حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/06/11 شمسی | 2024/09/01 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

اهدای خون هدیه‌ای از جنس ایثار

اهدای خون هدیه‌ای از جنس ایثار

روز نهم مرداد به عنوان روز اهدای خون نامگذاری شده است و اهدای خون، هدیه‌ای از جنس ایثار است که برای نجات جان انسان‌ها اقدام به اهدای خون می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، در آیات و روایات همیشه به ایثار سفارش شده است و این ایثار می‌تواند در هر حوزه‌ای باشد، اما سال‌هاست که ایثار برای نجات جان انسان‌ها، آن هم از نوع اهدای خون به گونه‌ای دیگر ایثار را معنی می‌کند، انسان‌هایی که داوطلبانه و فقط با هدف نجات زندگی انسان‌های بیمار اقدام با اهدای خون می‌کنند.

 

خون و فرآورده‌های خونی برای برخی از انسان‌ها حیاتی است و لحظه‌ای زندگی بدون این ماده حیاتی ممکن نیست، بنابراین بیماران تصادفی، تالاسمی، هموفیلی و چندین موارد دیگر برای ادامه زندگی نیاز به خون دارند و این موضوع اهمیت اهدای خون را چند برابر می‌کند.

 

اهداءکنندگان خون با همتی بلند و دل‌هایی به وسعت دریا برای نجات جان انسان‌ها در طول سال اقدام به اهدای خون می‌کنند تا با همین قطره‌های سرخ بتوانند زندگی را به بیماران اهدا نمایند و به شکرانه سلامتی که بزرگ‌ترین نعمت است، دست به این کار خداپسندانه می‌زنند.

 

اهدای خون سبب کاهش فشار خون، سرطان، بیماری‌های قلبی و بیماری‌های دیگر می‌شود از همین رو افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند اقدام با اهدای خون نمایند.

 

روز نهم مرداد به عنوان روز اهدای خون نامگذاری شده و فرصتی است که از اهداءکنندگان مستمر و کسانی که در هر شرایطی بیماران را فراموش نمی‌کنند قدردانی شود.

 

اما آمار اهدای خون در لرستان نسبت به میانگین کشوری بالاتر است و زنان لرستانی بیش از یک دهه است که در کل کشور رکورددار اهدای خون هستند و بیشترین آمار اهدای خون کشور مربوط به بانوان لرستانی است که در این راستا با یکی از بانوان لرستانی که بیشترین اهدای خون را داشته، گفتگویی انجام شده است.

اهدای خون هدیه‌ای از جنس ایثار

۴۰ بار اهدای خون داشتم

 

مریم جعفری بانویی که بیشترین اهدای خون را در لرستان داسته است، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهارداشت: اهدای خون با هدف نجات جان انسان‌ها و کمک به افرادی است که با دریافت خون می‌توانند زندگی خود را ادامه دهند و همین حس‌ زندگی‌بخش سبب می‌شود تا اهداءکنندگان در طول سال این بیماران را یاری نمایند.

 

وی افزود: متولد سال ۶۲ هستم و در این ۴۱ سال زندگی، بیش از ۴۰ بار اهدای خون داشتم که این امر خداپسندانه را از سن ۲۰ سالگی و زمانی که دانشجو بودم آغاز کردم و هر بار با شور و شوق بیشتری خون اهداء می‌کنم.

 

اهداءکننده مستمر خون تصریح کرد: خوشبختانه بانوان لرستانی در امر اهدای خون سال‌هاست که توانسته‌اند رتبه برتر کشوری را به خود اختصاص دهند و من هم به عنوان یکی از بانوان لرستانی ۲۱ سال است که جزء اهداءکنندگان مستمر خون هستم.

 

جعفری با اشاره به فعالیت در عرصه‌های مختلف گفت: اعتقاد دارم که ‌می‌توان در چند رشته به صورت همزمان موفق بود فقط کافیست که پشتکار، تلاش، امید در کنار هم باشند تا زمینه‌ساز موفقیت شوند که در رشته ورزشی، قهرمان کاراته آسیا هستم که در این سال‌ها موفق شدم ۴۰ عنوان قهرمانی را کسب کنم اما شغل اصلی من کارمند است و مدرس دانشگاه نیز هستم و در کنار اینها نیز با سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه‌های مختلف همکاری دارم و تلاش می‌کنم تا فرهنگ‌سازی اهدای خون هر روز گسترش یابد و بیماران بتوانند به راحتی این ماده حیاتی را دریافت نمایند.

 

وی با اشاره به پویش‌هایی که در مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شود، بیان کرد: سعی کردیم تا در مناسبت‌های مختلف مانند محرم، ایام فاطمیه، رمضان و سایر مناسبت‌ها، برنامه‌هایی اجرا شود که این برنامه‌ها در راستای اهدای خون به سایر استان‌ها نیز تسری یافته و با الگوگیری از استان لرستان توانسته‌اند اهدای خون را ترویج دهند.

 

اهداءکننده مستمر خون عنوان کرد: اهدای خون موضوعی است که باید بیش از این فرهنگ‌سازی شود و امروز می‌بینیم که برخی از نوجوانان ابراز می‌کنند که علاقه زیادی به اهدای خون دارند و باید تلاش کرد تا وسعت این حس انسان‌دوستی و کمک به بیماران روز به روز گسترده‌تر شود.

 

جعفری خاطرنشان کرد: اهدای خون علاوه بر اینکه برای فرد اهداءکننده حس انسان‌دوستی را تقویت می‌کند و روحیه افراد را تقویت می‌کند بلکه از نظر جسمی هم، فرد اهداءکننده خون سلامتی خود را تضمین می‌کند.

اهدای خون هدیه‌ای از جنس ایثار

بانوان لرستانی ۱۱ سال رتبه اول اهدای خون داشتند

 

علی سوری مدیرکل انتقال خون لرستان اظهارداشت: به طور متوسط در هر ۹ دقیقه، یک نفر نیازمند خون و یا فرآورده‌های است که در راستای ترویج فرهنگ اهدای خون که امری فداکارانه و ایثارگران است باید تلاش کرد.

 

وی با اشاره به اینکه بانوان لرستانی بیش از ۱۱ سال است که رکورددار اهدای خون در کشور هستند، افزود: در طول این سال‌ها بانوان این استان تلاش کردند تا برای کمک به بیماران بتوانند با اهدای خون، نقش خود را به خوبی ایفا کنند و امروز درصد قابل توجهی از بانوان در مناسبت‌های مختلف اقدام به اهدای خون می‌کنند که جای تقدیر دارد.

 

مدیرکل انتقال خون لرستان تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه امسال بیش از ۲۸ هزار و ۷۱۷ نفر برای اهدای خون به مراکز خونگیری مراجعه کردند که از این تعداد ۲۳ هزار و ۵۲۹ نفر موفق به اهدای خون شدند که از این تعداد ۱۳ هزار و ۳۴۶ نفر اهداءکننده مستمر بوده که معادل ۵۶.۷۲ درصد است.

 

سوری بیان کرد: از میان اهداءکننده خون در استان یک‌هزار و ۸۱۶ نفر بانوان بودند که در سال جاری توانستند بیماران نیازمند به خون را یاری برسانند.

 

وی از افزایش پایگاه‌های خونگیری در شهرهای استان خبر داد و یادآورشد: تا دو سال گذشته تنها پایگاه‌های خونگیری در خرم‌آباد، بروجرد و الیگودرز بود اما با اقدامات و تلاش‌هایی که صورت گرفت، پایگاه‌های خونگیری به تعداد ۱۲ پایگاه در ۱۰ شهر استان افزایش یافت.

 

مدیرکل انتقال خون لرستان عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ میزان تولید واحدهای خونی در استان حدود  ۴۱ هزار واحد بود که در پایان سال گذشته این رقم به ۶۲ هزار واحد افزایش یافت که در  راستای افزایش مشارکت برای اهدای خون نیز هفته گذشته بزرگ‌ترین مرکز اهدای خون غرب کشور در مرکز استان افتتاح شد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از