حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
در گفتگوی تفصیلی مطرح شد:

کارآفرینی جوان لرستانی با بسته‌بندی خشکبار

کارآفرینی جوان لرستانی با بسته‌بندی خشکبار

محبی یکی از جوانان کارآفرین است که برای راه‌اندازی تولید کارگاه بسته‌بندی خشکبار، ماشین‌آلات مورد نیازش را طراحی و اختراع کرد و برای ۳۰ نفر شغل ایجاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، بسته‌بندی مواد غذایی در معرفی و افزایش عرضه محصول نقش مهمی دارد و این بسته‌بندی با برند مناسب و باکیفیت می‌تواند در ارزش افزوده موثر باشد.

کارآفرینان زیادی هستند که با طرح و ایده‌های مختلف زمینه تولید را فراهم کردند، جوانانی که با استفاده از دانش و توانمندی و استعدادی که داشتند دست به کار شده و خودشان برای تولید محصولات اقدام کردند تا جایی که شرایط کار را برای افراد زیادی نیز فراهم نمودند.

باتوجه به اینکه نبود بسته‌بندی یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که اغلب تولیدکنندگان و کشاورزان از آن گلایه دارند اما جوانی از دیار لرستان موفق شده با بسته‌بندی باکیفیت، محصولات خود را به بازارهای مختلف معرفی نماید.

یکی از مهم‌ترین محصولات تولیدی استان لرستان که در کشور بی‌نظیر بوده، عسل است که به دلیل شرایط آب و هوایی این محصول باکیفیت بالایی تولید می‌شود از همین رو بسته‌بندی با برند و عرضه آن در بازار می‌تواند در رونق تولید این محصول اثرگذار باشد.

این در حالیست که نبود صنایع مناسب برای بسته‌بندی بسیاری از محصولات تولیدی و کشاورزی در استان لرستان سبب خام فروشی شده و فروش محصولات بدون بسته‌بندی، باعث شده تا محصولات باکیفیت با کمترین قیمت عرضه شود.

در همین راستا با یکی از جوانان نخبه و کارآفرین گفتگویی انجام شده است که توانسته با طراحی ماشین‌آلات و بسته‌بندی خشکبار و عسل، حرف برای گفتن داشته باشد.

 

کار بسته‌بندی را از چه سالی آغاز کردید؟

سعید محبی هستم و ۲۸ سال سن دارم. دارای مدرک مهندسی غذایی هستم که حدود چهار سال است بسته‌بندی خشکبار و عسل را با کمک برادرم انجام می‌دهم.

قبل از اینکه وارد این کار شوم در بخش بازاریابی قطعات ماشین فعالیت داشتم ولی بعد از مدتی وارد شغل پدرم که زنبورداری و تولید عسل بود، شدم.

من اصالتاً نورآبادی هستم ولی در بروجرد زندگی می‌کنم و قبل از کار بسته‌بندی خشکبار و عسل، فقط در تولید عسل فعالیت داشتم به‌طوری که پدرم در نزدیکی گاماسیاب، مشغول تولید عسل و زنبورداری بود و می‌دیدم که گردشگران هنگام عبور از این منطقه تلاش می‌کنند تا عسل درجه یک را خریداری کنند.

روستای کفراج نورآباد درواقع قطب تولید عسل ممتاز و درجه یک محسوب می‌شود و هرساله حجم زیادی عسل ناب و باکیفیت از کندوهای این روستا برداشت می‌شود و چون کار ما با بسته‌بندی عسل شروع شد، تصمیم گرفتیم تا در نامگذاری برند محصولات از نام کفراج استفاده کنیم.

وقتی دیدم گردشگران از این عسکل باکیفیت استقبال می‌کنند، به کمک برادرم تصمیم گرفتیم تا عسل‌های تولیدی را بسته‌بندی کنیم و با برند و نام و نشان مشخصی به دست مصرف کننده برسانیم.

در ابتدای کار برادرم ترکیبی از چند مغز خوراکی خشکبار را با عسل در نظر داشت که با تهیه و بسته‌بندی آن توانستیم اولین محصولمان را به بازار معرفی کنیم و تولید این محصول طرفداران زیادی داشت.

ولی کم‌کم بسته‌بندی خشکبار را در دستور کار قرار دادم و همه خشکباری را که بسته‌بندی می‌کنیم با حساسیت و وسواس خاصی تهیه می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم که جنس بی‌کیفیت وارد چرخه تولید شود.

 

در حال حاضر چند محصول را بسته‌بندی می‌کنید؟

ما تولید محصول و بسته‌بندی را با یک محصول شروع کردیم و الان به ۹ محصول رسیده که بسته‌بندی گردو، پسته، هزار مغز عسل، انواع ترکیبات عسل با مغزها و محصولاتی دیگر است که هر کدام در بازار مورد استقبال قرار گرفته است.

در حال حاضر عسل و خشکبار به عنوان کالاهای لوکس شناخته شده هستند ولی با این حال تقاضای زیادی برای انواع محصولات ما وجود دارد که این نشان می‌دهد، باید کار را توسعه دهیم و محصولات و تولیدات بیشتری را روانه بازار کنیم.

بیشتر تولیدات و بسته‌بندی ما در حوزه عسل است به طوری که سالانه بالغ بر ۷۰۰ تن بسته‌بندی در این زمینه می‌کنیم.

 

سرمایه اولیه شما چقدر بود؟

روز اول تولیدات و بسته‌بندی را با سرمایه ۱۵۰ میلیون تومان آغاز کردیم که بسیار اندک بود ولی با کمک برادرم و همت و تلاشی که داشتیم سعی کردیم هر روز کار را وسعت دهیم.

در حال حاضر یک کارگاه در نورآباد و یک کارگاه هم در بروجرد داریم که برنامه‌ریزی کردیم تا این دو کارگاه را در بروجرد ادغام کنیم و به یک کارگاه بزرگ تبدیل شود.

در صورت اجرای توسعه این واحد کارگاهی نه تنها برای تعداد زیادی از افراد جویای کار، شغل فراهم می‌شود بلکه تولیدات هم افزایش می‌یابد و می‌توانیم محصول را به شهرهای زیادی بفرستیم.

 

با وجود دو کارگاه، چند نفر مشغول به کار شده‌اند؟

در ابتدای کار فقط من و برادرم در این واحدها مشغول به کار بودیم ولی بعد از مدتی تعداد نیروها افزایش یافت به طوری که در حال حاضر ۱۲ نفر در کارگاه و هشت نفر در پخش محصولات مشغول به کار هستند و گاهی میزان اشتغالزایی غیرمستقیم به ۳۰ نفر هم می‌رسد.

البته باید توجه داشت که کار ما در برخی از فصول سال رونق زیادی دارد مثلاً در شب یلدا و یا ایام نوروز استقبال و تقاضای بیشتری برای خرید محصولات ما وجود دارد ولی در برخی از ایام سال مانند تابستان، تقاضا کمتر است.

 

آیا از محصولات تولیدی، به کشورهای دیگر هم صادر کردید؟

طی این چهارسال محصولات تولیدی را به برخی از شهرها و استانها از جمله تهران فرستادیم ولی تاکنون صادرات نداشتیم چرا که لازم است کار را توسعه دهیم و بعد صادرات صورت گیرد.

باتوجه به تقاضا وکیفیت محصولات، این پتانسیل وجود دارد که محصولات تولیدی را با بسته‌بندی بروز و با برند به کشورهای مختلف صادر کنیم که این خود در اقتصاد می‌تواند موثر باشد.

 

دستگاه‌های بسته‌بندی را چگونه طراحی کردید؟

بعد از اینکه به فکر راه‌اندازی کارگاه بسته‌بندی بودیم، تصمیم گرفتیم که دستگاه‌های مورد نیاز برای کارگاه را خودمان طراحی کنیم از همین رو ایده و طراحی ماشین آلات مورد نیاز کارگاه را در دستور کار قرار دادیم.

بعد از اینکه طرح آماده شد و در واقع خودمان دستگاه‌ها را اختراع کرده و تولید کردیم که امروز با همین دستگاه‌هایی که خودمان اختراع کردیم می‌توانیم تولیدات را بسته‌بندی کینم و دستگاه‌ها هم از استاندارد لازم برخوردار هستند.

 

چه برنامه‌ای برای آینده دارید؟

باتوجه به اینکه هم اکنون ۹ محصول در این واحدها تولید می‌شود، تلاش داریم تا تعداد دیگری هم با ترکیب مواد خشکبار و عسل و یا بادام و گردو به محصولاتمان اضافه کنیم و یک مجموعه کاملی را تولید و بسته‌بندی نمائیم.

در صورت تامین مالی می‌توان این کارگاه را توسعه داد چرا انگیزه کافی در زمینه توسعه کار وجود دارد.

تولید بدون بازار معنایی ندارد از همین رو در نظر داریم که محصولات را به شهرهای مختلف معرفی کنیم و با تولید زیاد محصولات می‌توانیم موفق شویم.

در طول این مسیر بسیج سازندگی بروجرد بسیار ما را همراهی کرد و با بازدیدهای منظم و حمایت‌های مختلف تلاش کرده تا بتوانیم این واحد تولیدی را رونق دهیم.

 

در پایان چه صحبتی برای جوانان جویای کار دارید؟

جوانان سعی کنند به کار و شغلی که علاقه دارند روی بیاورند، در حال حاضر جوانان زیادی هستند که کارآفرین بوده و با ایده و طرحی که داشتند توانستند حتی محصولات خود را به بازارهای جهانی هم معرفی کنند.

باید توجه داشت که رمز موفقیت در هر کاری، پشتکار و تلاش کرد و قطعاً با این دو مولفه می‌توان قله‌های موفقیت را فتح کرد پس لازم است جوانانی که جویای کار هستند به علایق و توانایی‌های خود توجه بیشتری داشته باشند و با استفاده از استعدادهای خود می‌توانند به موفقیت برسند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از