حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/05/07 شمسی | 2024/07/28 میلادی
یادداشت؛

هیأت تراز انقلاب اسلامی

هیأت تراز انقلاب اسلامی

علی جهان‌آرا، مداح لرستانی نوشت: امروز بهترین زمان و جایگاه برای تبیین حقیقت و رونمایی از چهره واقعی مظلومان، نفاق ظالمان و جلادان عصر حاضر از تریبون هیئات مذهبی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، بر کسی پوشیده نیست که هیئات مذهبی همیشه موجب بیداری و تداوم راه عزت حسینی، حق طلبی و عدالت خواهی در حیات طیبه خود بوده و از ارکان اصلی جنبش‌های آزادی خواه و روشنگری به شمار می‌آیند، راهپیمایی‌های عظیم تاسوعا و عاشورای حسینی در سال ۱۳۵۷ که طلیعه پیروزی انقلاب گردید مصداق همین موضوع است.

آنچه امروز موجب غنای این جریان مقدس می‌گردد توجه جدی به کارکردهای قرآنی، تعالیم انسان ساز اهل بیت عصمت و طهارت و بینش انقلابی در تشکیل، برنامه‌ریزی، اجرا و اهداف این هیئات به شمار می‌رود.

قطعاً امروز بیش از هر زمانی جریان‌سازی عاشورای حسینی در بستر اتفاقات و مناسبات سیاسی دنیای اسلام و جهان پیرامون آن احساس می‌شود و امروز بهترین زمان و جایگاه برای تبیین حقیقت و رونمایی از چهره واقعی مظلومان و نفاق ظالمان و جلادان عصر حاضر از تریبون هیئات مذهبی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

نگاه به قصه پر غصه فلسطین، مظلومان یمن و شهادت ده‌ها هزار زن و بچه بی‌گناه باید در رأس امور فرهنگی و سیاسی هیئات مذهبی قرار گرفته و پرداختن به این موضوع که خط سیر عاشورا بستر ساز قیام‌های بعد از آن واقعه تا عصر حاضر است در باطن هیئات مذهبی نهادینه شود تا ذکر و اهداف قیام امام حسین (ع) به عنوان شاکله اصلی و توجه به جریانات سیاسی روز اسلام به عنوان پیوست فرهنگی آن همواره مورد توجه قرار گیرد.

اصولاً بر اساس این تعریف دیگر هیأتی را نمی‌توان یافت که سکولار باشد و جریان سیاسی و انقلابی در آن دیده نشود، هیئات مذهبی به عنوان جریان‌های مردمی در افزایش آگاهی و موضع‌گیری‌های سیاسی مردم نقش بی‌بدیلی دارند.

بیان حقایق و جریان‌های روز اسلام و پیوند آن‌ها با اهداف عالیه عاشورای حسینی در قالب احساسات عقلانی و گریه‌های اثر بخش برپایه تفکرات عمیق می‌تواند موجب وحدت، انسجام ملی، ایستادگی و مقاومت در برابر جریان‌های الحادی، ظالمانه و تمامیت خواه باشد، به گفته شهید مطهری امروز شناخت یزید زمان یعنی آمریکا، اسرائیل و دیگر هم پیمانانشان بر یزید آل امیه ارجحیت دارد و کمک به مظلومان و مبارزه با ظالمان عصر حاضر همان منطق حسینی ماندگار در زمان است.

حال با توجه به این خصایص بارز هیئات مذهبی علاوه بر ویژگی‌های مهم، آفاتی هم در کمین دارد که می‌تواند در مسیر نورانی آن خلل ایجاد کند لذا هیأت مذهبی باید یک هیأت سیاسی مطلوب باشد نه سیاست‌زده؛ سیاسی بودن به این معنا که اهداف آن برگرفته از ارزش‌های الهی باشد و به مسائل، اغراض سیاسی روزمره و حب و بغض‌های جناحی آلوده نشده باشد و تنها به بیان ملاک‌ها و معیارهای الهی و انقلابی اکتفاء کند، این فکر هم که هیأت نباید سیاسی باشد از آفات مهم این جریان است چرا که باعث روزمرگی و یکنواختی محتوایی در هیأت می‌شود.

هدف و جهت‌گیری اساسی جهت دستیابی به تمدن اسلامی به معنی حکومت صالحان، ایجاد ارتباطات وسیع سازمان یافته و فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی اقتصادی، سیاسی و مردمی، توجه به جریانات حق طلبی جهان اسلام و ایستادگی آن‌ها در برابر ظلم ظالمان به عنوان ادامه دار بودن عاشورای حسینی و در رأس آن‌ها حمایت از مردم مظلوم فلسطین به عنوان مسئله اول جهان اسلام از ویژگی‌های یک هیأت مطلوب است، همچنین توجه جدی به کلید واژه مقام معظم رهبری که فرمودند: «هیأت کانون جهاد است» و لزوماً این جهاد نظامی نیست و امروز یکی از مصادیقش جهاد تبیین است یعنی به دنبال احیاء امر اهل بیت(ع) باشیم.

برخورداری منسجم تشکیلاتی شامل هیأت امنا، وعاظ‌‌، مداح و حیطه فعالیت مشخص و مستمر در طول سال، ایفاء نقش بصیرت افزایی بر پایه عقلانیت و در تراز جمهوری اسلامی در جریانات سیاسی و فرهنگی به دور از تنش‌ها و هیجانات کاذب سیاست‌زدگی، توجه به متون اسلامی، اشعار پر مغز، تفاسیر قرآنی و دستورات اهل بیت(ع) در تمامی مراسمات، توجه جدی به آموزه‌های دینی و انقلابی و برجسته‌سازی آن‌ها در طول مراسمات مذهبی همچون فرایضی مانند نماز، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر و حجاب، توجه ویژه به نوجوانان و خاصه نسل جوان و آشنایی آن‌ها با شیوه‌های عزاداری همراه با شعور سیاسی جهت افزایش آگاهی و موضع‌گیری‌های دقیق و انقلابی در مواجه با تهاجمات و جریانات فرهنگی غرب، تبیین دستاوردهای انقلاب در حوزه مکتب عاشورا در قالب تصویرسازی اشعار امید آفرین در فرصت‌های مناسب در ایام عزاداری و ... از دیگر ویژگی‌های یک هیأت مطلوب به شمار می‌روند.

از دستگاه‌های متولی فرهنگی و اجتماعی استدعا دارم که با توجه به ظرفیت بالای هیئات مذهبی به آگاهی بخشی مردم و انجام فعالیت و برنامه‌های مذهبی آن‌ها کمک کنند و نقش مهمی در مشارکت فکری و فرهنگی هیئات با برگزاری نشست‌های علمی، فرهنگی، آموزشی و حمایتی بر پایه بصیرت بخشی ایفاء کنند.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از