حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
معاون جهاد کشاورزی لرستان خبرداد:

پیش‌بینی برداشت ۵۵۰هزار تن گندم از مزارع لرستان

پیش‌بینی برداشت ۵۵۰هزار تن گندم از مزارع لرستان

معاون جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به آغاز برداشت گندم از مزارع پلدختر، گفت: پیش‌بینی می‌شود ۵۵۰ هزار تن گندم از مزارع لرستان برداشت شود.

جهانبخش دولتشاه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهارداشت: با توجه به بارش‌های نرمال و مناسبی که طی سال زارعی داشتیم، برداشت محصولات کشاورزی خوبی در استان داریم و پیش‌بینی می‌شود رکوردهای خوبی در تولید محصولات کشاورزی در استان لرستان به ثبت برسد.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت غلات و دانه‌های روغنی در لرستان ۳۷۰ هزار هکتار است، افزود: امسال ۲۴۳هزار هکتار گندم آبی و دیم، ۱۲۰ هزار هکتار جو آبی و دیم و همچنین ۷ هزار هکتار دانه روغنی کشت شده است.

معاون بهبود تولیدات جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی‌های خوبی برای برداشت محصولات کشاورزی استان انجام شده است عنوان کرد: در استان ۴۲۱ دستگاه کمباین وجود دارد و سالانه حدود ۹۰۰ دستگاه کمباین مهاجر از استان‌های همجوار وارد لرستان شده و برای برداشت کشاورزان را کمک می‌کنند.

وی سطح زیر کشت کلزا در لرستان را ۳ هزار و ۳۰۰ هکتار برشمرد و گفت: ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار کاملینا، ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار کلزا و حدود ۲۰۰ هکتار گلرنگ کشت شده است.

دولتشاه با بیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت دانه روغنی کلزای استان در شهرستان سلسله وجود دارد، تصریح کرد: هزار و ۴۰۰ هکتار سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا در سلسله کشت شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای برداشت کلزا به کمباین مخصوص نیاز داریم که برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفته است تا برای برداشت محصولات و دانه‌های روغنی مشکلی نداشته باشیم.

معاون بهبود تولیدات جهاد کشاورزی لرستان اظهارداشت: برای هر شهرستان یک مرکز خرید کلزا و برای شهرستان سلسله که بیشترین سطح زیر کشت این دانه روغنی را در استان دارد، دو مرکز خرید وجود دارد.

وی افزود: ۲۵ اکیپ در قالب ۴۳ نفر از بخش خصوصی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی هماهنگی و برنامه‌ریزی شده و از شهرستان‌های جنوبی استان آموزش برداشت محصول را آغاز کردند و کارشناسان را آموزش می‌دهند تا از افزایش ضایعات و دور ریز محصول کشاورزان جلوگیری شود.

دولتشاه عنوان کرد: آموزش در شهرستان‌های پلدختر، رومشکان، کوهدشت، دوره چگنی و خرم‌آباد انجام شده و آموزش برداشت از شهرستان‌های گرم و جنوبی به شهرستان‌های سردسیر استان ادامه پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه برای سوخت کمباین‌ها برنامه‌ریزی انجام گرفته است بیان کرد: برای کمباین‌های معمولی و متوسط روزانه ۲۰۰ لیتر حواله‌ سوخت و هر ۱۰ روز یکبار به مقدار ۲ هزار لیتر صادر و در کمباین‌های سنگین و وارداتی روزانه ۳۰۰ لیتر و حواله‌ها ۱۰ روزه و به مقدار ۳ هزار لیتر صادر می‌شود.

دولتشاه با اشاره به آغاز برداشت گندم از مزارع پلدختر، گفت: هماهنگی برای نرخ برداشت صورت گرفته و قرار است توافق بین کشاورز و کمباین‌دار در مرحله اول انجام گیرد و در زمانی که کمباین‌دار و کشاورز برای نرخ با مشکل روبرو شوند ملاک و معیار نرخی است که جهاد کشاورزی اعلام کرده است.

وی با اشاره به نرخ خرید محصولات کشاورزی عنوان کرد: گندم کیلویی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و کلزا با درصد ناخالصی دو درصد و رطوبت ۱۰‌ درصد کیلویی ۳۵ هزار تومن لحاظ شده است.

معاون جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه امسال برخلاف سال‌های گذشته خرید دانه‌های روغنی توسط بخش خصوصی و کارخانجات روغن نباتی انجام می‌شود، گفت: وزارت جهاد کشاورزی واردات مواد اولیه و روغن خوراکی از خارج از کشور را به خرید محصول تولیدی داخل منوط شده است که به ازای هر یک کیلو خرید کلزا توسط کارخانجات کارخانه می‌تواند ۴۸ کیلوگرم کلزا یا ۱۲ کیلو روغن و هفت کیلو کنجاله از خارج از کشور وارد کند.

وی تصریح کرد: هر مقدار کارخانجات بتوانند از محصول داخل خریداری کنند بیشتر می‌توانند واردات داشته باشند و خرید محصول داخلی مجوزی برای واردات است.

دولتشاه خاطر نشان کرد:‌ستاد برداشت به ریاست فرمانداران شهرستان‌های مختلف استان به صورت مرتب برگزار می‌شود و تاکنون در شهرستان‌های گرمسیری صورت گرفته و هماهنگی‌های خوبی برای برداشت محصول کشاورزان انجام شده است.

وی با اشاره به هماهنگی برای پیشگیری و جلوگیری از آتش‌سوزی در مزارع اظهار داشت: شهرداری و آتش‌نشانی برای اطفاء حریق‌های احتمالی آمادگی دارد و هماهنگی با پلیس راهور برای تردد کمباین‌ها و ماشین‌آلات کشاورزی در محورهای مواصلاتی و جاده‌های بین شهرستانی انجام شده است.

معاون جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه با کسانی که به عمد بعد از برداشت محصول اقدام به  آتش زدن کاه و کلش می‌کنند برخورد می‌شود تصریح کرد: کشاورزان از آتش زدن کاه و کلش خودداری کنند چون مضرات بسیار زیادی دارد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از