حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

فرصتی طلایی برای عبور از بحران جمعیت

فرصتی طلایی برای عبور از بحران جمعیت

با توجه به کاهش جمعیت در سال‌های اخیر، اقدامات و مشوق‌هایی انجام شد و حالا چند سال آینده به عنوان فرصتی طلایی باقی مانده تا با افزایش فرزندآوری از بحران جمعیت عبور کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، در دهه ۶۰، تصور اینکه بسیاری از خانواده‌ها روزگاری به تک فرزندی و دو فرزندی روی بیاورند، بسیار سخت بود چرا که تا همان زمان اکثر خانواده‌ها دارای چهار تا ۶ فرزند و حتی بیشتر بودند، در آن روزگار خانواده‌ها بسیار پرجمعیت بوده و صحبتی از مشکلات اقتصادی نبود چرا که اعتقاد بر این بود که روزی‌رسان، خداست.

 

خانواده‌های پرجمعیت با نشاط‌تر و شاداب‌تر زندگی خود را سپری می‌کردند، فرزندان پرورش یافته درون این خانواده‌ها دارای اعتماد به نفس بسیار بالایی بوده و خیلی بهتر از دیگران می‌توانستند روابط اجتماعی با دیگر افراد جامعه برقرار نمایند.

 

در اوایل دهه ۷۰ شعارهای مختلف در شهر و روستا پیچید و مضمون همه شعارها بر این بود که زندگی بهتر در گرو فرزندان کمتر است، آنقدر این شعار تبلیغ شد که رفته‌رفته همه ذهن‌ها را تحت تاثیر قرار داد و این در حالی بود که این شعار با هدف کاهش جمعیت تبلیغ گردید و متاسفانه چند سال طول نکشید که بسیاری از خانواده‌ها به دو فرزندی روی آوردند و سال‌ها بعد هم، تک فرزندی رایج شد.

 

در سال ۹۳ بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران سیاست‌های کلی جمعیت را در چند بند ابلاغ نمودند و از همان زمان، زنگ خطر کاهش جمعیت را گوشزد نمود و اگر از همان زمان متولیان امر با برنامه‌ریزی در راستای ارائه راهکار و برنامه‌های لازم اقدام می‌کردند، روند جمعیت اینگونه کاهشی نمی‌شد.

 

بدون شک یکی از مهم‌ترین مولفه‌های اقتدار هر کشور جمعیت است، این مهم نه تنها در اقتدار کشور اثرگذار بوده بلکه در عرصه‌های مختلف دیگری مانند عرصه اجتماعی و اقتصادی نیاز نقش مهمی دارد چرا که نیروی انسانی جوان می‌تواند کشور را بر روی ریل توسعه قرار دهد.

 

بعد از چند سال مشوق‌هایی برای فرزندآوری تصویب شد اما این مشوق‌ها آنگونه که باید اثرگذار نبود و نه تنها نتیجه‌ای را به همراه نداشت بلکه روند موالید هر ساله کاهشی می‌شد تا اینکه قانون جوانی جمعیت مطرح شد و پس از بررسی‌های لازم مصوب گردید که در راستای اجرای این قانون، مشوق‌های مختلفی برای خانوارهای دارای سه فرزند به بالا در نظر گرفته شد.

 

حالا به گفته کارشناسان تنها چند سال فرصت است که برای فرزندآوری و افزایش جمعیت اقدام کرد تا از بحران جمعیت عبور کنیم و لازم است که در این مدت فرهنگ سازی صورت گیرد تا از این چالش رد شویم.

 

هر ساله ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت به عنوان هفته جمعیت نامگذاری شده تا در این فرصت برای تبیین و بیان ضرورت‌های جمعیت و فرزندآوری صحبت شود.

فرصتی طلایی برای عبور از بحران جمعیت

 

خانواده پر جمعیت‌تر، شاداب‌تر

نسترن جمشیدی کارشناس امور خانواده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهار داشت: متاسفانه طی سال‌های روند فرزندآوری در بین خانواده‌ها کمتر شد تا جایی که بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند که یک فرزند داشته باشند و آن را از نظر مالی و عاطفی مورد حمایت قرار دهند در حالی که تک فرزندی آسیب‌های بسیار گسترده‌ای را نه تنها برای خود فرزند بلکه برای خانواده به همراه دارد.

 

وی افزود: پایه‌های شخصیتی هر فرد در درون نهاد اجتماعی خانواده شکل می‌گیرد و هرچه این خانواده از جمعیت بیشتری برخوردار باشد، فرزندانی که درون این خانواده تربیت می‌شوند بهتر می‌توانند با دیگران ارتباط بگیرند، مسئولیت‌پذیر باشند و اعتماد به نفس داشته باشند که این موارد مهم در شکل‌گیری شخصیت هر فرد نقش بسزایی دارد.

 

کارشناس امور خانواده تصریح کرد: امروزه برخی از خانواده‌ها علت اصلی کاهش فرزندآوری را مشکلات اقتصادی عنوان می‌کنند در حالی که در گذشته خانواده‌ها از توانایی مالی زیادی برخوردار نبودند ولی همه خانواده‌ها تعداد زیادی فرزند داشتند ولی امروزه متاسفانه تغییر سبک زندگی و چشم و هم‌چشمی سبب شده تا خانواده‌ها به داشتن فرزند زیادی تمایلی نداشته باشند.

 

وی بیان کرد: خانواده‌هایی که دارای جمعیت بیشتری هستند در جامعه موفق‌تر هستند چرا که این افراد توانسته‌اند درون خانواده‌ای بزرگ شوند که چندین فرزند هم سن و سال خود وجود داشته و به راحتی می‌توانند در صحبت کردن، رفتار، گفتار و مسئولیت‌پذیری به بهترین شکل اقدام نمایند.

 

کارشناس امور خانواده عنوان کرد: برخی از خانواده‌های مرفه هم به جای داشتن چند فرزند، اقدام به حیوان پروری می‌کنند که این دقیقاً نتیجه تبلیغ از فرهنگ غرب است و هزینه‌های زیادی را صرف این حیوان می‌کنند ولی تمایلی به فرزندآوری ندارند.

 

جمشیدی بالا رفتن سن ازدواج را یکی دیگر از علل کاهش جمعیت برشمرد و گفت: متاسفانه برخی از دختران و پسران، اولویت‌های دیگری را در زندگی برای خود تعریف کرده که در نهایت آنها ازدواج است به طوری که داشتن تحصیلات دانشگاهی، شغل، امکانات، ماشین و منزل در اولویت است و بعد از اینکه همه این موارد به سرانجام رسید به فکر ازدواج می‌افتند که این علت اصلی بالا رفتن سن ازدواج است.

 

وی یادآور شد: باید با فرهنگ سازی و با استفاده از ظرفیت‌های مختلف و البته سخت نگرفتن خانواده‌ها در امر ازدواج، کاری کرد که جوانان به راحتی بتوانند ازدواج نمایند و زندگی مشترک را به دور از دغدغه‌های برگزاری یک مراسم مجلل و امکانات لوکس برگزار نمایند.

 

کارشناس امور خانواده بیان کرد: بعد از اینکه ازدواج آسان به خوبی در بین جوانان ترویج داده شد باید در راستای فرزندآوری و ارائه مشوق‌های لازم اقداماتی صورت گیرد که این مهم هم نیازمند فرهنگ سازی است و باید به جوانان گفت که زندگی موفق و شاداب را می‌توان در افزایش تعداد فرزندان مشاهده کرد.

فرصتی طلایی برای عبور از بحران جمعیت

 

کاهش شیب بحران جمعیت

لیلا شریعت دبیر قرارگاه جوانی جمعیت در دانشگاه لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهار داشت: اقدامات فرهنگی و حمایت‌های لازم با هدف افزایش فرزندآوری و ازدواج آسان در دستور کار قرار گرفته که خوشبختانه طبق این آمارها، شاهد کاهش شیب بحران جمعیت هستیم.

 

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ میزان موالید در لرستان ۲۴ هزار و ۲۹۳ نوزاد بوده و تعداد موالید در سال گذشته به ۲۳ هزار و ۹۹۷ نوزاد رسیده که تعداد نوزادان متولد شده سال گذشته نسبت به دو سال پیش تنها ۲۹۶ نوزاد کمتر بوده است.

 

دبیر قرارگاه جوانی جمعیت در دانشگاه لرستان تصریح کرد: از سال ۹۸ تا ۹۹ تعداد موالید مقایسه‌ای بین دو سال، ۲ هزار نوارد کمتر شده بود و و در سال بعد یک‌هزار نوزاد کمتر متولد شده بود ولی با اقدامات و اجرای برنامه‌های مختلف در سال گذشته تعداد کاهش نوزادان در مقایسه با سال قبل ۲۹۶ نوزاد بوده که باید تلاش کنیم تا فرزندآوری در بین خانوارها افزایش یابد.

 

شریعت یادآورشد: باید تلاش کرد تا از بحران جمعیت جلوگیری شود و این مهم با افزایش فرزندآوری و تشویق خانوارها به داشتن چند فرزند امکان‌پذیر است البته در کنار این مشوق‌هایی از نظر مالی و غیره برای خانوارهای دارای سه فرزند به بالا در نظر گرفته شده که در این راستا اثرگذار است.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از