حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

آتشِ نیستی بر قامت جنگل‌های زاگرس

آتشِ نیستی بر قامت جنگل‌های زاگرس

هرساله با فرا رسیدن فصل تابستان و گرمی هوا، بخش زیادی از جنگل‌های لرستان، این قلب تپنده زاگرس طعمه حریق شده و به خاکستر تبدیل می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، هرساله با فرا رسیدن فصل گرم تابستان، هشدارِ حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و مزارع جهت جلوگیری از آتش‌سوزی‌ها صادر می‌شود تا جنگل، این نعمت خدادادی گسترده در امان بماند اما باز هم در پی غفلت برخی افراد چه عمدی و چه غیر عمد بخش وسیعی از جنگل‌ها و مراتع طعمه حریق شده و به نابودی کشیده می‌شوند.

در پهنه استان لرستان حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل جای گرفته است و جنگل‌های حوزه رویشی زاگرس از با ارزش‌ترین ذخایر جنگلی جهان محسوب می‌شوند به‌طوری که مهم‌ترین گونه گیاهی جنگل‌های لرستان، بلوط است که این گونه ارزشمند تاثیر بی‌نظیر اکولوژیستی دارد و منابع مهمی برای حفظ آب و خاک به شمار می‌آید.

اما در پی هر آتش‌سوزی این گونه‌های فوق‌العاده و ارزشمند تبدیل به خاکستر می‌شوند و با آتش گرفتن جنگل، زیستگاه هزاران موجود زنده به خطر می‌افتد و علاوه بر درختان، جانواران زیادی طعمه حریق می‌شوند.

آتشِ نیستی بر قامت جنگل‌های زاگرس

امسال هم جنگل‌ها و مراتع لرستان از آتش در امان نماندند و ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از جنگل‌های این استان در آتش سوخت و این در حالی‌است که به گفته مسئولان، علت وقوع ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌ها عوامل انسانی بوده است. و اما آنچه که کار مهار آتش‌سوزی‌ها را سخت می‌کند گرمای شدید هوا، صعب‌العبور بودن برخی مناطق و از همه مهم‌تر کمبود امکانات اطفاء حریق است که سبب تداوم آتش‌سوزی و در نهایت خسارت بیشتر می‌شود.

امسال جنگل‌ها و مراتع پلدختر، جنوبی‌ترین و داغ‌ترین شهرستان لرستان حریق زیادی پشت سر گذاشت به طوری که از ابتدای امسال تاکنون ۲۵ فقره آتش‌سوزی در اراضی ملی، مرتعی، جنگلی و کشاورزی رخ داده است و وسعت آتش‌سوزی در دو فقره آن به حدی بود که هلی‌کوپترهای سپاه و ارتش برای مهار آتش وارد عمل شدند و سرانجام پس از چهار روز توانستند آتش را خاموش کنند.

 

سوختن ۲۸۰۰ هکتار از جنگل‌های لرستان

بهروز دریکوند در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» در رابطه با آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، اظهار داشت: با توجه به بارش مناسب باران، امسال شاهد افزایش پوشش گیاهی در استان بودیم که احتمال حریق در مراتع و جنگل را افزایش داد.

آتشِ نیستی بر قامت جنگل‌های زاگرس

وی با بیان اینکه با گرم شدن هوا، آتش‌سوزی در عرصه‌های لرستان افزایش یافت افزود: تاکنون ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های لرستان دچار حریق شده و گاهی روزانه تا ۹ فقره نیز حریق رخ داده است.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان بیشترین حریق‌ را مربوط به شهرستان‌های چگنی، کوهدشت، معمولان و پلدختر دانست و گفت: عوامل انسانی در این آتش‌سوزی‌ها نقش داشته است و در این رابطه تاکنون ۲۳ نفر مشکوک به حریق‌های عمدی شناسایی شده‌اند.

وی بیان کرد: علاوه بر حریق‌هایی که در سطح مراتع و جنگل‌ها رخ می‌دهد متاسفانه برخی نیز مزارع خود را پس از برداشت محصول آتش می‌زنند که بیش از ۳۱۵ مورد حریق هم اینگونه رخ داده است، بنابراین توصیه می‌شود با توجه به گرمای هوا، با گذر و یا توقف در جنگل و مرتع از پرتاب کردن ته سیگار، شیشه و بطری خودداری شود چرا که ممکن است عامل حریق باشند.

آتشِ نیستی بر قامت جنگل‌های زاگرس

دریکوند به استقرار بالگرد برای اطفاء حریق در لرستان اشاره کرد و گفت: برای خاموش کردن حریق نیز یک بالگرد در استان مستقر شده تا در صورت وقوع آتش‌سوزی در کمترین زمان خاموش شود.

 

وقوع ۲۵ مورد حریق در اراضی ملی و جنگلی پلدختر 

اسماعیل سعیدی رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری پلدختر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری سفیرافلاک با بیان اینکه ۲۵۱ هزار و ۲۵۱ هکتار اراضی جنگلی و مرتعی و ۲۳۳ هزار و ۸۶۶ هکتار اراضی ملی در این شهرستان وجود دارد، گفت: امسال ۲۵ فقره آتش‌سوزی در اراضی ملی، مرتعی، جنگلی و کشاورزی پلدختر رخ داد که دو فقره آتش‌سوزی در مناطق صعب‌العبور مله کوه در مسیر طولکش روستای وره‌زرد، خرسدر و پران‌پرویز بود که ۵۷۰ هکتار از اراضی ملی و‌ کشاورزی این شهرستان دچار خسارت شد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری پلدختر عنوان کرد: در منطقه تخته‌چان نیز یک فقره آتش‌سوزی در ۲۰ هکتار، آب تاف دو فقره در حدود پنج هکتار، چم‌گز دو فقره در یک هکتار، سه فقره در تخت‌آب واشیان در ۲۰هکتار و تنگ فنی هم دو فقره در پنج هکتار رخ داد.

آتشِ نیستی بر قامت جنگل‌های زاگرس

سعیدی بیان کرد: از ابتدای امسال در منطقه جایدر پلدختر چهار فقره آتش‌سوزی رخ داده‌ است که وسعت این حریق توسط کارشناسان منابع طبیعی در دست بررسی است.

علی سالاروند مدیرکل محیط زیست لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهار داشت: در بحث آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع ابتدا باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم که در این راستا طی سال گذشته و امسال برخی از تجهیزات خریداری شد.

وی با بیان اینکه ۳۲۲ هزار هکتار مناطق حفاظت شده در لرستان وجود دارد افزود: سعی کردیم با کمک راهداری و بخش خصوصی در مناطق حساس حفاظت شده آتش‌بُر بزنیم تا آتش به جنگل‌ها و مراتع سرایت نکند.

آتشِ نیستی بر قامت جنگل‌های زاگرس

مدیرکل محیط زیست لرستان با بیان اینکه ساختمان اطفاء حریق ۵۰ درصد و ساختمان کناری آن تقریباً ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد عنوان کرد: برای تخصیص اعتبار و تکمیل آن قول مساعد داده‌اند و ان‌شاءالله سال آینده برای دریافت هلی‌کوپتر اقدام می‌کنیم.

وی متولی اطفاء جنگل‌ها و مراتع را سازمان جنگل‌ها و مراتع دانست و گفت: با این وجود با اعتبار کمی که دشتیم ۲۳ دمنده و بیش از ۵۰ فلکسی پک و حدود ۸۰ آتشکوب و شن‌کش خریداری و بین همکاران توزیع شد.

سالاروند تصریح کرد: برای اطفاء حریق سعی کردیم دهیاری‌ها را در حاشیه مناطق حفاظت شده توانمند کنیم تا در این رابطه کمک کنند که خوشبختانه تاثیر خوبی داشت و با اقداماتی که انجام گرفت امسال کمتر از ۱۸ هکتار دچار حریق شد.

وی بیان کرد: تیم اطفاء حریق خوبی طراحی کردیم و همکارانمان در سازمان محیط زیست پای کار هستند، هر جا هم که حریق خارج از حیطه کاری ما بوده همکاران کمک کرده‌اند تا هرچه سریع‌تر آتش مهار شود. 

آتشِ نیستی بر قامت جنگل‌های زاگرس

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان اظهارداشت: فراهم کردن هلی‌کوپتر از وزارت دفاع و تامین اعتبار آن از طریق وزارت دفاع و سازمان حفاظت محیط زیست کار بزرگی است و ان‌شاءالله سال‌های آینده که ساختمان آن تکمیل شود وزارت دفاع را قانع می‌کنیم تا برای بازدید حضور پیدا کنند و این امر محقق شود. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به خسارت آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع اشاره کرد و افزود: درختان و درختچه‌ها حساس و زیستگاه بسیاری از گونه‌های جانوری‌اند و از آنجا که گونه‌های بزرگ جثه تحرک بالایی دارند به هنگام آتش‌سوزی خودشان را جابه‌جا می‌کنند اما گونه‌های جانوری ریز جثه دچار آسیب می‌شوند.

در پی وقوع آتش‌سوزی هرساله بخش عمده‌ای از جنگل‌ها و مراتع لرستان خاکستر می‌شود و ضربه جبران‌ناپذیری بر پیکره درختان و حیاط وحش استان وارد می‌شود که می‌طلبد علاوه بر فرهنگ‌سازی لازم جهت پیشگیری از این رخداد تلخ، امکانات و تجهیزات کافی در اختیار استان قرار گیرد تا با مهار به موقع آتش صدمات کمتری بر اراضی ملی و محیط زیست وارد شود و نیروها با دست پُر به نبرد با آتش بروند.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از