حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

حضور پررنگ جوانان در آئین معنوی اعتکاف

حضور پررنگ جوانان در آئین معنوی اعتکاف

آئین معنوی اعتکاف از پنجم تا هفتم بهمن‌ماه به مدت سه روز با حضور پرشور ۲ هزار نفر از جوانان و نوجوانان خرم‌آبادی در ۲۲ مسجد درحال برگزاری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اعتکاف به معنی انقطاع نسبت به تعلقات دنیوی است در ایام اعتکاف انسان به مدت سه روز در فضای معنوی خلوت می‌کند که ارتباطش با خدا تقویت شود و به بصیرت، امنیت و آرامش روحی برسد.

اعتکاف باعث رشد معنوی و تعالی افراد می‌شود و آثار دنیوی، فرهنگی، معنوی، اخروی، خانوادگی و اجتماعی بسیاری دارد، در اعتکاف تهذیب نفس، تقویت اراده، آمرزش گناهان، محبوبیت در پیشگاه خداوند، همدلی و سازگاری با دیگران به وجود می‌آید.

دین ما نسبت به پیدا کردن دوست حساس است و دوست خوب باعث سعادت انسان می‌شود در محیط اعتکاف انسان بهترین دوستانش را پیدا می‌کند و این دوستی‌ها پایدار و ماندگار است.

انسان نیاز دارد که بداند بنده خداست فهمیدن و درک بنده خدا بودن بسیار اهمیت دارد، اعتکاف بهترین شرایط برای خودسازی و جامعه‌سازی است و انسان در این ایام با حضور در خلوت و انجام اعمال واجب و مستحب به معبود نزدیک می‌شود.

آئین معنوی اعتکاف از ۱۳ تا ۱۵ ماه رجب موسوم به ایام‌البیض همزمان با پنجم تا هفتم بهمن‌ماه در ۲۲ مسجد خرم‌آباد و بخش‌های دیگر مانند بیرانشهر و زاغه به مدت سه روز با حضور پرشور مردم درحال برگزاری است.

اعتکاف بعد از کرونا رونق و جان دوباره گرفته است و امسال در این مراسم افراد زیادی در رده‌های سنی مختلف شرکت کرده‌اند و حضور جوانان و نوجوانان در آئین معنوی اعتکاف بسیار چشمگیر و قابل توجه است.

 

اعتکاف، پرواز در آسمان عبودیت

حجت الاسلام یعقوب مرادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سفیرافلاک، اظهارداشت: حکمت خلقت عبودیت خداست یکی از راه‌های عبودیت و بندگی خدا سنت پر برکت اعتکاف است.

وی افزود: اعتکاف در کنار ساز و کارهای دیگر دینی می‌تواند راهی برای خروج از زندان جسم و مادیات و نجات از باتلاق غرور و نفسانیت پیش روی انسان زمینی بگذارد.

نماینده دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علمی کاربردی لرستان تصریح کرد: انسان با استفاده از آئین معنوی اعتکاف نقشه راه و لذت پرواز در آسمان عبودیت را می‌چشد.

مرادی بیان کرد: فضای اعتکاف محیط تمرین مهارت گناه نکردن و خود تمرینی برای رسیدن سالم به مقصد است و معتکفان باصفای دل و زلالی جان به مکان این مسیر معنوی پیوسته‌اند.

وی عنوان کرد: در مراسم معنوی اعتکاف می‌توان شاهد آمدن عوامل تربیت و تهذیب بود و اعتکاف ظرفیت همفکرسازی و شبکه‌سازی در دنیای نوین است.

 

حضور پر رنگ جوانان و نوجوانان در اعتکاف

طاهره احمدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سفیرافلاک، اظهارداشت: ۱۱ مسجد در شهر خرم‌آباد به بانوان اختصاص دارد که در آن‌ها حمایت مردمی از اعتکاف چشمگیر و نمایان بود و مردم با حمایت مالی توانستند قدم‌های بسیار خوب، مثبت و مهمی برای برگزاری این آئین بردارند.

وی افزود: در روزهای اخیر سیستم‌های گرمایشی، آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی و... این مساجد بررسی شده و با همکاری نیروی انتظامی امنیت کامل در مساجد خرم‌آباد برقرار است.

مسئول ستاد مردمی اعتکاف خرم‌آباد تصریح کرد: در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) منطقه ناصرخسرو ۱۵۴ دختر نوجوان و جوان دانش‌آموز و در بقیه مساجد نزدیک هزار و ۱۰۰ معتکف داریم که برنامه‌های فرهنگی و مذهبی مختلفی برای آن‌ها اجرا می‌شود. 

احمدی بیان کرد: در مساجد خرم‌آباد خواهران طلبه برای رفع احکام و شبهات حضور دارند و برای معتکفان سخنرانی‌های معرفتی با حضور بزرگان اهل علم و سخن، جهاد تبیین در زمینه‌های مختلف، خواندن دعاهای گوناگون، محافل انس با قرآن کریم، جلسات پرسش و پاسخ و مسابقات اجرا می‌شود.

وی عنوان کرد: ما مردم ولایت‌پذیر، هوشمند و هوشیاری داریم و در طول چند سالی که از انقلاب می‌گذرد شاهد فتنه‌های زیادی بودیم اما مردم عکس‌العمل‌های خوبی در مقابل حرکت‌های دشمن دارند.

مسئول ستاد مردمی اعتکاف خرم‌آباد گفت: امسال با حضور پر رنگ قشر جوانان و نوجوانان در اعتکاف ثابت کردیم که حرکت‌ جاهلانه دشمن بر روی اراده مردم اثر ندارد.

 

شرکت ۲ هزارنفر در اعتکاف

حجت‌الاسلام محمد علی‌نیا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحریری سفیرافلاک، اظهارداشت: از ۲۲ مسجدی که در خرم‌آباد مراسم معنوی اعتکاف را برگزار می‌کنند پنج مسجد برای برادران، دو مسجد دانش‌آموزی، دو مسجد دانشجویی و بقیه مساجد برای خواهران معتکف است.

وی با اشاره ثبت‌نام افراد زیادی برای شرکت در اعتکاف، افزود: حدود ۲ هزار نفر در مراسم اعتکاف شرکت کرده‌اند و استقبال خوبی از اعتکاف صورت گرفته است، در اکثر مساجد هزینه ورودی از معتکفان گرفته نشده است و نظم اعتکاف با شکل خوب و مطلوبی پیش می‌رود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی خرم‌آباد تصریح کرد: در بیشتر مساجد روحانیون تبلیغ انجام می‌دهند و از حضور سخنرانان استفاده شده است، ما سعی کردیم که برنامه‌ها به عبادت فردی و معنوی اعتکاف صدمه نزند و برنامه‌ها را در حاشیه خلوت و عبادت فردی انجام می‌دهیم.

علی‌نیا بیان کرد: برنامه‌های متنوعی از جمله کارگاه‌های آموزشی در زمینه‌های ازدواج، جهاد تبیین، فرزندآوری، انتخابات و راهبردهای انتخاباتی، منبر وعظ و نصیحت، جلسات اخلاق و علم، نمازهای جماعت، مناجات‌خوانی، تلاوت قرآن و بیان احکام در این سه روز برای معتکفان اجرا می‌شود.

وی عنوان کرد: شرایط و امکانات را برای مساجد و معتکفان فراهم کردیم که شرکت‌کنندگان درگیر مسائل فرعی و جزئی نشوند مساجد نیز تسهیلاتی از قبیل تجهیز آشپزخانه، چایخانه، حمام و سرویس بهداشتی انجام دادند و نواقص برای برگزاری اعتکاف خوب و معنوی برطرف شد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از