حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/05/07 شمسی | 2024/07/28 میلادی
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی:

۵۰ مرکز مشاوره در کتابخانه‌های کشور ایجاد می‌شود

۵۰ مرکز مشاوره در کتابخانه‌های کشور ایجاد می‌شود

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی با بیان اینکه کتابخانه عمومی به دنبال توسعه خدمات است گفت: در گام اول ۵۰ مرکز مشاوره در کتابخانه‌های کشور ایجاد می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، مهدی رمضانی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه لرستان که در کتابخانه مرکزی خرم‌آباد برگزار شد، اظهارداشت: دولت سیزدهم به طور جدی پیگیر این موضوع است که از فرصت کتابخانه‌های عمومی کشور نهایت استفاده صورت گیرد.

وی افزود: امروز نگاهی که به کتابخانه‌های عمومی وجود دارد و فرصتی که شکل گرفته متفاوت از چیزی است که به صورت سنتی از کتابخانه عمومی توقع می‌رود و نمونه عینی آن را در کتابخانه مرکزی خرم‌آباد می‌بینیم که چه تغییری نسبت به مفهوم کتابخانه از لحاظ اجرایی حاصل شده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی تصریح کرد: در نگاه سنتی کتابخانه یک مخزن و سالن مطالعه است که مردم از آن استفاده می‌کنند و امروزه این نگاه تغییر کرده است.

رمضانی بیان کرد: شبکه کتابخانه‌ای که در کشور وجود دارد از نظر گستردگی و دسترسی جزء شبکه‌های پیشرو در جهان است، از نظر شبکه کتابخانه‌ای جزء ۲۰ کشور اول دنیا و با ۳ هزار و ۸۰۰ کتابخانه جزء پنج کشور اول آسیاست.

وی با اشاره به شبکه دسترسی و خدمات ارائه شده کتابخانه‌ای، عنوان کرد: ما ۶۰ خدمت در کشور ارائه می‌دهیم و کتابخانه مرکزی خرم‌آباد از نظر خدمات و فضاهای تعریف شده جزء کتابخانه‌های نوین است و بیش از ۴۰ خدمت ارائه می‌کند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی با بیان اینکه کتابخانه دسترسی به کتاب را آسان می‌کند، تصریح کرد: بهتر است فضاهای حمایتی را از سمت مصرف یعنی خرید کتاب به سمت فضاهای مشارکتی و حمایت در مصرف به معنی حمایت از منابع کتابخانه‌ای ببریم و این سیاست در دولت وجود دارد.

رمضانی خاطرنشان کرد: ما تلاش کردیم در راستای دسترسی و توجه عادلانه به همه مناطق کشور توسعه شبکه کتابخانه‌ای کشور فقط برای پایتخت و مراکز استان‌ها نباشد و اگر کتابخانه‌ای در یک روستا افتتاح می‌شود باتوجه به امکانات نگاه جدید به آن وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۵۰ کتابخانه سیار در کشور فعال است، اظهارداشت: امیدواریم در گام اول و قبل از پایان دولت سیزدهم بیش از ۲۰۰ کتابخانه سیار در کشور داشته باشیم، استان لرستان نیز فاقد کتابخانه سیار است و کمک می‌کنیم که در استان کتابخانه سیار ایجاد شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: کتابخانه عمومی به دنبال توسعه خدمات است و تاکنون دو مرکز مشاوره در کتابخانه‌های البرز و کرمان ایجاد شده است و در گام اول ۵۰ مرکز ایجاد می‌شود.

رمضانی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در زمینه کودک و نوجوان، بیان کرد: اتصال کتابخانه‌ها به مدارس، ایجاد زنگ مطالعه، آموزش‌ها و مهارت‌های کتابخوانی، اتصال کتاب‌های درسی به مطالعه آزاد و... را برای شکل‌گیری چرخه مطالعاتی کودکان و نوجوانان انجام داده‌ایم. 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از