حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
تحلیلگر مسائل سیاسی:

قیام ۳۰ تیر نقش روحانیت را نشان داد

قیام ۳۰ تیر نقش روحانیت را نشان داد

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: قیام ۳۰ تیر نقش پررنگ روحانیت به رهبری آیت‌الله کاشی را نشان داد.

امیرعلی‌حیدر امیری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، با اشاره به سالروز قیام ۳۰ تیر، اظهارداشت: بعد از ملی شدن صنعت نفت در کشور، انگلیس به محمدرضا پهلوی فشار آورد که زمینه سقوط مصدق را فراهم کند چرا که وقتی نهضت ملی نفت به ثمر رسید، دست انگلیس و دیگر چپاولگران از منافع کشور کوتاه شد.

وی با اشاره به نقش روحانیت در ملی شدن صنعت نفت و بازگرداندن مصدق به حکومت، افزود: در قیام ۳۰ تیرماه، آیت‌الله کاشانی مردم را در حمایت از مصدق به قیام دعوت کرد و با سخنرانی‌هایی که در این زمینه داشت، مردم به صحنه آمدند و در این قیام تعدادی از مردم هم به شهادت رسیدند.

تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: انگلیس به خوبی متوجه نقش روحانیت شده بود از همین رو در ایران به دنبال کمرنگ کردن نقش روحانیت بود لذا بعد از بازگشت مصدق به حکومت، انگلیس نیروهای نفوذی خود را در لایه‌های حکومتی به کار گرفت و کارهایی انجام داد که مصدق از آیت‌الله کاشانی جدا شد.

امیری عنوان کرد: انگلیس اینگونه در ذهن مصدق نفوذ کرد که دیگر نیازی به روحانیت ندارد و می‌تواند خودش این راه را ادامه دهد ولی بعد از جدایی مصدق از آیت‌الله کاشانی، شکست خورد که مجدد منافع نفت به جیب انگلیس و آمریکا رفت.

وی قیام ۳۰ تیر ماه سال ۱۳۳۱ را نماد نقش روحانیت به رهبری آیت الله کاشانی برشمرد و گفت: این قیام نشان‌دهنده نقش روحانیت بود و انگلیس کاری کرد که مصدق که خود را مدیون آیت‌الله کاشانی می‌دانست، از روحانیت جدا شد و ضربه سختی خورد و یک سال بعد کودتای ۲۸ مرداد رقم خورد که نماید تفرقه‌افکنی انگلیس بود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از