حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

رزم دیدنی رزمندگان لرستانی در عملیات «حاج عمران»

رزم دیدنی رزمندگان لرستانی در عملیات «حاج عمران»

رزمندگان لرستانی در عملیات غرورآفرین «حاج عمران» جانفشانی کردند و اجازه ندادند یک وجب از خاک سرزمین ایران اسلامی به تصرف دشمن درآید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، صدام و مشاورانش برای جبران شکست در عملیات والفجر ۸ به راهکارهای متعددی فکر کردند و راه انتخابی آن‌ها عملیات دفاع متحرک بود که در نقاط مختلف عملیات‌های زیادی را انجام دادند.

یکی از مناطق هدف دشمن در عملیات دفاع متحرک، ارتفاعات حاج عمران بود که در آن زمان عراق فشار زیادی به نیروهای ایرانی وارد کرد و شرایط درگیری در آنجا سخت و آتش دشمن سنگین بود.

تیپ ۵۷ لرستان در مقابل عملیات و حمله عراقی‌ها ایستادگی کردند، مانع نفوذ و پیشروی دشمن شدند و این رزم لرستانی‌ها باعث شد عراقی‌ها به این نتیجه برسند که عملیات را متوقف کنند.

 

لزوم یادآوری عملیات حاج عمران برای نسل جدید 

سردار نعمت‌الله باقری فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان در رابطه با رشادت لرستانی‌ها در دوران دفاع مقدس، اظهار داشت: عملیات حاج عمران یکی از مأموریت‌هایی است که بیش از همه در دفاع مقدس نِمود داشته و باید این عملیات را برای نسل جدید یادآوری کنیم.

وی افزود: لرستانی‌ها شهدای بسیاری تقدیم انقلاب کردند و در عملیات حاج عمران بیش از ۳۰۰ شهید تقدیم انقلاب شد که امروز جمهوری اسلامی ایران و نظام بماند.

 

رزم دیدنی رزمندگان لرستانی در عملیات «حاج عمران»

فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان تصریح کرد: اگر امروز در سلامت و امنیت هستیم به دلیل رشادت شهدای دفاع مقدس است، عشق رزمندگان لرستانی نسبت به نظام و خاک جمهوری اسلامی باعث شد سد راه دشمن شوند و با تمام وجود در مقابل دشمن ایستادند.

 

سردار باقری بیان کرد: دشمن تلاش می‌کند نسل آینده ما را نسبت به نسل گذشته بدبین کند بنابراین امروز یکی از مهم‌ترین اهداف ما این است که نسل جدید با نسل گذشته آشنا شود.

 

 

تیپ ۵۷ مانع تصرف پیرانشهر

 

محسن رشیدی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سفیرافلاک، اظهار داشت: بسیاری از کشور‌های دنیا به عراق کمک کردند که دفاع متحرک آن‌ها شکل گرفت و در منطقه حاج عمران با هدف تسلط بر پیرانشهر وارد عمل شدند، دفاع متحرک عراقی‌ها شامل ۷ تیپ و ۱۲ گردان کماندویی بود و با آمادگی کامل وارد میدان شدند که پادگان حاج عمران را تصرف کنند.

 

وی افزود: بعد از فراخوان تیپ ۵۷ مدت زمان کوتاهی وقت داشتند که اطلاعات عملیات و پشتیبانی رزم را مستقر کنند که برای عملیات آمادگی داشته باشند سرانجام پس از استقرار گردان‌های شبانه یکی پس از دیگری به میدان رفتند و یک صحنه عاشورایی رقم خورد.

 

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان تصریح کرد: در آن مقطع زمانی اگر پیرانشهر را تصرف می‌کردند ممکن بود دشمن برای همیشه آنجا مستقر شود اما تیپ ۵۷ مانع از این کار شد و اجازه ندادند این اتفاق رخ دهد، ظرف چند روز حدود ۳۵۰ شهید و ۹۲۵ مجروح تقدیم کشور شد و تیپ ۵۷ در عملیات حاج عمران به طور ۹۰ درصد از بین رفت و چیزی از تیپ باقی نماند.

 

رشیدی بیان کرد: بعد از عملیات حاج عمران یک ولوله‌ای در لرستان به وجود آمد و شاهد یک تشییع باشکوه در استان بودیم به‌طوری که در هر کوچه یک حجله بر پا شد، در آن عملیات رزمندگان لرستانی رشادت و جوانمردی را از خود به یادگار گذاشتند که رهبر معظم انقلاب فرمودند نبرد مردان لر بیش از آنچه شنیدنی باشد دیدنی است.

 

رزم دیدنی رزمندگان لرستانی در عملیات «حاج عمران»

وی با اشاره به اینکه لرستان دین خود را به نظام و انقلاب ادا کرده است، گفت: در این عملیات رزمندگان لر جان خود را فدا کردند، با تمام وجود در مقابل دشمن ایستادگی کردند و اجازه ندادند یک وجب از خاک سرزمین ایران اسلامی تصرف شود.

 

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان اظهار داشت: بعد از عملیات حاج عمران محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به لرستان آمد و دستور تبدیل تیپ به لشکر را صادر کرد، با این دستور موجی از نیروهای مخلص دورهم جمع شدند و لشکر ۵۷ تشکیل شد، لرها با رزم دیدنی، غیرت و جوانمردی مقابل دشمن ایستادند و امروز سربلندی و سرافرازی را مدیون آن‌ها هستیم.

 

رشیدی بیان کرد: سلامت، اقتدار، رشد، توسعه و استقلال جمهوری اسلامی به دلیل رشادت، فداکاری و جانفشانی شهدای این مرز و بوم است که ایثارگری را تفسیر کردند و این رشادت‌ها برای جبهه مقاومت الگو شد.

 

وی خاطرنشان کرد: امروز کشور‌های محور مقاومت از نظام اسلامی و شهدا الگو گرفتند، این ایستادگی آن‌ها در مقابل استکبار نشأت گرفته از تفکری بود که امام خمینی(ره) داشت و انقلاب را صادر کرد به طوری که پرچم جمهوری اسلامی و کشور‌های مقاومت در وسط ممالک کفر به اهتزاز درآمده است و در مقابل کاخ سفید نماز جماعت برگزار می‌شود

 

 

توقف عملیات عراقی‌ها با رشادت رزمندگان لرستانی

 

رزم دیدنی رزمندگان لرستانی در عملیات «حاج عمران»

ناصر فرید رزمنده لرستانی نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سفیرافلاک، اظهار داشت: هدف عراق تسلط به ارتفاعات و سپس تصرف شهر پیرانشهر و محور مواصلاتی منطقه بود اما رشادت رزمندگان لرستانی در تیپ ۵۷ باعث شد ادامه عملیات عراقی‌ها متوقف شود.

 

وی افزود: فضای روانی جنگ به گونه‌ای بود که عراق قصد داشت به جبران شکست در فاو که یک عملیات بزرگ و معروف بود به اهدافش برسد که موفق نشد و حتی مهران در عملیات کربلای یک آزاد شد.

 

رزمنده لرستانی تصریح کرد: در آن مقطع تعداد شهدا خاص بود و در فضای شهر معمولاً ۱۰ تا ۲۰ نفر در عملیات‌ها شهید می‌شدند اما ظرف چهار روز تعداد بالایی از شهدا در شهر‌های استان لرستان تشییع شد.

 

فرید بیان کرد: در تیپ ۵۷ تعداد بسیاری شهید و مجروح شدند، در تحلیل‌های نظامی می‌گفتند این تیپ توانایی رزم ندارد اما چون توانایی، رشادت، ظرفیت و مردانه جنگیدن رزمندگان لرستانی را دیدند، تیپ را به لشکر تبدیل کردند و اعتبار آن بیشتر شد که این مهم مرهون خون شهدای عملیات حاج عمران بود.

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از