حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

آخرین وضعیت پروژه‌های آبی لرستان

آخرین وضعیت پروژه‌های آبی لرستان

در جریان سفر نخست رئیس جمهور به لرستان مصوبات مختلفی در حوزه آب لحاظ شد که بنا بود طی یک بازه زمانی مشخص، برخی از سدهای استان تکمیل و ایستگاه‌های پمپاژ به سرانجام برسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، ۱۹ آذر ماه سال ۱۴۰۰ استان لرستان مقصد یازدهمین سفر رئیس جمهور به استان لرستان شد تا از نزدیک مسائل و مشکلات این استان مورد بررسی قرار گیرد که در جریان این سفر در بخش‌های مختلف مصوباتی اتخاذ شد و بنا بود با تخصیص اعتباراتی و در مدت زمان مشخصی به آنها پرداخته شود. 

از آنجا که استان لرستان در بخش کشاورزی ظرفیت‌های غنی دارد، تکمیل پروژه‌های نیمه کاره حوزه آب جزء مصوبات سفر رئیس جمهور قرار گرفت تا با تکمیل و تسریع روند این پروژه‌ها رونقی در بخش کشاورزی و معیشت مردم به وجود آید. 

اکنون که دو سال از سفر نخست آیت‌الله رئیسی به لرستان می‌گذرد و مردم لرستان منتظر دومین سفر استانی رئیس جمهور به استان هستند، برخی از این مصوبات به سرانجام رسیده و برخی همچنان نیمه کاره‌اند و به مرحله تکمیل و بهره‌برداری نرسیده‌اند.  

آبگیری سد کمندان و تکمیل شبکه‌های آبیاری آن (۴ هزار و ۲۰۰ هکتار)، تکمیل سد حوضیان، تکمیل شبکه آبیاری جایدر، تکمیل ایستگاه پمپاژ چم‌مهر، عملیات فاز یک شبکه آبیاری و زهکشی هزار هکتار از اراضی پایین دست سد ایوشان، تکمیل سد تاج امیر، اجرای شبکه آبیاری اصلی ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی پایین دستی سد مروک، تکمیل سد مروک توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، تکمیل پروژه آبرسانی به ازنا، تکمیل ایستگاه‌های پمپاژ اسماعیل‌آباد (۶۰۰ هکتار) و نیله (۲۵۰ هکتار)، تکمیل شبکه آبیاری سد حوضیان و اجرای سد و نیروگاه معشوره مصوبات حوزه آب سفر رئیس جمهور به استان لرستان بود که در این گزارش به آخرین وضعیت برخی از این پروژه‌ها می‌پردازیم و در گزارش بعدی به سایر این مصوبات پرداخته می‌شود.

 

سد کمندان ازنا

داریوش حسن‌نژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهارداشت: در جریان سفر رئیس جمهور به استان مصوب شد که مبلغ ۱۷۰ میلیارد تومان برای آبگیری سد کمندان ازنا و تکمیل شبکه‌های آبیاری کمندان ( ۴۲۰۰ هکتار) به ترتیب مبلغ ۷۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ و مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ و ۳۰ میلیارد تومان در سال‌جاری پرداخت شود. 

وی بیان کرد: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه آبگیری سد کمندان ۲۵۰ میلیارد تومان، شبکه سد ۱۵۰ میلیارد تومان و کل سد ۶۵۰ میلیارد تومان است. 

حسن‌نژاد با اشاره به اینکه بدنه سد کمندان و سر ریز آن تکمیل شده است گفت: بخشی از تملک نیز انجام گرفته است اما کار تملک مخزن، تکمیل هیدرومکانیکال و ابزار دقیق، تکمیل جاده جایگزین و احداث ساختمان بهره‌برداری باقی مانده است. 

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود سد کمندان ازنا تا پایان امسال آبگیری شود و شبکه آن نیز تا بهمن ۱۴۰۳ تکمیل و به بهره‌برداری برسد. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان خاطرنشان کرد: پیش آبگیری سد کمندان ازنا در مهر ماه سال ۱۴۰۱ شروع و با اتمام تملک محل مخزن، آبگیری رسمی تا پایان سال ۱۴۰۲ انجام می‌شود. 

حسن‌نژاد گفت: سد کمندان ازنا هم اکنون ۹۹.۲ درصد و شبکه ساحل چپ (۶۵۰ هکتار) ۹۶ درصد، کل سد ۹۴.۳ و کل شبکه ۸۲.۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. 

 

سد حوضیان الیگودرز

وی خاطرنشان کرد: تکمیل سد حوضیان الیگودرز یکی دیگر از مصوبات سفر رئیس جمهور بود که ۳۵ میلیارد تومان برای تکمیل آن توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تا خرداد ماه سال ۱۴۰۱ تخصیص یافت و در مجموع تاکنون ۵۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به این سد اختصاص یافته است. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه سد حوضیان را ۷۰ میلیارد تومان برشمرد و اظهارداشت: هیدرومکانیکال و ابزار دقیق و رفع نواقص این سد انجام شده است و کار رنگ‌آمیزی و رفع نواقص محوطه و کارهای جزئی و تملک باقی مانده است.   

وی پیشرفت فیزیکی سد حوضیان را ۹۹.۸۵ درصد برشمرد و افزود: پیش‌بینی زمان اتمام پروژه شهریور ماه امسال بود که خرداد ماه امسال تحویل موقت شده و در حال انجام موارد جزئی محوطه و کارهای باقی مانده است. 

 

شبکه آبیاری جایدر پلدختر

حسن‌نژاد عنوان کرد: برای تکمیل شبکه آبیاری جایدر پلدختر مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافت که به ترتیب مبلغ ۵۰ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در سال ۱۴۰۱ و مبلغ ۲۰ میلیارد تومان توسط وزارت نفت و مبلغ ۳۰ میلیارد تومان توسط وزارت نیرو و اعتبارات استانی به نسبت مساوی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بنا بود اختصاص یابد. 

وی با بیان اینکه تاکنون ۵۳ میلیارد تومان برای تکمیل شبکه آبیاری جایدر پلدختر هزینه شده است بیان کرد: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه ۲۰۰ میلیارد تومان است. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: تاکنون دو ایستگاه پمپاژ ثانویه برای شبکه آبیاری جایدر احداث و کار بازسازی و تجهیز ایستگاه اصلی انجام شده است و کار نصب تجهیزات ایستگاه اصلی و تکمیل شبکه آبیاری باقی مانده است. 

وی پیشرفت فیزیکی شبکه آبیاری جایدر را ۷۷.۵ درصد برشمرد و اظهارداشت: پیش‌بینی زمان اتمام پروژه بهمن ماه ۱۴۰۲ است. 

 

ایستگاه پمپاژ چم‌مهر پلدختر

حسن‌نژاد افزود: تکمیل ایستگاه پمپاژ چم مهر پلدختر یکی دیگر از مصوبات سفر آیت‌الله رئیسی به استان لرستان بود که مبلغ ۲۰ میلیارد تومان برای تکمیل ایستگاه پمپاژ آن توسط سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۴۰۱ اختصاص یافت. 

وی عنوان کرد: تاکنون ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای اجرای این پروژه هزینه شده و اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل آن نیز ۴۰ میلیارد تومان است. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه ساختمان ایستگاه پمپاژ چم‌مهر تکمیل شده است و کار خرید تجهیزات برقی و مکانیکی ایستگاه و همچنین خرید لوله خط پمپاژ به طول یک کیلومتر انجام گرفته است گفت: نصب تجهیزات ایستگاه، اجرا و تکمیل خط پمپاژ باقی مانده و پیشرفت فیزیکی پروژه ایستگاه پمپاژ چم مهر پلدختر  ۸۰ درصد است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از