حالت تاریک
  • جمعه, 1403/07/06 شمسی | 2024/09/27 میلادی
سرگردانی خریداران کوی شهرآرا 21 ساله شد
5 هزار بروجردی آواره یک کوی؛

سرگردانی خریداران کوی شهرآرا 21 ساله شد

21 سال از خریداری زمین‌های منطقه کوی شهرآرای بروجرد گذشت اما خریداران هنوز زمین‌ها را تحویل نگرفته‌اند.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، زمین‌های کوی شهرآرا بروجرد سال ۸۲ در قالب تعاونی سه‌گانه ارتش، آموزش و پرورش و شهرداری از کشاورزان خریداری و با مبلغی تعیین شده در اختیار حدود ۵ هزار عضو این تعاونی‌ها قرار می‌گیرد تا پس از ایجاد زیرساخت، برای ساخت و ساز در اختیار اعضا قرار داده شوند اما این واگذاری ماجراها دارد و با گذشت ۲۱ سال همچنان صورت نگرفته و نارضایتی اعضا را به دنبال داشته است.

 در ابتدای امر بنا بوده ۶ دانگ زمین به مساحت ۲۰۰ مترمربع در اختیار اعضا قرار گیرد اما پس از مدتی این میزان به سه دانگ و ۱۰۰ مترمربع کاهش می‌یابد و مسئله اصلی آنجاست که اداره مسکن و شهرسازی از سال ۹۲ تاکنون خود را مالک این زمین‌ها دانسته و از اعضای تعاونی‌ها خواسته تا زمین‌های مذکور را به نرخ روز خریداری کنند. از طرفی اعضا هم معترض‌اند که سال ۸۲  پول زمین را پرداخت کرده‌اند و علاوه بر آن طی سال‌های مختلف بابت زیرساخت‌هایی از قبیل تسطیح، جدول‌‌کشی، فاضلاب‌، خیابان‌کشی و ... هزینه‌هایی پرداخت کرده‌اند.

برای اطلاع بیشتر از آخرین وضعیت واگذاری این زمین‌های پرحاشیه با مالکان و امام جمعه شهرستان بروجرد به گفتگو پرداختیم که به شرح زیر آمده است اما علی‌رغم تماس‌های مکرر با رئیس اداره راه و شهرسازی بروجرد پاسخگو نبود

حبیب‌اله کبودوند یکی از مالکان شهرآرا بروجرد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهارداشت: سال ۸۲ بود که کشاورزان زمین‌های شهرآرا را به تعاونی ارتش فروختند و ۱۳۸ هکتار خریداری شده در قالب سه دانگ و ۶ دانگ به اعضا واگذار شد.

 

خریداری زمین‌های کوی شهرآرا در سال ۸۲

وی افزود: سال ۸۲ بابت خرید زمین ۲۰۰ متری ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کردیم اما بعداً گفتند ۱۰۰ متر واگذار می‌شود. همان سال یک سری از زمین‌ها به آموزش و پرورش، یک سری به شهرداری و بخشی نیز به تعاونی مسکن پادگان مهندسی بروجرد واگذار شد اما سال ۹۲ مسکن و شهرسازی مدعی مالکیت این زمین‌ها شد و پس از شکایت، سند آنها را گرفت و این درحالی است که تعاونی زمین‌ها را از کشاورزان خریده و پس از دریافت استعلام منابع طبیعی و مسکن و شهرسازی مبنی بر اینکه این زمین‌ها مسکونی‌اند اقدام به ایجاد زیر ساخت می‌کند.

این مالک عنوان کرد: تعاونی به عنوان نماینده مردم، زمین‌ها را تقسیم و با پلاک مشخص کرده است. از طرفی زیرساخت‌های آن از قبیل فاضلاب، جدول‌کشی، گازکشی و خیابان‌کشی و نصب تیربرق را انجام داده است.

 

ایجاد زیرساخت کوی شهرآرا از سوی تعاونی‌ها

وی بیان کرد: تعاونی زیرساخت‌های این زمین‌ها را با مجوز منابع طبیعی و مسکن و شهرسازی فراهم کرده است حال چطور مسکن و شهرسازی سال ۹۷ چطور رفته دوباره سند آنها را گرفته است! چه زد و بندی این وسط صورت گرفته است.

کبودوند گفت: اکنون مسکن و شهرسازی اعلام کرده است که همین زمین‌ها را به نرخ روز به اعضا می‌فروشد در حالی که ما یکبار این زمین‌ها را خریده‌ایم و چند سال است که بابت زیرساخت جدا هزینه پرداخت کرده‌ایم.

 

فروش زمین به ۵ هزار عضو تعاونی

وی تصریح کرد: بابت مالکیت این زمین‌ها ۴ تا ۵ هزار نفر عضو تعاونی هستند، اکنون بعد از ۲۱ سال با فروش مجدد آنها می‌خواهند مردم را نقره داغ کنند. چرا اداره مسکن و شهرسازی مدعی است ما زمین‌ها را به نرخ روز بخریم؟! چون ملک ارزش پیدا کرده است! بنا داریم از طریق دفتر رئیس جمهوری و قوه قضائیه این موضوع را پیگیری کنیم.

یکی دیگر از مالکان کوی شهرآرا بروجرد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهار داشت: ما مالکان کوی شهرآرا بروجرد حدود ۵ هزار نفر هستیم که سال ۸۲ جهت دریافت زمین عضو تعاونی شدیم و طی سال‌های بعد بابت ایجاد زیرساخت مبلغ ۵ میلیون تومان پرداخت کردیم اما متاسفانه پس از گذشت ۲۱ سال انتظار به جای زمین ۶ دانگ در سال ۹۵ برگه واگذاری سه دانگ تحویل گرفتیم.

وی افزود: امسال به جای اینکه زمین را تحویل دهند و بابت تاخیر و گران شدن مصالح ساختمانی عذرخواهی کنند مسکن و شهرسازی لرستان اعلام کرد که زمین مربوط به این اداره است و می‌خواهد زمین را مجدد آن هم به قیمت هر متری ۴ میلیون تومان به خودمان بفروشد. 

 

تاخیر ۲۱ ساله واگذاری زمین

این مالک با اشاره به اینکه زمین‌های کوی شهرآرا  با پول اعضا از کشاورزان خریداری شده است عنوان کرد: عملیات خاکبرداری، تسطیح و زیرساخت‌ها نیز با هزینه اعضا انجام گرفته است.

وی تصریح کرد: خود مسکن و شهرسازی می‌داند که این زمین‌ها مربوط به حدود ۵۰ کشاورز بوده که تعاونی‌های سه‌گانه ارتش، آموزش و پرورش و شهرداری در سال ۸۲ این زمین‌ها را با پول ما از کشاورزان خریداری کرده‌اند.

این مالک گفت: براساس اسناد، تعاونی‌ها قبل از خرید زمین و انجام هر کاری از سازمان‌های مربوطه به ویژه مسکن و شهرسازی استعلام گرفته‌اند که مجوز و مصوبه کمیسیون ماده ۵ در سال ۸۸ گواه این ادعاست.

حجت‌الاسلام حسینی امام جمعه بروجرد در این رابطه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهارداشت: مسئله زمین‌های شهرآرا بروجرد را به فرماندار بروجرد ارجاع دادم و استاندار لرستان موضوع را پیگیری کرد و جلسه‌ای در استان و تهران برگزار شد و نتیجه این جلسات این شد که زمین‌ها مشخص و قیمت‌گذاری شود.

 

فروش اقساطی زمین‌های کوی شهر آرا

 وی افزود: بنا شد برای این زمین‌ها ۳۰ درصد مبلغ به صورت نقد و ۷۰ درصد به صورت قسطی پرداخت شود منتها اکنون فرماندار بروجرد و استاندار لرستان به دنبال این هستند که آن ۳۰ درصد را هم به صورت اقساط پرداخت کنند.

 امام جمعه بروجرد در رابطه با پرداخت مجدد هزینه زمین‌ها از سوی اعضای تعاونی عنوان کرد: بله متاسفانه در بروجرد اینطور کارها زیاد انجام شده است، مثلاً بابت زمین پول دادند بعدا زمین‌ها ملی شده و در اختیار دولت قرار گرفته است و مجدد پول گرفته می‌شود.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از