حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/06/11 شمسی | 2024/09/01 میلادی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان مطرح کرد:

تجلیل از ۶۶ اثر برگزیده دومین سوگواره چلچراغ

تجلیل از ۶۶ اثر برگزیده دومین سوگواره چلچراغ

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: در آئین اختتامیه دومین سوگواره منطقه‌ای چلچراغ از ۶۶ اثر برگزیده این جشنواره تجلیل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اعظم روانشاد ظهر امروز در آئین اختتامیه دومین سوگواره منطقه‌ای «چلچراغ» که در تالار شهید آوینی (سینما کیو) خرم‌آباد برگزار شد، اظهار داشت: این برنامه و این مراسم یک شأن فرهنگی و یک شأن معنوی دارد و در هر دو سویه آن حضور هنرمندان محترم و مُغتنم است.

وی با اشاره به جایگاه والای امام حسین (ع) در تاریخ بشریت، افزود: چه بسیار شاهانی که آمدند و رفتند و چه بسیار فرمانروایانی که در سطح دنیا و در طول تاریخ سرزمین آن‌ها به گستردگی تمام جغرافیای بشریت بود اما تأثیرگذاری، فکر و جریان‌سازی آن‌ها در تاریخ بشریت قطره‌ای از جریان‌سازی انقلابی امام حسین (ع) نخواهد بود. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان عنوان کرد: امام حسین (ع) نه به ضرب شمشیر، ظلم، ستم و فتح سرزمین بلکه با خون و مظلومیت خود ثابت کرد راه رستگاری، آزادگی و رسیدن به خدا مقابله با ظلم، جور و ستم است.

وی بیان کرد: جریان تشیع به عنوان جریان فکری، مذهبی، دینی و تفکری که حامی انقلاب فرهنگی و سیاسی امام حسین (ع) است در طول تاریخ از این فرهنگ استفاده کرد تا این جریانات در آفرینش‌های فکری و فرهنگی روز به روز شعله‌ور‌تر و پُر افق‌تر شود.

روانشاد گفت: از این روز عاشورا به عنوان یکی از جریانات تأثیرگذار بر تاریخ، تفکر خود موضوع رسانه، کتاب، مقاله، جشنواره و همایش‌ها شد و هر برگ زرینی از آثار تولیدات هنری توانست قطره کوچکی از این اقیانوس بیکران را به تصویر بکشد و چلچراغ متولد شد تا نور اکبری برای هنر وافر فرزندان این سرزمین باشد.

وی تصریح کرد: دومین سوگواره منطقه‌ای چلچراغ با حضور استان‌های لرستان، کردستان، ایلام، کرمانشاه، همدان و خوزستان ۴۷۰ اثر را در چهار محور خوشنویسی و تایپوگرافی، فیلم‌نامه و عکس، نمایش‌نامه و موسیقی، سرود و مداحی دریافت کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به رشد کیفی آثار نسبت به سال گذشته، خاطرنشان کرد: امروز از ۶۶ اثر برگزیده این جشنواره تجلیل می‌شود و بعد از پایان سوگواره با ثبت و مستند‌سازی این آثار و ترویج آن‌ها در سطح جامعه شاهد تلاش هنرمندان در سطح لرستان خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه غنای فرهنگی استان لرستان خود جایگاهی بسیار بزرگ در تمامی فرهنگ‌های جهان بشریت دارد، اظهار داشت: این فرهنگ با آئین، آداب و مراسم خاص خود در همه مناسبت‌ها به ویژه در ایام محرم، عاشورا، نوحه‌سرایی‌ها، گِل‌مالی و همچنین در مناسکی چون چهل منبر یک تفاوت فرهنگی خاص را به تصویر می‌کشد.

روانشاد به ثبت جهانی دره خرم‌آباد اشاره کرد و افزود: همه کنش‌گران، دستگاه‌های فرهنگی و مسئولان استان یک‌صدا شده‌اند که ثبت جهانی دره خرم‌آباد اتفاق بیفتد و قابل ذکر است که آئین‌ها و مناسک برگ زرینی از فرهنگ لرستان‌اند که می‌توان آن‌ها را مخابره کرد و قطعاً مورد عنایت کارشناسان یونسکو قرار خواهند گرفت.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از