حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

«حق‌آبه» لرستان مطالبه‌ای که بر زمین ماند

«حق‌آبه» لرستان مطالبه‌ای که بر زمین ماند

یکی از مهم‌ترین چالش‌های لرستان بیکاری و مهاجرت است، تعیین سهم و احیای حق‌آبه استان تاثیر زیادی در معیشت و زندگی اجتماعی مردم دارد و باعث کاهش بیکاری و مهاجرت جوانان این استان می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، استان لرستان یکی از پربارش‌ترین استان‌های کشور است، آب در حوزه کشاورزی، شرب، بهداشت، صنعت و... استفاده‌های مشخصی دارد و حق‌آبه به معنی میزان حق برداشت قانونی آبی است که برای یک منطقه در نظر می‌گیرند و طریقه برداشت و مقدار حجمی آن از طریق وزارت نیرو مقرر می‌شود.

لرستان یکی از پُرآب‌ترین استان‌های کشور است ولی نه تنها به عنوان یک تولید‌کننده سهم ویژه‌ای از آب نداریم بلکه در بیشتر زمینه‌ها از میانگین کشوری هم مقدار کمتری آب مصرف می‌کنیم و سهم کمی از این آب به استان لرستان می‌رسد.

مصرف آب در کشور ما خیلی زیاد است و بیش از ۷۰ درصد آب‌های تجدیدپذیر داخل کشور مصرف می‌شوند و ۳۰ درصد آب‌های کشور به جاهای دیگر سرازیر می‌شود، اما در کشورهای پیشرفته این مقدار ۱۰ درصد است و ۱۰ درصد آب‌های موجود را مصرف می‌کنند.

 گاهی گفته می‌شود اگر همین مقدار آبی را که در دسترس دارید درست مصرف کنید برای شما کافی است و مدیریت آب در کشاورزی لرستان باید اصلاح گردد تا کمبودها جبران شود، این نکته درستی نیست چون مشکل مصرف بی‌رویه آب در کل کشور وجود دارد و فقط برای استان لرستان نیست، در این وضعیت موجود که مصرف آب در کل کشور زیاد است توازنی میان استان‌ها وجود ندارد.

 

۲۳ درصد اراضی کشاورزی لرستان آبی است

میانگین زمین‌های آبی کشور ۵۰ درصد است یعنی تقریبا نصف زمین‌ها و اراضی کشاورزی کل کشور آبی بوده اما در استان لرستان به عنوان یک تولید‌کننده آب این آمار حدود ۲۳ درصد است و نصف میانگین کشوری اراضی آبی دارد، از حدود ۸۰۰ هزار هکتار زمینی که داریم کمتر از ۲۰۰ هزار اراضی آبی و بقیه دیم است.

در استان صنعتی نداریم که آب صرف آن شود و اصلا قابل مقایسه با کل کشور نیستیم، دیگر استان‌ها در زمینه صنعت وضعیت متفاوتی نسبت به لرستان دارند و چندین برابر ما در صنعت آب مصرف می‌کنند.

در بحث حجم ذخایر آبی پشت سدها، بخش عمده‌ای از آب‌های خوزستان از لرستان وارد این استان می‌شود، خوزستان دو سد بزرگ کرخه و دز با حجم ذخیره‌سازی آب فراوان دارد و این عدد با مجموع ذخایر سدهای لرستان اختلاف زیادی دارد.

 

سهم اندک لرستان از منابع آبی

مسعود کریمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سفیرافلاک، اظهارداشت: در حال حاضر بزرگترین سد استان لرستان سد مروک است که از ۲۰۰ میلیون مترمکعب حجم ذخیره‌سازی کل سدهای استان، ۱۲۰ میلیون مترمکعب برای این سد و این ظرفیت اسمی آن است که شاید ۵۰ میلیون مترمکعب آن هم پر نشود، چون استان مرکزی بالادست این سد، یک سد دیگر زده است و آب را آنجا نگهداری می‌کنند و این یک مشکل برای استان لرستان است.

وی افزود: خداوند نعمت‌هایی به مردم لرستان ارزانی کرده است، مسئولان باید به داد مردم برسند و نعمت‌ها را از مردم دریغ نکنند این کار سختی نیست تا متوجه شوند که این یک امر بدیهی است که لرستان با این وضعیت بیکاری، فلاکت و تورم باید به سهم حق‌آبه خود برسد اما اینطور نیست.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: استان خوزستان محرومیت‌های زیادی دارد اما برای سدهای این استان هزینه گزافی شده و مسئولان باید درست تصمیم‌گیری می‌کردند، مکان‌هایی که در این استان زمین کشاورزی نبود را به زمین آبی تبدیل کردند و اکنون به ما می‌گویند اگر برای شما سد بزرگ ساخته شود آنها دچار مشکل می‌شوند.

کریمی بیان کرد: چند سال طول کشید که زمین‌های خوزستان آمادگی کشت پیدا کنند با این حال محصولات آن زمین‌ها به سطح محصولات لرستان نمی‌رسد چون حاصلخیزی لازم برای بعضی محصولات را ندارند، مسئولان می‌توانستند یک سرمایه‌گذاری کنند که با منطقه آنها سازگاری بیشتری داشته باشد. 

 

ایجاد چاه‌های غیرمجاز

وی لرستان را یک منطقه حاصلخیز و پربارش دانست و عنوان کرد: اکنون احداث چاه در لرستان غیرقانونی شده، متاسفانه مردم ما به قاچاق آب روی آوردند و تعداد بالایی چاه غیرمجاز در استان وجود دارد، محدودیت‌هایی ایجاد شده که با واقعیت‌های جامعه سازگاری ندارد. 

این استاد دانشگاه گفت: قانون وضع می‌کنند که کشت برنج جزء در استان‌های شمالی ممنوع است، کشت برنج باید در استان‌های کویری ممنوع باشد، متاسفانه قانون‌گریزی به دلیل قانون غلطی که وضع شده انجام می‌گیرد.

 

لزوم احداث سد معشوره

کریمی در رابطه با مشکلات سد معشوره، خاطرنشان کرد: ویسکرمی نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس اظهار کرده که به دلیل اینکه درختان آن منطقه قطع نشود مقرر شده ۱۹ متر ارتفاع سد معشوره را کاهش دهند.

وی گفت: من مخالف قطع درخت برای استفاده‌هایی مانند ویلاسازی هستم ولی می‌خواهند یک طرح بزرگ اجرا کنند که منافع آن به مردم می‌رسد، این منطقه جنگل‌های وسیعی دارد اگر قرار باشد واقعا دردی از مردم دوا شود می‌توانند تعدادی درخت را کنترل شده قطع کنند و در مکان‌های دیگر چندین برابر درخت بکارند.

این استاد دانشگاه یادآورشد: قوانین وضع شده را برای کل کشور یکسان لحاظ می‌کنند، استان‌ها باهم فرق دارند در استانی که این همه درخت دارد اگر کنترل شده قسمتی از درختان یک منطقه قطع شود، مخالفت با عقل، شرع و قانون نیست.

در حال حاضر یکی از مهم‌ترین چالش‌های استان لرستان بیکاری و مهاجرت است تعیین سهم و احیای حق‌آبه استان تاثیرات زیادی در معیشت و زندگی اجتماعی مردم دارد و باعث کاهش بیکاری و مهاجرت جوانان این استان می‌شود، بنابراین باید مسئولان رده‌بالای استانی و کشوری به‌صورت جدی پیگیر این مطالبه مردم استان لرستان باشند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از