حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/06/11 شمسی | 2024/09/01 میلادی
استاد دانشگاه لرستان:

اربعین مسیر انسان‌سازی است

اربعین مسیر انسان‌سازی است

استاد دانشگاه لرستان اربعین را مسیر انسان‌سازی دانست و گفت: آنچه دشمن در یک سال جنگ نرم برای انحراف اذهان جوانان انجام می‌دهد در چند روز عهد در مسیر زیارت امام حسین علیه‌السلام از بین می‌رود.

لیلا جوانمرد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحیلی «سفیرافلاک» در رابطه با فلسفه و هدف از قیام عاشورا اظهار داشت: چون یزید آشکارا خلاف قواعد اسلام رفتار می‌کرد بنابراین اگر امام حسین(ع)‌ با یزید بیعت می‌کردند نوعی تائید او بود از طرف دیگر اگر مقابل معاویه سکوت کردند چون مطابق صلح‌نامه باید او را خلیفه می‌شناختند اما با توجه به عهدنامه‌ای که امام‌ حسن علیه‌السلام، موافقت کردند معاویه حق تعیین جانشین نداشت پس امام حسین علیه‌السلام مقابل خلیفه قانونی، قیام نکرده بود، بلکه مقابل کسی که شرعی نبود، خلافتش و حق ولی خدا را غصب کرده بود، قیام کردند.

وی افزود: حماسه عاشورا بدون کمک حضرت زینب کبری(س)، حضرت رقیه(س) و دیگران بانوان حاضر در کربلا امکان‌پذیر نبود و از نظر زمانی وظیفه‌ای که برای خلق این حماسه برای زنان کاروان امام حسین علیه‌السلام، تعریف شده بود، زمان طولانی و غم‌انگیزتری نسبت به مردان این قیام داشت؛ از تحمل پر پر شدن تمام عزیزانشان، تا تحمل غارت و حمله به خیمه‌هایشان تا اسارت و طی کردن سختی راه، در مجلس ابن زیاد و یزید نشستن، تا گردانده شدن در بازار شام، سکونت در خرابه‌ها و تبلیغ با همه ابعاد فلسفی، احساسی و منطقی از این قیام برای مردم، از روضه خواندن که توسط آن بزرگواران باب شد تا شرح دادن مصیبت‌هایی که بر اهل بیت(ع) وارد شد.

استاد دانشگاه لرستان عنوان کرد: گاهی اینگونه می‌اندیشیم که حضرت زینب(س)‌ و حضرت رباب(س) که چنان به امام حسین علیه‌السلام وابسته بودند چطور تا یک سال از شهادت امام حسین(ع) تاب زندگی آوردند و همچون رقیه زودتر به امام(ع) ملحق نشدند که به این جواب می‌رسم که زمان لازم برای تبلیغ و روشنگری حداقل تا یک سال بوده است.

وی بیان کرد: نقش حضرت زینب(س) در تبلیغ و روشنگری فلسفه قیام امام حسین(ع)، ماهیت واقعی تخت و تاج یزید و خاندانش و همچنین سختی‌هایی که بر ایشان گذشت، بی‌بدیل است و به نظرم فقط یک زن خاص و قدرتمند می‌تواند از عهده این کار به خوبی برآید و هنوز قوت شخصیت حضرت زینب(س) کاملاً تبیین نشده است.

جوانمرد گفت: زنان عاشورا الگوی ایثار بودند، حضرت رباب(س) می‌توانست رضایت دهد همسر عزیزش به کربلا رود و خود نوزادش را در مدینه پرورش دهد اما با همسرش و در کنار ایشان سختی می‌کشد، عزیز می‌دهد، اسارات می‌کشد تا قیام امامش تثبیت شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جنایات رژیم کودک‌کش اسرائیل اشاره کرد و گفت: راز از بین رفتن این رژیم کودک‌کش فقط مبارزه و قیام است بنابراین سکوت در مقابل این رژیم به معنای قدرتمند ساختن آنهاست.

استاد دانشگاه ادامه راه امام حسین علیه‌السلام را مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت دانست و تصریح کرد: زندگی در محاصره مردم غزه را باید یا با رهایی عوض کرد و یا با شهادت عزتمندانه رقم زد.

وی اظهار داشت: زنان عاشورا با تبیین قیام امام حسین علیه‌السلام تحلیل‌های بسیاری را عوض کردند و به عبارتی امر به معروف و نهی از منکر با کمک آنها انجام شد، اگر چه امام حسین علیه‌السلام فرمودند برای امر به معروف و نهی از منکر قیام می‌کنم اما مردم کوفه می‌گفتند که حسین برای سلطنت و کسب قدرت قیام کرده و این اسرای کربلا بودند که با تحمل جنایات یزیدیان، نشان دادند که این چه رژیم پستی است.

جوانمرد افزود: ما باید از زنان عاشورا بیاموزیم که گاه فقط مردان حتی با خونشان نمی‌توانند باطل بودن ادعای کفر را که با ظاهر زیبا وارد می‌شود را نشان دهند، تا ما زنان در کنارشان تبیین نکنیم و عملاً وارد میدان روشنگری نشویم به آن نتیجه مطلوب نمی‌رسیم.

وی عنوان کرد: با توجه به سخن امام خمینی(ره) که اسلام زنده به محرم و صفر است. اربعین در ماه صفر است و اکنون می‌فهمیم که تمدن‌سازی وحدت آزادگان از غم محرم می‌گذرد تا به شور و شعور اربعین برسد و اسلام با وحدت مسلمانان، قدرت شیعه و تجمع آزادگان در اربعین جان تازه می‌گیرد.

استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: راهپیمایی اربعین بسیار عجیب است چرا که صرفاً یک مراسم سیاسی نیست که وحدت مسلمانان را بخواهد نشان دهد بلکه تلفیقی از یک حضور و خدمت داوطلبانه، یک پیام‌رسا، یک جبهه‌گیری سیاسی، یک شور و احساس خاص است که در جمع این همه یاران امام حسین علیه‌السلام رخ می‌دهد و حضور و عشقی که آنقدر عظیم است که ترس را به دل تمام کسانی که از رایج شدن شور شهادت می‌ترسند انداخته است.

وی بیان کرد: در نهایت اربعین مسیر انسان‌سازی است، آنچه در یک سال از جنگ نرم و پراکنده کردن فساد در بین جوانان تا تلاش برای انحراف اذهان آنها انجام می‌دهند در چند روز عهد در مسیر زیارت امام حسین علیه‌السلام از بین می‌رود و این جوانان با شوری که اقتضای سن‌شان است می‌توانند برای امام حسین(ع) با قدرت خدمت کنند یا قدم بردارند و شیرینی با حسین علیه السلام بودن را وقتی کسی چشید دیگر اسیر هوا و هوس زودگذر نمی‌شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از