حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

لزوم مصرف بهینه آب با موج جدید گرما

لزوم مصرف بهینه آب با موج جدید گرما

با توجه به ورود موج جدید گرما از روز جمعه، لزوم مصرف بهینه آب و برق ضرروی است و با رعایت چند نکته ساده می‌توان بهینه مصرف کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، این روزها گرم‌ترین روزهای سال در حال سپری شدن است و تداوم گرما سبب شده تا مصرف آب و برق با افزایش همراه باشد اما طبق اعلام هواشناسی طی چند روز آینده هوا گرم‌تر می‌شود و این ضرورت مصرف بهینه و صرفه‌جویی را در داغ‌ترین روزهای سال، چند برابر می‌کند.


تصور لحظه‌ای زندگی بدون آب و برق ممکن نیست و تنها راهی که می‌توان از نعمت آب و برق در این روزهای سال بهره‌مند شد این است که صرفه‌جویی و بهینه مصرف کردن در دستور کار همه شهروندان قرار گیرد تا تابستان بدون خاموشی برق و قطعی آب سپری شود.


این روزها روستاهایی هستند که چشم‌انتظار تانکرهای آب مانده تا بتوانند زندگی روزمره خود را اداره کنند و از طرفی متاسفانه افرادی با مصرف نادرست آب، تابستان را سپری می‌کنند که لازم است در این روزهای داغ تابستان با بهینه مصرف کردن آب و برق تلاش کنیم تا این دو مهم در مناطق دیگر قطع نشود.


شستشوی خودرو با آب شرب، نبود سایبان برای کولرهای آبی، آبیاری فضای سبز با آب شرب همگی از مهم‌ترین مواردی هستند که آب را بدون هیچ ضررورتی هدر می‌دهد و لازم است فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی در این راستا بیش از همیشه صورت گیرد.


در استان لرستان این روزها مصرف آب و برق با رشد ۱۰ درصدی همراه بوده و هشدارهایی از سوی شرکت توزیع برق و آب و فاضلاب داده شده تا همه شهروندان نسبت به مصرف بهینه اهتمام ویژه‌ای داشته باشند و با توجه به موج گرمایی که در پیش رو داریم لازم است صرفه‌جویی در دستور کار همه قرار گیرد.

لزوم مصرف بهینه آب با موج جدید گرما

۱۵ هزار انشعاب غیرمجاز شناسایی شد

 

یاسر اکبریان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهارداشت:  در حال حاضر میزان مصرف آب نسبت به سال گذشته در همین روز ۱۰ درصد افزایش یافته که البته گرمای هوا دلیل اصلی مصرف بالای آب است ولی می‌طلبد شهروندان نسبت به رعایت مصرف آب دقت بیشتری داشته باشند.


وی افزود: میزان مصرف آب برای هر نفر در شبانه‌روز ۲۳۵ لیتر در نظر گرفته شده و اگر میزان مصرف از این رقم بالاتر رود مشکلاتی را ایجاد می‌کند البته یکی از مشکلات اصلی در این زمینه، انشعابات غیرمجاز است که امسال ۱۵ هزار انشعاب غیرمجاز در استان شناسایی شده است.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان از آبرسانی سیار به ۱۴۰ روستا با تانکر خبر داد و گفت: در استان لرستان ۳ هزار روستا وجود دارد که از این تعداد یک‌هزار و ۶۰۰ روستا تحت پوشش سازمان آب و فاضلاب قرار دارند ولی مابقی روستاهایی که نیاز به آب دارند از طریق تانکر آبرسانی می‌شود.

 


آبرسانی سیار به ۸۵۰۰ خانوار روستایی


اکبریان عنوان کرد: در حال حاضر ۸ هزار و ۵۰۰ خانوار روستایی در استان از طریق تانکر آبرسانی می‌شوند که ۲۷ دستگاه تانکر برای توزیع آب در نظر گرفته شده و روزانه به صورت مستمر کار آبرسانی انجام می‌شود.


وی یادآور شد: متاسفانه گاهی از آب شرب برای آبیاری و یا آب مورد نیاز دام‌ها در روستاها استفاده می‌شود در حالی که باید آب فضای سبز و کشاورزی و یا دام از طریق دیگری تهیه شود لذا از همه شهروندان تقاضا می‌شود که در این روزهای داغ تابستان، صرفه‌جویی در مصرف آب را در دستور کار قرار دهند تا قطع و یا اُفت فشار آب رخ ندهد.

لزوم مصرف بهینه آب با موج جدید گرما

افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در لرستان

مهران امیری مدیر عامل شرکت توزیع برق لرستان اظهارداشت: میزان مصرف برق از ۵۲۴ مگاوات به بیش از ۵۷۸ مگاوات افزایش یافته که با افزایش ۱۰ درصدی مصرف روبه‌رو بودیم.


وی افزود: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه احداث شده اما باز هم شاهد ناترازی در تولید و مصرف برق هستیم که ضروری است تا مشترکان برق در بخش‌های مختلف از جمله خانگی و تجاری نسبت به مصرف بهینه توجه داشته باشند.


مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان تصریح کرد: امسال هم مشوق‌هایی برای مصرف بهینه به مشترکان پرداخت می‌شود که اگر مشترکان میزان مصرف خود را نسبت به سال گذشته کاهش دهند مشمول طرح تشویقی شرکت توزیع برق قرار می‌گیرند.


امیری عنوان کرد: رعایت چند نکته ساده در مصرف برق سبب می‌شود تا تابستان و این روزهای گرم بدون خاموشی سپری شود به طور مثال استفاده از دور کُند کولر، عدم استفاده وسایل برقی پُرمصرف در ساعات اوج مصرف، خاموش کردن لامپ‌های اضافی که همه این موارد می‌تواند در مصرف بهینه برق اثرگذار باشد.

 

لزوم مصرف بهینه آب با موج جدید گرما

موج جدید گرما از روز جمعه 


زینب اکبری کارشناس هواشناسی اظهارداشت: امروز و فردا همچنان شاهد ماندگاری هوا گرم در منطقه هستیم اما از روز جمعه تا یکشنبه هوا آینده، موج جدید گرما وارد منطقه می‌شود که با افزایش دما همراه است.


وی افزود: در شبانه‌روز گذشته پلدختر با دمای ۴۶ درجه بالای صفر به عنوان گرم‌ترین شهر استان ثبت شد و دمای هوا در شهرهای خرم‌آباد، کوهدشت و رومشکان هم به بیش از ۴۰ درجه رسید.


کارشناس هواشناسی تصریح کرد: امسال توالی روزهای گرم در منطقه افزایش یافته و شاهد افزایش دماهای شبانه هستیم و طی بررسی‌هایی که صورت گرفته است، در بهار امسال نیز که حداکثر دما در استان ۴۵.۹ درجه بود، نسبت به سال قبل سه درجه افزایش یافته است.


انتهای خبر/ 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از