حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

پرستیژ سگ‌گردانی و سلب آرامش شهروندان

پرستیژ سگ‌گردانی و سلب آرامش شهروندان

پرستیژ سگ‌گردانی در اماکن عمومی به خصوص پارک‌ها سلب آرامش شهروندان را به دنبال داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، سگ‌گردانی پدیده ناهنجاری است که متاسفانه برخی از خانواده‌ها و جوانان با در دست گرفتن قلاده‌های این سگ‌ها در خیابان و پارک و یا تفرجگاه‌ها، ژست خاصی به خود می‌گیرند.


سگ‌گردانی معضلی است که صاحبان این سگ‌ها اگر چه آن‌ها را فقط برای پرستیژ و یا اینکه نشان دهند انس زیادی با آن‌ها گرفته‌اند به خیابان می‌آورند اما همین پدیده، آرامش و سلامت شهروندان را تهدید می‌کند.


اگرچه گاهی سگ‌گردانی را به نشانه مرفه بودن در خیابان به همراه خود می‌کشانند و سگ‌هایی کوتاه و فانتزی که با چندین قلم لباس و لوازم مختلف تزئین شده و برای ورود به بیرون آماده شده‌اند، اما این پدیده ناهنجار برگرفته از فرهنگ غرب است که در بین برخی از افراد نفوذ کرده است.


در این روزهای فصل تابستان که بسیاری از خانواده‌ها برای فرار از گرمای طاقت‌فرسا، وارد پارک‌ها می‌شوند تا در ساعت‌های عصر و شب از خنکای هوا استفاده کنند، متاسفانه برخی از افراد بدون توجه به حقوق شهروندی، سگ‌های خود را قدم به قدم در پارک‌ها و تفرجگاه‌ها می‌کشانند و آرامش را از خانواده‌ها سلب می‌کنند که جلوگیری از سگ‌گردانی یکی از مطالبات مردمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.


در شهرستان بروجرد این پدیده اغلب در روزهای تعطیل و در تفرجگاه‌ها و بلوار بهشت بیشتر از همیشه به چشم می‌خورد و قلاده‌هایی که اگرچه برای صاحبانشان به نوعی کلاس دارد اما برای سایر شهروندان، سلب آرامش را به همراه خواهد داشت.


این در حالیست که خلاء قانونی در این زمینه سبب شده تا عده‌ای سواستفاده کنند و آنگونه که می‌خواهند پدیده و معضل سگ‌گردانی را گسترش دهند که لازم است متولیان و مسئولان برای برخورد جدی و مقابله با این پدیده فکری اساسی نمایند.

 


سگ‌گردانی برای شهروندان دلهره‌آور است


علی کریمی یکی از شهروندان بروجردی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهارداشت: این روزها در خیابان، پارک و حتی برخی از کافی‌شاپ‌ها شاهد وجود سگ‌هایی هستیم که می‌بینیم جوانان این سگ‌ها را در دست گرفته و در همه برنامه‌ها و مکان‌های تفریحی به همراه خود دارند در حالی که بیماری‌های زیادی از طریق سگ‌ها ممکن است به انسان منتقل شود و سلامتی را تهدید نماید.


وی افزود: حیوان گزیدگی یکی از مشکلاتی است که ممکن است همین سگ‌ها در خیابان و پارک، افراد و یا کودکان را گاز گرفته و مشکلاتی را برای سلامتی آن‌ها ایجاد نماید اما متاسفانه در روزهای تعطیل این پدیده در پارک‌ها بیشتر دیده می‌شود که انتظار داریم مسئولان برای جلوگیری از سگ‌گردانی در جاهایی که خانواده‌ها حضور دارند، اقدام نمایند.


این شهروند بروجردی تصریح کرد: برخی از جوانان برای خودنمایی، قلاده‌های سگ را به همراه دارند در حالی که هیچ توجهی به حقوق سایر شهروندان ندارند و همین پدیده سگ‌گرانی علاوه بر تهدید سلامتی شهروندان، دلهره و ترس را برای شهروندان ایجاد می‌کند.


کریمی عنوان کرد: در دین و شرع ما، نگهداری حیوانات در منزل معنایی ندارد ولی برخی از افراد با نگاهی به زندگی غربی اینگونه رفتار می‌کنند که آرامش را از دیگران می‌گیرند و می‌طلبد قانونی در این راستا وجود داشته باشد که سگ‌گردانی در مکان‌های عمومی ممنوع باشد حتی متاسفانه برخی از افراد سگ‌ها را در آپارتمان نگهداری می‌کنند که این خود خطرآفرین است.

پرستیژ سگ‌گردانی و سلب آرامش شهروندان

لزوم فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از سگ‌گردانی

 

سپیده جمالی جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهارداشت: برخی از افراد از سگ‌گردانی به عنوان یک تفریح استفاده می‌کنند و گاهی هم برای فرار از تنهایی حیوان را نگهداری می‌کنند که این پدیده بیشتر در شهرهای بزرگ دیده می‌شود.


وی افزود: سگ‌گردانی در واقع الگوگیری از فرهنگ غرب است که با هزینه بسیار زیادی، سگ‌های فانتزی با دست و پای کوتاه را خریدای می‌کنند و هر ماه مبالغ سرسام‌آوری را برای نگهداری از آن‌ها صرف می‌کنند.


جامعه شناس تصریح کرد: برخی از افرادی هم که اقدام به سگ‌گردانی می‌کنند به نوعی دوست دارند خودی نشان دهند و خودنمایی کنند که این امر نشان می‌دهد افرادی که اقدام به نگهداری حیوانات در منزل می‌کنند و اینگونه در هر جایی این حیوانات را همراه خود می‌برند، دارای خلاء عاطفی هستند و برخی هم سگ‌گردانی را نماد امروزی بودن می‌دانند.


جمالی با تاکید بر فرهنگ‌سازی، گفت: باید در این راستا فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد که کودکان و نوجوانان را آگاه کرد که نگهداری حیوانات در منزل با دین و آئین ما همخوانی ندارد و سلامتی را تهدید می‌کند و نگهداری حیوانات در منزل فقط در زندگی‌های غربی است.

پرستیژ سگ‌گردانی و سلب آرامش شهروندان

۲ هزار مورد حیوان گزیدگی در بروجرد رخ داد

 


امین مهدی‌زاده رئیس اداره دامپزشکی بروجرد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهارداشت: سگ‌های تزئینی و حیواناتی که مُد شده در خیابان و پارک‌ها در کنار صاحبانشان تردد داشته باشند در واقع الگوبرداری از کشورهای غربی است که این حیوانات به راحتی بیماری‌هایی را می‌توانند به انسان منتقل کنند.


وی افزود: برخی تصور می‌کنند سگ‌های تزئینی بر خلاف سگ‌های ولگرد مشکل بیماری ندارند و با شستشو و حمام بردن آن‌ها، مشکل برطرف می‌شود در حالی که همان بیماری‌ها را می‌توانند به افراد انتقال دهند و هزاران مشکل را ایجاد کنند.


رئیس اداره دامپزشکی بروجرد با اشاره به بیماری هاری، تصریح کرد: هاری نه فقط در سگ‌ها بلکه در گربه‌ها هم وجود دارد و این زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود که در سال گذشته حدود ۲ هزار مورد حیوان گزیدگی در بروجرد رخ داد که مربوط به سگ‌های بلاصاحب، صاحب‌دار و گربه بود.


مهدی‌زاده بیان کرد: برخی از افراد اظهاردارند که به دلیل اصرار فرزند خانواده، سگ و یا گربه خریداری شده در حالی که این شروع بسیاری از مشکلات از جمله بیماری‌هایی است که خیلی از آلودگی‌ها و بیماری‌ها زمان‌بر است که در زمان‌های طولانی خود را نشان می‌دهد.

 


تابلوهای ممنوعیت ورود سگ به پارک‌ها نصب می‌شود

یحیی عیدی‌بیرانوند شهردار بروجرد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهارداشت: شهرداری سگ‌های بلاصاحب را جمع‌آوری و در مکانی مشخص نگهداری می‌کند ولی سگ‌هایی که صاحب دارند در واقع افرادی مسئولیت آن‌ها را عهده‌دار شدند و در منزل از آن‌ها مراقبت می‌کنند.


وی افزود: با توجه به اینکه برخی از افراد در پارک‌ها و تفرجگاه‌ها اقدام به سگ‌گردانی می‌کنند، تابلوهایی سفارش داده شده که از ورود سگ‌ها به مکان‌های عمومی خودداری شود که در واقع تلاش بر این است که با فرهنگ‌سازی جلوی سگ‌گردانی در مکان‌های عمومی از جمله پارک‌ها گرفته شود.


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از