حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/05/07 شمسی | 2024/07/28 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

۹۶ساعت جدال با آتش در گرمای ۵۰درجه‌ای پلدختر

۹۶ساعت جدال با آتش در گرمای ۵۰درجه‌ای پلدختر

جدال با آتش در جنگل‌ها و اراضی ملی شهرستان پلدختر پس از ۹۶ ساعت به پایان رسید و این حریق پس از چهار روز مهار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، جنگل‌های لرستان با وسعت حدود یک میلیون و ۲۰۰ هکتار متر مربع از با ارزش‌ترین ذخایر جنگلی ایران و جهان‌اند و نقش مهمی در تولید اکسیژن دارند.

طی سال‌های گذشته خطرات گوناگونی از جمله قاچاق چوب، آفات، زوال بلوط و آتش‌سوزی‌های گسترده این ریه تنفسی زاگرس را تهدید می‌کند به‌طوری که طی سال‌های اخیر ۵۶۳ هزار هکتار که معادل ۴۶ درصد جنگل‌های لرستان است، دچار زوال بلوط شده و ۵۰ هزار هکتار از سطح جنگل‌های این استان دچار آفت کرم جوانه‌خوار بلوط شدند.

حکایت نابودی ریه‌های تنفسی زاگرس به این موارد ختم نمی‌شود بلکه طی سال‌های اخیر آتش‌سوزی‌های گسترده بخشی از جنگل‌ها و اراضی ملی استان را نابود کرده به‌طوری که پنج شهرستان استان از جمله شهرستان‌های کوهدشت، چگنی، پلدختر، خرم‌آباد و رومشکان در نقاط بحرانی حریق منابع‌طبیعی و جنگل‌ها قرار دارند.

شهرستان پلدختر با ۲۵۱ هزار هکتار اراضی جنگلی و مرتعی و ۲۳۳ هزار و ۸۶۶ هکتار اراضی ملی از نظر وسعت رتبه سوم را در لرستان دارد، با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرستان پلدختر این شهرستان جزء شهرستان‌های بحرانی استان در بحث آتش‌سوزی است.

طبق گفته مدیرکل ستاد بحران استان طی سال جاری تاکنون ۸۴ مورد حریق در استان اتفاق افتاده که هزار و ۶۵۰ هکتار از اراضی ملی، جنگلی و کشاورزی خسارت دیدند. از ۸۴ حریق در استان لرستان ۱۵ فقره در ۶۵ هکتار از اراضی ملی، مرتعی، جنگلی و کشاورزی شهرستان پلدختر اتفاق افتاده است و به همین دلیل قرارگاه مقابله با آتش‌سوزی در این شهرستان تشکیل و ستاد بحران این شهرستان برای مقابله و مهار آتش‌سوزی‌ها به حالت اجاره باش درآمد.

در آخرین مورد آتش‌سوزی جنگل‌ها و اراضی ملی پلدختر در اولین روز از فصل تابستان یعنی روز جمعه اول تیرماه جنگل‌ها و اراضی ملی پلدختر در منطقه خرسدر و سید سهل‌الدین دچار حریق شدند که گرمای هوا، شیب تند و صعب‌العبور بودن منطقه تلاش ستاد بحران پلدختر برای مهار حریق را بی‌نتیجه گذاشت تا از ستاد بحران کشور و استان برای اطفاء حریق درخواست بالگرد شود. در همان ساعات اولیه نیروهای واکنش سریع منابع طبیعی حریق را مهار کردند ولی بعداظهر همان روز به دلیل وزش باد حریق شعله‌ور و دو نقطه دیگر در شمال شهر پلدختر هم بر خط آتش افزوده شد.

از همان ساعات اولیه آتش‌سوزی ستاد بحران پلدختر در امامزاده سید سهل‌الدین که در محل حریق قرار دارد به ریاست علی‌پوری سرپرست فرمانداری پلدختر و با حضور همه دستگاه‌های عضو ستاد بحران تشکیل شد.

همه ظرفیت شهرستان برای اطفاء حریق بسیج شدند ولی وزش باد، گرمای ۵۰ درجه‌ای هوا، صعب‌العبور، شیب تند و ارتفاع خیلی بلند منطقه سبب شد جدال نفس‌گیری بین امدادگران و شعله‌های آتش اتفاق افتاده و حریق هر لحظه شعله‌ورتر شود تا سرپرست فرمانداری پلدختر از ستاد بحران کشور درخواست هلی‌کوپتر برای اطفای حریق کند.

طی روزهای گذشته عملیات اطفاء حریق در جنگل‌های پلدختر ترکیبی و به صورت هوایی و زمینی انجام گرفت و در چهارمین روز این حریق مهار و پایش و لکه‌گیری هوایی منطقه در حال انجام است.

 

وقوع ۸۴ حریق در جنگل‌های لرستان طی سال جاری

مهدی پازوکی مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان امروز در جلسه ستاد مدیریت بحران استان که در فرمانداری پلدختر برگزار شد با اشاره به وقوع ۸۴ حریق در جنگل‌های لرستان گفت: تاکنون ۴۸ سورتی پرواز برای اطفاء حریق‌های لرستان انجام شده است که هزار و ۶۵۰ هکتار خسارت دیدن و بخشی از حریق‌ها بر اثر سهل‌انگاری و عمدی بوده است.

وی عنوان کرد: ۱۷ مورد از حریق‌های لرستان در مزارع و پس چراهای کشاورزی و۶۷ مورد در مراتع و جنگل‌ها اتفاق افتاده که چهار فقره در اثر عوامل طبیعی و مابقی به دلیل عامل انسانی رخ داده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان بیان کرد: با هماهنگی و پیگیری استاندار، با شروع حریق‌ها در لرستان یک دستگاه بالگرد در استان مستقر شد که تاکنون ۴۸ سورتی پرواز از ابتدای امسال برای هلی‌برن نیرو، امکانات، تجهیزات و اطفای حریق هوایی انجام داده است.

وی تصریح کرد: به دلیل گستردگی و حجم حریق جنگل‌های پلدختر درخواست بالگرد دوم انجام شد که بالگرد هوافضای سپاه اعزام و تلاش‌های زیادی برای اطفاء حریق انجام گرفت که از زحمات آن‌ها قدردانی می‌کنم.

پازوکی بیان کرد: از نظر قانون، کار حفاظت از مراتع و جنگل‌ها از وظایف سازمانی منابع طبیعی و آبخیزداری است اما با توجه به اینکه جنگل‌ها منبع ملی و خدادادی‌اند وظیفه همه شهروندان است که از آنها حفاظت کنند.

پازوکی ضمن انتقاد شدید از برخی انتقادات غیرمنصفانه برخی افراد رسانه‌نما گفت: اخیراً برخی افراد که می‌خواهند دیده شوند مطلب می‌زنند که در فضای رسانه‌ای سر و صدا به پا کنند و با انتشار مطالب کذب در فضای مجازی آب به آسیاب دشمن می‌ریزند که سبب دلسردی نیروهای زحمت‌کش و تشویش اذهان عمومی مردم می‌شوند.

وی تصریح کرد: آتش‌سوزی ممکن است به دلایل طبیعی و انسانی در هر جای دنیا اتفاق رخ دهد که در برخی کشورهای توسعه یافته شاهد هستیم اطفاء حریق‌ها تا ماه‌ها به طول می‌انجامد ولی کسی آنجا خودتحقیری و خود زنی نمی‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان اظهارداشت: از کسانی که در فضای مجازی توهین می‌کنند و می‌گویند مسئولان به فکر نیستند دعوت می‌کنم برای اطفاء حریق‌ها حضور پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه گرمای ۵۰ درجه‌ای هوا اطفای حریق جنگل‌های پلدختر را سخت و زمانبر کرد، افزود: بی‌انصافی است کسانی که زیر کولر می‌نشینند و زحمات کسانی که در گرمای ۷۰ درجه‌ای هوا مشغول اطفای حریق هستند را زیر سوال می‌برند، این کار اوج بی‌انصافی است، ای کاش یک ساعت و یکبار در آن فضا قرار بگیرند، اگر توانستند تحمل کنند به این بی‌انصافی ادامه دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان خاطر نشان کرد: از همه رسانه‌هایی که خدمات دولت، نظام و انقلاب را پوشش می‌دهند تقدیر و تشکر می‌کنم. مردم با حضور میدانی در حریق جنگل‌های پلدختر تلاش، ایثار و از خودگذشتگی کردند نه کسانی که زیر باد کولر زحمات همه را زیر سوال می‌برند، ما خادم مردم دلسوز هستیم و از همه آنها قدردانی می‌کنیم.

وی خطاب به کسانی که با بی‌انصافی سخن می‌گویند، عنوان کرد: اگر دغدغه آتش‌سوزی جنگل‌ها و از بین رفتن آنها را دارند به میدان بیایند نه اینکه بنشینند فقط انتقاد کنند، در ایام گذشته مورد هجمه برخی رسانه نماها و خبرنگارنماها قرار گرفتیم، ما نقد منصفانه را با دل و جان می‌پذیریم.

پازوکی از زحمات مردم و همه دستگاه‌هایی که در اطفای حریق‌های اخیر همکاری کردند تقدیر کرد و گفت: به دلیل گرمای هوا ممکن است حریق‌هایی در جنگل‌ها و اراضی ملی اتفاق بیفتد که تقاضا دارم پای کار باشند.

وی با بیان اینکه استان لرستان جزء استان‌های پرحادثه کشور است، بیان کرد: کشور ایران جزء ۱۰ کشور حادثه‌خیز دنیاست و استان لرستان جزء سه استان حادثه‌خیز کشور است که انتظار داریم مسئولان توجه ویژه‌ای به استان لرستان داشته باشند.

 

بیشترین حریق جنگل‌های کشور در لرستان

حمید رضا قنبری مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز در جلسه ستاد بحران لرستان اظهارداشت: بیشترین حریق جنگل‌های کشور در لرستان اتفاق می‌افتد و برای حفاظت از جنگل‌ها با کمبود نیرو مواجه هستیم.

وی با اشاره به کمبود نیروهای منابع طبیعی برای حفاظت از جنگل‌های ایران افزود: استان لرستان بیشترین آمار آتش‌سوزی جنگل‌ها را دارد که برای مقابله و اطفاء این حریق‌ها باید نیروها افزایش پیدا کنند.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه مقرر شد که تعداد نیروهای منابع طبیعی به ۹ هزار نفر برسد که سهم استان لرستان حداقل ۲۰۰ نیرو طی سه سال آینده است عنوان کرد: طرح جامع پایش تصویری برای حفاظت از جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی ایران تهیه و به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است.

وی عنوان کرد: از سال ۱۳۹۸ تاکنون ۱۱۴ دستگاه دمنده، ۲۴۷کوله پشتی و ۴ هزار و ۱۶۳ تجهیزات انفرادی برای اطفاء حریق‌ها در اختیار لرستان قرار گرفته است.

قنبری با اشاره به اینکه تجهیزات اطفاء حریق متناسب با وسعت جنگل‌ها و حریق‌ها نیست بیان کرد: تعداد قابل توجهی خودروی کمک‌دار برای حفاظت از جنگل‌های کشور خریداری شده است که تعدادی از آنها به لرستان اختصاص داده می‌شود.

سرهنگ علی ملکی آهنگران فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز با اشاره به مهار حریق جنگل کرد پلدختر اظهار داشت: عملیات پایش تصویری در جنگل‌ها و اراضی ملی برای اطمینان ادامه دارد.

وی گرمای بالای هوا را یکی از عوامل ایجاد حریق در جنگل‌های زاگرس دانست و افزود: پوشش گیاهی منطقه خشک شده و خود عامل حریق در جنگل‌های زاگرس است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه ۹۵ درصد حریق جنگل‌های ایران عامل انسانی دارد، عنوان کرد: سهل‌انگاری و آتش زدن پس چراهای کشاورزی از جمله عوامل حریق در جنگل‌هاست.

وی بیان کرد: متخلفان زیست محیطی شناسایی و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند که این افراد باید مجازات شده تا دیگر شاهد وقوع حریق در اراضی و مزارع نباشیم.

ملکی آهنگران گفت: آتش‌سوزی‌ها در ایران نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد و وسعت مورد حریق ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه حریق‌های ایران بیشتر سطحی است، تصریح کرد: ۴۱ درصد آتش‌سوزی‌ها در مراتع، ۱۶ درصد در اراضی جنگلی و ۴۲ درصد جنگل‌های طبیعی و یک درصد در جنگل‌های دست کاشت رخ داده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: ۹۷ درصد حریق جنگل‌های ایران در منطقه زاگرس، یک درصد در جنگل‌های هیرکانی و دو درصد در سایر مناطق کشور رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیزات مهار حریق در نظر گرفته شده است افزود: زیرساخت‌های لرستان برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها به‌طور ویژه در دستور کار قرار می‌گیرد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور عنوان کرد: ساماندهی نیروهای منابع طبیعی در دستور کار قرار دارد و در نظر داریم تعداد نیروها را طی مدت سه ساله از ۵ هزار نفر به ۹ هزار نفر برسانیم.

حسین میرزایی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با بیان اینکه بالغ بر ۷۸ درصد مساحت استان لرستان را مراتع و جنگل‌ها تشکیل می‌دهد اظهار داشت: ۴۶درصد مرتع و ۵۴ درصدجنگل در لرستان وجود دارد و بیشترین مساحت جنگل‌های زاگرس در لرستان قرار دارد.

وی با بیان اینکه لرستان با یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل رتبه دوم جنگل‌های کشور و رتبه اول جنگل‌های زاگرس را داراست، افزود: باید داشته‌ها را حفظ و بعد توسعه منابع طبیعی را در دستور کار قرار دهیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با بیان اینکه اقدامات خوبی در سه سال دولت سیزدهم انجام شده است عنوان کرد: ۲۰ هزار همیار طبیعت در لرستان وجود دارد و تلاش این است که مردم را پای کار بیاوریم تا حفاظت از جنگل‌ها اجتماعی و به‌صورت خودجوش انجام شود.

وی بیان کرد: اگر قرار است منابع طبیعی را مدیریت کنیم باید به سمت نوآوری اجتماعی حرکت کرده و سرمایه اجتماعی را تقویت کنیم تا مردم پای کار بیایند.

میرزایی با اشاره به اینکه با کمک مردم جهش خیلی بزرگی در حوزه جنگل‌کاری نهال کاری در لرستان اتفاق افتاده است، گفت: در طرح یک میلیارد درخت سهم استان لرستان ۳۰ میلیون درخت است که طی سه سال گذشته ۹ میلیون درخت کاشته شده که کار بسیار ارزشمندی است.

وی با بیان اینکه در حوزه منابع طبیعی با چالش‌هایی از جمله آفات و بیماری‌ها، قاچاق چوب، تولید زغال و حریق‌ها روبرو هستیم تصریح کرد: در سال ۹۹ مساحت و حجم حریق جنگل‌ها و منابع طبیعی در دنیا و کشور خیلی زیاد بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: سالانه ۲۰ میلیون هکتار آتش‌سوزی در جهان اتفاق می‌افتد و حریق امری طبیعی است که باید با آن مقابله شود. در استان لرستان شهرستان‌های کوهدشت، چگنی، رومشکان، پلدختر و خرم‌آباد مناطق بحرانی آتش‌سوزی‌اند.

وی با بیان اینکه بیشترین مساحت حریق جنگل‌ها طی ۱۰ سال اخیر را در شهرستان پلدختر شاهد هستیم، عنوان کرد: ۱۵۰ نقطه بحرانی با ۱۱۶ هزار هکتار آتش‌سوزی در استان لرستان وجود دارد که این مناطق شناسایی و باید مدیریت شود.

 

ضرورت احداث پایگاه منابع طبیعی در جنوب لرستان

احسان علی‌پوری سرپرست فرمانداری پلدختر اظهار داشت: ضرورت دارد احداث یک پایگاه منابع طبیعی که در حدوسط شهرستان‌های پلدختر، رومشکان و کوهدشت قرار دارد در دستور کار قرار گیرد تا بتواند جنوب استان را پوشش دهد.

وی با اشاره به ضرورت تجهیز وسایل اطفای حریق، افزود: وسایل کمک‌دار و دمنده باید برای اطفای حریق جنگل‌های لرستان افزایش پیدا کند.

سرپرست فرمانداری پلدختر عنوان کرد: جذب نیرو برای دیده‌بانی در فصل تابستان منابع طبیعی استان و شهرستان پلدختر در دستور کار قرار گیرد تا در مواقع حریق و آتش‌سوزی فوری اطلاع‌رسانی انجام داده تا در سریع‌ترین زمان ممکن و پیش از گسترش آن، اطفای حریق انجام شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ مورد آتش‌سوزی در شهرستان پلدختر طی امسال اتفاق افتاده که به دلیل وقوع این حریق‌ها قرارگاه مقابله با آتش‌سوزی ها تشکیل شد بیان کرد: با توجه به اینکه گستردگی حریق و صعب‌العبور بودن امکان اطفای آن وجود نداشت که از ستاد بحران درخواست بالگرد کردیم.

علی‌پوری با بیان اینکه نیروهای کل استان برای اطفاء حریق باید به دمنده مجهز شود گفت: دیده‌بان‌ها را زیاد کنید تا بتوانیم در لحظات اولیه حریق‌ها را مهار کرده و از گسترش آن جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه روز دوم حریق اطفای هوایی را با دو بالگرد آغاز کردیم تصریح کرد: بالگرد هوافضای سپاه پاسداران با ثبت رکورد در هر هفت دقیقه یک سورتی پرواز انجام داد که باید از خلبان نمونه این بالگرد تقدیر شود.

سرپرست فرمانداری پلدختر گفت: در روز دوم عملیات اطفای حریق را ترکیبی و به صورت هوایی و زمینی انجام و تا حدودی اطفای حریق در شمال پلدختر را مهار کردیم ولی حریق منطقه جنوبی همچنان شعله‌ور بود. با توجه به بارندگی مناسب طی سال جاری پوشش گیاهی منطقه زیاد است که با توجه به گرمای هوا احتمال حریق در منطقه وجود دارد.

وی با بیان اینکه نیروهای مردمی باید برای مقابله با آتش‌سوزی تجهیز شوند افزود: شهرستان پلدختر برای مقابله با آتش‌سوزی‌ها نیاز به ۵۰ دستگاه دمنده دارد و باید از ظرفیت دهیاری‌ها برای تجهیز نیروهای مردمی استفاده شود.

سرپرست فرمانداری پلدختر عنوان کرد: در آتش‌سوزی پلدختر مراتع و پوشش گیاهی خسارت دیده و به پوشش جنگلی خسارتی وارد نشده است.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از