حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

نگاهی به عزاداری سنتی لرستانی‌ها در روز عاشورا

نگاهی به عزاداری سنتی لرستانی‌ها در روز عاشورا

مردم لرستان هر ساله در روز عاشورا با آئین گِل‌ مالی غم و اندوه خود را در عزای سالار شهیدان نشان می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، مردم لرستان هر ساله در روز عاشورا با آئین گِل مالی غم و اندوه خود را در عزای سالار شهیدان نشان می‌دهند، روز عاشورا در لرستان زنان، کودکان، مردان و همه و همه خود را به گِل آغشته می‌کنند تا نشان دهند بالاترین غم جهان هستی، غم شهادت امام حسین(ع) است.

آئین گِل مالی از گذشته‌های دور در مناطق لرنشین وجود داشته و زاگرس‌نشینان معتقدند گِل عزای امام حسین(ع) شفابخش است، در این آئین لرستانی‌ها حوضچه‌هایی از ًگل ایجاد می‌کنند و پس از گِل مالی به عزاداری برای امام حسین(ع) می‌پردازند.

 

گِل‌مالی نماد خونخواهی امام حسین(ع) است

نگاهی به عزاداری سنتی لرستانی‌ها در روز عاشورا

بهزاد پاکدل، مسئول انجمن آئین سنتی لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سفیرافلاک، اظهار داشت: آئین گِل‌ مالی یک ریشه کهن و پیش از اسلام دارد و محققان در حوزه آئین‌های عزاداری آخرین ردپایی که از این آئین پیدا کردند مربوط به آئین سوگ سیاوش است که مناطق زاگرس‌نشین به ویژه لرها به اسم سیاوشان انجام می‌داده‌اند.

 

وی افزود: بعد از ورود اسلام به ایران مردم لرستان یک دست شیعه شدند و عزاداری‌هایی که انجام می‌دادند به جزء امام حسین(ع) برای بقیه جایز ندانستند به این دلیل آئین سیاوشان از بین رفت و آئین ِگل مالی وارد عزاداری برای امام حسین(ع) شد اما نه به سیاقی که امروز و در ۱۰۰ سال گذشته وجود داشته است.

نگاهی به عزاداری سنتی لرستانی‌ها در روز عاشورا

مسئول انجمن آئین سنتی لرستان تصریح کرد: در آئین سیاوشان گِل‌ مالی به معنای خونخواهی بود و بعد از اسلام نماد خونخواهی امام حسین(ع) است که تا جان داریم راه و مکتب امام(ع) از بین نمی‌رود، خونخواه امام(ع) هستیم و با خاک یکی خواهیم شد که این یکی از فلسفه‌های گِل‌ مالی است.

 

وی بیان کرد: دین مبین اسلام ارحج‌تر از همه دین‌هاست و ما این دین را با اعتقاد و باور پذیرفته‌ایم، لرستانی‌ها ارادت خاصی به امام علی(ع) و فرزندان ایشان دارند و علی دوستان واقعی جهان اسلام روش و منش ایشان را در اولادش می‌بینند.

 

پاکدل عنوان کرد: بی‌کسی، نحوه شهادت و اسارت خانواده امام حسین(ع) به غیرت لر‌ها بر می‌خورد و افسوس که ما آن زمان حضور نداشتیم، ما به واسطه باور، اعتقاد و شناختی که نسبت به امام علی(ع) و اولاد ایشان پیدا کرده‌ایم داغدار این غم در طول تاریخ هستیم.

نگاهی به عزاداری سنتی لرستانی‌ها در روز عاشورا

 

 

گِل‌مالی ارادت لرستانی‌ها به امام‌حسین(ع) است

 

حجت کرم‌الهی مداح لرستانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سفیرافلاک، اظهار داشت: مردم استان لرستان همچون استان‌های دیگر که آئین‌های مربوط به استان خود را دارند با آئین سنتی گِل‌ مالی ارادت خود را نسبت به امام حسین(ع) نشان می‌دهند و گذشتگان ما نیز این آئین را انجام می‌دادند.

 

وی با اشاره به فلسفه گِل‌ مالی، افزود: فرشتگان مقربی برای کمک به امام حسین(ع) رفته بودند که از زمان شهادت حضرت سیدالشهداء(ع) به حالت خاک‌آلود هستند و تا روز قیامت بر آن حضرت گریه می‌کنند.

 

نگاهی به عزاداری سنتی لرستانی‌ها در روز عاشورا

 

مداح لرستانی تصریح کرد: لرستانی‌ها وقتی عزیزی را از دست می‌دهند خود را گِل‌ مالی می‌کنند و چه عزیزی بالاتر از امام حسین(ع) که در عزای ایشان از سرتاپای خود را گِل‌ مالی می‌کنیم که نشان‌دهنده اوج حزن و اندوه مردم لرستان است.

 

 

آئین گِل‌مالی اوج حزن و اندوه عزاداری است

 

غلامرضا چنگیزیان رئیس کانون مداحان و شعرای آئینی لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سفیرافلاک، اظهار داشت: آئین گِل مالی در واقع اوج عزاداری است و عشق، ارادت و علاقه مردم به امام حسین(ع) به حدی زیاد است که در روز عاشورا سرتاپای خود را گِل مالی می‌کنند.

 

نگاهی به عزاداری سنتی لرستانی‌ها در روز عاشورا

 

وی با اشاره به نوع عزاداری‌ها از گذشته تاکنون، افزود: اکنون عزاداری‌ها وارد فاز جدیدی شده اما مردم همچنان دلشان به سمت سنت‌های اصیل گذشته است.

 

رئیس کانون مداحان و شعرای آئینی لرستان تصریح کرد: افرادی در دورترین نقاط دنیا هستند اما به دلیل عشق و علاقه به سالار شهیدان در روز عاشورا خود را به خرم‌آباد می‌رسانند که در آئین گِل مالی شرکت کنند.

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از