حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/08 شمسی | 2024/08/29 میلادی
در میزگرد «سفیرافلاک» بررسی شد؛

اربعین انسجام بین شیعیان و تحکیم جایگاه مسلمانان

اربعین انسجام بین شیعیان و تحکیم جایگاه مسلمانان

کارشناسان مسائل دینی مطرح کردند: اربعین حسینی را می‌توان بی‌نظیرترین پدیده و کنگره جهانی دانست که عشق حسین بن علی(ع) منشأ و مجمَع آن و تنها حرکتی در تاریخ اسلام است که همه سلیقه‌ها و رنگ‌ها را با یکدیگر متحد ساخته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، پیاده‌روی اربعین حسینی از دیرباز محل تجمع شیعیان بوده‌ که به وسیله آن حضور خود را در جهان اسلام معرفی می‌کردند. در واقع پیاده‌روی اربعین گردهمایی مذهبی است که توسط مسلمانان شیعه و به شکل پیاده‌روی از مسیرهای منتهی به کربلا برای زیارت و جمع شدن همه آنها در چهلمین روز پس از به شهادت اباعبدالله الحسین(ع) سومین امام شیعیان در واقعه کربلا، انجام می‌گیرد.

 

پیاده‌روی اربعین به بزرگ‌ترین پیاده‌روی و گردهمایی عمومی سالانه در جهان تبدیل شده است، هر چند تجمع اربعین حسینی پیرامون کانون اباعبدالله حسین(ع) از همان زمان شهادت ایشان،‌ وجود داشته است اما نزدیک به ۱۰ سال است که برگزاری آن با حمایت‌ها و پشتیبانی‌های دولتی و مردمی ایران اسلامی سبب حضور میلیون‌ها نفر از شیعیان ‌و حتی پیروان دیگر مذاهب الهی در این رستاخیز عظیم و میلیونی و همچنین جلب توجه دنیا به شکوه ‌و عظمت آن شده است.

 

امروزه تاثیرات برپایی پرشور و حضور گسترده شیعیان در آئین معنوی اربعین در نزد افکار عمومی جهان تا جایی است که علماء معتقدند اجتماع گسترده زائران اربعین در یک زمان و مکان خاص نشان دهنده انسجام بین شیعیان و تحکیم جایگاه مسلمانان در جهان است.

 

در همین راستا میزگردی با موضوع «اربعین حسینی» و ابعاد اهمیت آن با حضور کارشناسان دینی انجام شده است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

 

 

اربعین حسینی تبلور امّت حسینی 

 

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان لرستان در ابتدای این میزگرد، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین حوادث تاریخ اسلام و تشییع قضیه عاشوراست که به وسیله آن دین اسلام، سنت نبوی و فرهنگ شیعی حیات دوباره پیدا کرد و جانی تازه در روح آن دمیده شد.

 

وی افزود: در پی حادثه عاشورا، پدیده دیگری از دل آن ظهور کرد بنام اربعین حسینی که دل‌های عاشقان و ارادتمندان امام حسین (ع) را با خود همراه ساخت.

 

سید هادی سهرابی عنوان کرد: سالیان بسیار از کربلای سال ۶۱ هجری قمری می‌گذرد اما همچنان شور و شکوه در عزای اباعبدالله الحسین(ع) موج می‌زند و اربعین حسینی تجلی‌گاه این جوش و خروش دلدادگان حسینی گشته است.

 

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بنیاد مسکن لرستان با اشاره به اهمیت پیاده‌روی اربعین، بیان کرد: اربعین حسینی را می‌توان بی‌نظیرترین پدیده و کنگره جهانی دانست که عشق حسین بن علی(ع) منشأ و مجمَع آن است و تنها حرکتی است در تاریخ اسلام که همه سلیقه‌ها و رنگ‌ها را با یکدیگر متحد ساخته و در یک خروش میلیونی به نمایش گذاشته است. اربعين حسینی امروز حقیقتاً تبلور و تجلّی امّت حسینی است؛ تنها جایی که بیش از هر جای دیگر وفاق و همدلی در آن برجسته و نمایان است و مؤلفه‌ها و مشخصات امّت حسینی را به تصویر می‌کشد.

 

وی گفت: پیاده‌روی اربعین تجلی و مظهر برادری، برابری، مودّت، محبت، وفاق، حرکت جمعی، دیگرگروی و نوع دوستی است که باید الگوی زندگی فردی و اجتماعی در ایام دیگر سال قرار گیرد.

 

سهرابی تصریح کرد: بر همه دلدادگان و رهروان راه کربلا لازم است تا با بهره‌گیری از جنبه‌های خیر در این سفر معنوی و الهی، در بازگشت از این سفر، جان و جسم خود را با آثار و برکات آن پیوند زده و آنچنان با زندگی معمولی خود آمیخته کنند تا تصویر و تصور درست از امت حسینی را در رفتار و کردار برای جهانیان و بینندگان این پیاده‌روی به نمایش بگذارند.

 

وی با بیان اینکه زیارت اربعین نشانه انسان مؤمن است اظهار داشت: انسان در این دنیا بین خیر و شر، نور و ظلمت، خوبی و بدی مخیّر است، این مائیم که باید انتخاب کنیم، چرا که هر کس به دنبال هم جنس خودش می‌گردد و اینجاست که پاکان از ناپاکان عالَم جدا می‌شوند. و یکی از معیار‌های پاکی و عصمت امام حسین(ع) است و کمال خوشبختی و سعادت از آن کسی است که رنگ و بوی اباعبدالله الحسین(ع) و مسیر او را دنبال کند.

 

اربعین انسجام بین شیعیان و تحکیم جایگاه مسلمانان

 

علی‌اصغر قبادی کارشناس مسائل دینی گفت: امام حسن عسگری(ع) در روایت بسیار معتبری در کتاب وسائل الشعیه می‌فرماید: مومن پنج نشانه دارد که یکی از آنها زیارت اربعین است و از آن به عنوان معیار تشخیص ایمان ذکر شده است.

 

وی با اشاره به اهمیت رفتار زائران و شرکت‌کنندگان در آئین معنوی اربعین حسینی، تصریح کرد: شرکت در اربعین و رفتن سمت زیارت قبر یک انسان کامل که اباعبدالله الحسین(ع) است اولین و مهمترین کار در اربعین است.

 

کارشناس مسائل دینی عنوان کرد: رسیدگی به عاشقان و زائران امام حسین(ع) با هزینه کردن مال و زمان خود در راه کسی که جان، مال و تمام خانواده‌اش را خرج دین خدا کرد در درجه دیگری دارای اهمیت‌ است.

قبادی به شرح روایتی پرداخت و گفت: در روایت داریم حضرت موسی(ع) در كوه طور در حال مناجات، از خداوند پرسيد: خدايا! چرا امت پيامبر خاتم(ص) را بر ساير امت‌ها فضيلت دادی؟ ندا رسيد به خاطر ۱۰ ويژگی كه در آنهاست که یکی از آن ویژگی‌ها عاشورا است. حضرت موسی(ع) پرسيد: عاشورا چيست؟ خداوند متعال فرمود: عاشورا همان روز گريه كردن بر نوه حضرت محمد(ص) است ای موسی! كسی نيست كه در اين روز اشک بريزد و يا در شمار عزاداران باشد، مگر آنكه بهشت را برای او منظور دارم؛ و کسی که یک درهم در این راه (حسین علیه‌السلام) خرج کند، بر عهده من است که هفتاد برابرش را برگردانم و بهشت را جای او گردانم.

 

اربعین انسجام بین شیعیان و تحکیم جایگاه مسلمانان

وی با اشاره به روایت ذکر شده، تصریح کرد: این روایت در عمل هم کاملاً تجربه شده است. از همه کسانی که شناخت داریم و می‌دانیم برای اربعین هزینه کرده‌اند پرسیده‌ایم، همه به اتفاق به برکات مادی و معنوی اربعین تاکید کرده‌اند، اربعین حسینی از عوامل مهم در شناساندن امام زمان(عج) به مردم دنیاست.

 

کارشناس مسائل دینی و معارف اسلامی اظهارداشت: یکی از عوامل تأثیرگذار در آخرالزمان با تأثیر فراوان و نقش پررنگ، وجود و اثر امام حسین(ع) است، به طوری که امام زمان «عجل‌الله تعالی فرجه الشریف» در زمان ظهور، به همه دنیا نه تنها مسلمانان بلکه همه انسان‌های روی کره زمین، پنج خطاب می‌کند آن هم خطابی به گستره عالم هستی، که در هر پنج مورد، امام حسین(ع) را معرفی می‌کند: ۱- الا یا اهل العالم انا امام القائم، که در روایت آمده است، قائم یعنی قیام کننده برای خون امام حسین(ع)، ۲- الا یا اهل العالم انا صمصام المنتقم، که منظور از انتقام، انتقام خون امام حسین(ع) است، ۳- الا یا اهل العالم إن جدّی الحسین قتلوه عطشانا ، آگاه باشید ای اهل عالم که جد من حسین(ع) را تشنه کام کشتند، ۴- الا یا اهل العالم إنّ جدّی الحسین علیه‌السّلام طرحوه عریانا آگاه باشید ای اهل عالم که جد من حسین را عریان روی خاک افکندند، ۵- الا یا اهل العالم إنّ جدّی الحسین علیه‌السّلام سحقوه عدوانا، آگاه باشید ای جهانیان که جد من حسین را از روی کینه توزی پایمال کردند.

 

وی افزود: موضوع این پنج خطاب همگی حضرت سیدالشهدا امام حسین(ع) هست، حال جای سوال می‌باشد که چرا حضرت بقیةالله الاعظم(عج) در آخرالزمان خودش را با امام حسین(ع) معرفی می‌کند؟

 

مهدی دیاری‌نژاد کارشناس مسائل دینی در ادامه خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) در آخرالزمان شناخته شده است و یکی از عواملی که در شناساندن امام زمان(عج) به مردم دنیا و همچنین در این برهه تأثیرگذار است زیارت ایشان و آئین معنوی و باشکوه اربعین است.

 

کارشناس مسائل دینی و معارف اسلامی با اشاره به اینکه در ایام اربعین در حدود ۲۰ میلیون انسان، زائر امام حسین(ع) می‌شوند، گفت: این اجتماع بزرگ میلیونی هر ساله سبب جذب گردشگران خارجی و حتی افراد غیرمسلمان شده که می‌آیند تا ببینند در این نقطه از عالم چه خبر است! فلسفه این حرکت عظیم چیست! امام حسین(ع) کیست.

 

وی تصریح کرد: راهپیمایی اربعین در شناساندن امام زمان(عج) بسیار تأثیرگذار و مهم است و مردم دنیا چه بسا در آخرالزمان، امام زمان(عج) را با زیارت اربعین بشناسند، بر این اساس پیاده‌روی اربعین و نقش امام حسین(ع) در آخرالزمان به ویژه در شناساندن امام‌ زمان(عج) نقش برجسته‌ای دارد.

 

دیاری‌نژاد با ذکر کلام امام حسن عسگری علیه‌السلام که فرمودند: «عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْإِحْدَى وَ الْخَمْسِینَ وَ زِیَارَةُ الْأَرْبَعِینَ وَ التَّخَتُّمُ بِالْیَمِینِ وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏. مؤمن پنج نشانه دارد: اقامه ۵۰ رکعت نماز (مجموع واجبات و مستحبات)، خواندن زیارت اربعین، انگشتر عقیق در دست راست کردن، در سجده پیشانی بر خاک نهادن و «بسم الله الرحمن الرحیم» را(در نماز) بلند گفتن. توضیح داد: علامت مومن پنج چیز است، شاید یکی از دلائلی که دلالت بر این مهم دارد که زیارت اربعین به صورت کنونی و به شکل پیاده‌روی و با عَلَم و در انظار عامه مردم دنیا باشد این است که طبق روایت فوق پنج علامت مؤمن یک چیزِ عیان و ظاهری باشد مثل انگشتر را به دست راست گذاشتن، جهر به بسم الله الرحمن الرحیم، یعنی بسم الله الرحمن الرحیم را به بلند گفتن، نافله‌ها خواندن قبل از نماز، تعفیر الجبین سر را به مُهر گذاشتن نه به روی زمین خالی که همگی چیزهایی ظاهری هستند و مخفی نیستند.

 

کارشناس مسائل دینی و معارف اسلامی با تاکید بر زیارت اربعین به عنوان شاخصه مؤمن، عنوان کرد: این زیارت نمی‌تواند به صورت مخفی باشد، بلکه باید عیان و به  صورت ظاهر و علنی باشد، بر همین اساس است که مردم و عاشقان حسینی با عَلَم و کُتَل و پای پیاده در اربعین شرکت می‌کنند.

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از