایی کارشناس تغذیه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهار داشت: در فصل بهار گیاهان خوراکی و دارویی زیادی به صورت خودرو در طبیعت می‌روید که با استفاده مناسب و به اندازه می‌توان از خواص هر یک از این گیاهان بهره‌مند شد.

 

وی افزود: کنگر، شِنگ، تَره، قارچ و زرشک در استان لرستان بسیار به وفور روئیده می‌شود که هر کدام از گیاهان، خواص درمانی و دارویی بسیار زیادی دارند به طوری که مصرف به اندازه این گیاهان سبب کاهش چربی خون، افزایش سیستم ایمنی بدن، ضد سرطانی بودن و مفید بودن برای قلب را به همراه دارد.

 

کارشناس تغذیه تصریح کرد: کنگر یکی از گیاهان خوراکی است که اشتهاآور بوده و برای هضم غذا بسیار مفید است، در برخی از موارد از کنگر برای درمان نارسایی کبد و کم‌خونی هم استفاده می‌شود و در مجموع برای دستگاه گوارش بسیار مفید است.

 

میزرایی عنوان کرد: یکی دیگر از گیاهان خوراکی خود رو در فصل بهار که در استان لرستان بسیار زیاد یافت می‌شود، گیاه بُن‌سرخ است که بیشتر شبیه مُسکن عمل می‌کند و برای تسکین درد استفاده می‌شود، علاوه بر این نیز خاصیت آنتی‌بیوتیک دارد و اغلب در سوپ و یا به صورت دم‌نوش استفاده می‌شود.

 

وی یادآورشد: شنگ، قارچ کوهی و تَره نیز سرشار از فیبر بوده که برخی از این گیاهان پیش‌ساز ویتامین‌های دیگری هستند و برای دستگاه گوارش مفید می‌باشند اما باید توجه داشت که مصرف بی‌اندازه و یا نابجای هر یک از گیاهان دارویی ممکن است حتی سلامتی افراد را تهدید نماید.

 

کارشناس تغذیه گفت: گیاهان خوراکی که دارای رنگی سبز هستند، منبع ویتامین B و C هستند ولی بسیاری از گیاهان خود روی محلی که از گذشته تا به حال مصرف شده، هر کدام خواص مختلفی دارند که برای سلامتی مفید می‌باشند.

سخاوت فصل بهار و رویش گیاهان خوراکی

 

گیاهان خوراکی به صورت آب‌پز مصرف شود

میرزایی افزود: توصیه می‌شود که از سرخ کردن گیاهان خوراکی در روغن خودداری شود و بهتر است که این گیاهان به صورت خام و یا بخارپز استفاده شود تا خاصیت آن حفظ گردد.

 

وی اظهار داشت: فقط بهتر است افراد در هنگام حضور در طبیعت از چیدن گیاهان خوراکی که شناختی نسبت به آن ندارند و یا شبیه گیاه خوراکی دیگر است خودداری کنند چون ممکن است این گیاهان خوراکی نباشند و سمی بودن آن‌ها سلامتی را تهدید نماید.

 

کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: در مصرف قارچ‌های کوهی نیز باید دقت لازم صورت گیرد چرا که برخی از آن‌ها سمی بوده و گاهی ممکن است مصرف ماده خوراکی سمی سبب مسمومیت شود.

 

میرزایی افزود: گیاهان خوراکی فصل بهار منبع بسیار غنی از آب هستند از همین رو می‌توان با بخارپز کردن آن‌ها، بخشی از آب بدن را تامین کرد ولی در نهایت باید هر یک از گیاهان خوراکی به اندازه مصرف شود تا خواص مورد نیاز آن‌ها جذب بدن گردد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از