حالت تاریک
  • جمعه, 1403/02/14 شمسی | 2024/05/03 میلادی
گفتگوی تفصیلی با چهره سال هنر انقلاب اسلامی؛

سنگین‌ترین هجمه‌ دشمنان از سمت جریان هنر است

سنگین‌ترین هجمه‌ دشمنان از سمت جریان هنر است

چهره سال هنر انقلاب اسلامی لرستان گفت: سنگین‌ترین هجمه‌ای که از طرف مقابل به ما وارد می‌شود از سمت جریان هنر است، اگر قرار باشد به دشمنان پاسخ داده شود باید با هنر جواب دهیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سفیرافلاک، سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم شهید سید مرتضی آوینی به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده است، به همین مناسبت در این روز موفق‌ترین چهره و شخصیت تأثیرگذار در عرصه هنر انقلاب به عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی معرفی می‌شود.

در همین راستا با امید کردی، هنرمند موفق و تأثیرگذار هنرهای تجسمی و چهره سال هنر انقلاب اسلامی استان لرستان در سال ۱۴۰۲ گفتگوی تفصیلی انجام شده که در ادامه می‌خوانید:

 

ضمن معرفی خود، از نظر شما هنر انقلاب به چه معناست؟

متولد سال ۱۳۷۴ و فارغ‌التحصیل رشته حسابداری هستم اما به علت علاقه به فضای هنر ۱۵ سال است که در عرصه گرافیک فعالیت می‌کنم.

در ابتدای کار با تدوین فعالیتم را آغاز کردم اما تک فریم بودن گرافیک نظر من را جلب کرد و در ادامه مسیر هنری وارد فضای گرافیک شدم به این دلیل که در این فضا با یک تک فریم می‌شود به اندازه یک فیلم حرف زد.

روی موضوعاتی که نیاز بوده خود را قوی کردم و قبل از قوی شدن وارد هیچ فضایی نشدم، همیشه سعی بر این بوده که در هنرهای تجسمی یاد بگیرم، رشد کنم و در فضای تولید وظیفه خود را انجام داده‌ام.

تاکنون در جشنواره‌ها، مسابقات ملی و بین‌المللی مختلفی شرکت کرده‌ام، قصد دارم در حیطه تخصصی خودم کم هزینه و پرفایده باشم و همین که به درد دین بخورم برایم کافیست.

هنر انقلاب باید مانند یک آینه‌ منعکس‌کننده نور خدا باشد و حرف از خدا بزند گاهی اوقات حرف خدا این است وقتی فلان مشکل در کشور وجود دارد آن مشکل را فریاد زد یا وقتی که در یک مکان اتفاق بد یا ظلمی رخ می‌دهد حرف خدا این است که مقابل حرف ظلم ایستادگی کرد. 

هنر انقلاب فضای سیاسی ندارد فقط یک مسیر دارد که باید به فضای الهی ختم شود در غیر این صورت فقط یک جناح‌گیری سیاسی یا یک بازی است، در این شرایط آینه بودن مهم است آینه‌ای که نور را منعکس می‌کند باید تمیز باشد و گرد و غبار نداشته باشد، همه این موارد برای ارائه یک هنر انقلابی نیاز است.

 

برای توسعه هنر انقلاب اسلامی باید چه اقداماتی انجام شود؟ 

برای توسعه هنر انقلاب چاره‌ای جزء تربیت نسل جدید نیست، در حال حاضر نسل جدید ما ابزار محور رشد می‌کند این نسل بر این موضوع باور دارند که فلان هوش مصنوعی قرار است آن‌ها را گرافیست کند اما حقیقت ماجرا اینگونه نیست.

در رشته‌های هنری تلاش، تمرین و زانو زدن در محضر اساتید فرد را رشد می‌دهد، من در زمان شروع یادگیری فقط روزی سه ساعت می‌خوابیدم و بقیه شبانه روز در حال تمرین و تلاش برای رشد خود بودم.

در دوران ما دوره آنلاین و ارتباطات وسیع مانند زمانه کنونی وجود نداشت و مجبور بودم برای یادگیری به شهرهای مختلف کشور سفر کنم تا در دوره‌های مختلف هنری شرکت و آموزش ببینم.

در کنار بزرگان آدم رشد می‌کند اما در حال حاضر نسل جدید درست تربیت نمی‌شود اگر مسئولان نسل جدید را درست تربیت کنند باعث رشد هنر انقلاب اسلامی می‌شود.

افرادی که می‌خواهند وارد فضای هنر انقلاب شوند باید از لحاظ محتوا غنی شوند، اخبار را پیگیری کنند، با فضا‌های سیاسی، اجتماعی و مذهبی روز آشنا شوند، تحلیل کنند و از لحاظ تخصصی در شرایط خوبی قرار بگیرند که بتوانند هنر انقلاب را رشد دهند.

 

چگونه جوانان را جذب فضای هنرانقلاب اسلامی کنیم؟

برخی افراد می‌گویند که جوانان و نوجوانان از این فضا بریده‌اند و ما باید کارهای خاصی انجام دهیم تا آن‌ها جذب شوند اما من این حرف را باور ندارم از این جهت که من هم زمانی نوجوان بودم اما جذب فضای هنر انقلاب اسلامی شدم. 

موضوع اصلی این است که ما در فضای هنر چه جذابیتی نشان دهیم که بتوانیم جوانان و نوجوانان را جذب کنیم، برای مثال اگر آموزش‌های خاصی را ارائه می‌دهیم آیا نوجوان مطمئن است که وقتی وارد این فضا شود درست رشد می‌کند؟ آیا قرار است با یک اخلاق درست مواجه ‌شود؟ 

دین ما دین اخلاق است ما اگر اخلاق را درست رعایت کنیم خیلی‌ها جذب می‌شوند و برای جذب افراد نیاز به زحمت خاصی نیست؛ اگر برنامه درست و اصولی نیز داشته باشیم نوجوانان وقتی بدانند حضور در فضای هنر برای آن‌ها منفعتی دارد به این فضا وارد می‌شوند.

 

چالش‌‌ها و دغدغه‌های شما در هنر چه بوده است؟

فضای گرافیک وقت و بی‌وقت نمی‌شناسد و زمان کاری عجیب و بسیار زیادی دارد، گاهی اوقات برای خلق یک اثر هنری هیچ استراحتی در طول شبانه روز برای هنرمند وجود ندارد اما صبوری و همراهی خانواده این چالش را برای هنرمندان تسهیل می‌کند.

فضای هنر انتها ندارد و من همیشه به خودم یادآوری می‌کنم که هیچ قله‌ای وجود ندارد دغدغه من این است که از این حس خودم مراقبت کنم زیرا اگر آدم به شرایط خود راضی شود و تلاش نکند آن زمان مرگ هنرمند است.

 

آیا معرفی چهره سال به رشد هنر انقلاب کمک می‌کند؟

در مراسم معرفی چهره سال عده‌ای به بهانه هنر انقلاب دور هم جمع می‌شوند که این جمع شدن برکت دارد، اگر انتخاب چهره سال باعث رونق جریان هنر انقلاب شود می‌تواند به رشد آن کمک کند.

 

چگونه تأثیرگذاری مثبت در زمینه هنر انقلاب رقم زده می‌شود؟

اگر بخواهم بر اساس روز حرف بزنم باید بگویم که ما اکنون آسیب خورده جریان هنر هستیم یعنی سنگین‌ترین هجمه‌ای که از طرف مقابل به ما وارد می‌شود از سمت جریان هنر است، اگر قرار باشد به دشمنان پاسخ داده شود باید با هنر جواب دهیم.

ما برای جنگ نظامی، اقتصادی و دیگر جنگ‌ها چاره پیدا می‌کنیم اما هنوز چاره درستی از طرف مسئولان برای جنگ هنری پیدا نشده است و برنامه‌ای برای تربیت هنرمندِ متخصصِ متعهدِ انقلابی دیده نمی‌شود.

از طرفی رسانه‌های مختلفی وجود دارند و من منکر زحمات آن‌ها نیستم اما رسانه‌ها باید آثار را به گوش و چشم مردم برسانند و اثرگذار باشند، در این زمینه تلاش‌های ما هنوز کافی نیست چون هجمه طرف مقابل بسیار سنگین است.

 

چگونه بین هنر و انقلاب رابطه و پیوند برقرار کنیم؟ 

رابطه بین هنر و انقلاب از زمان انقلاب که جریانات سال ۵۷ شروع می‌شود پیوند می‌خورد این پیوند از نوشته‌های مردم بر روی دیوار‌ها که کلمه شاه را برعکس می‌نوشتند شروع می‌شود. 

ما تابلو و نقاشی‌های فاخری از زمان انقلاب داریم، قبل از اینکه ما بخواهیم برای این دو پیوند ایجاد کنیم این پیوند وجود داشته فقط ما با توجه به شرایط روز نتوانستیم این پیوند را قوی‌تر کنیم.

افراد وقتی احساس وظیفه کنند فعالیت خود را آغاز می‌کنند همان چیزی که در زمان انقلاب بوده اما اکنون باید مدون‌تر و با برنامه‌تر پیش برود، من شروع این کار را می‌بینم ولی سرعت آن کافی نیست.

 

آیا مرز بندی بین هنرمندان انقلابی و سایر هنرمندان کار درستی است؟ 

اینکه هنرمند در کدام دسته قرار می‌گیرد کار بسیار سختی است، مرزبندی یعنی قضاوت که من با قضاوت مشکل دارم و اینکه شما یک هنرمندی را قضاوت کنید کار خوبی نیست اما وقتی یک نفر به تولیدات فضای انقلابی کمک کند طبیعتاً جزء انقلابی‌ها قرار می‌گیرد. 

حتماً اینگونه نیست که یک هنرمند فقط باید در رابطه با ماجرای قدس کار کند اگر در این زمینه کار کند که خوب است اما اگر هنرمندی در مورد مفاهیم درست دیگر مانند مفاسد اقتصادی و برخی بی‌عدالتی‌ها اثری خلق کند او هم هنرمند انقلابی است چون حرف درست را می‌زند.

 

در رابطه با رشد و پویایی هنر بعد از انقلاب توضیح دهید 

بعد از انقلاب رسانه‌های بیشتری را می‌بینیم درصورتی که قبل از آن در تلویزیون یک شبکه خوب نداشتیم که به‌صورت ویژه بر روی فضای هنری کار کنند اما اکنون این امکان فراهم است، در حال حاضر تقریباً در اکثر نقاط کشور بیلبورد‌های تأثیرگذاری وجود دارد و یک پویایی و رشد درحال شکل‌گیری است.

در فضای هنر اتفاقاتی که در چند سال اخیر در حال شروع شدن است بالاخره به نتیجه می‌رسد اما سرعت کمی دارد، هنر در کشور روز به روز در حال پیشرفت است از طرفی باید در دانشگاه‌ها هنر را جدی تبیین کنیم همچنین جشنواره‌های مختلف کمک می‌کند هنر به پویایی خود برسد.

 

وضعیت هنر انقلاب در لرستان چگونه است؟

افراد با استعداد زیادی در استان لرستان وجود دارند اما استعداد‌ها باید با یک فضای درست و برنامه‌ریزی شده رشد داده شوند تا به نتیجه برسند، این اتفاق شروع شده بنابراین فعلاً به آینده امیدواریم که استعدادها روزی راه درست را پیدا کنند و به صورت حرفه‌ای در فضای هنر فعالیت کنند.

 

چه حمایت‌هایی از هنرمندان لرستانی انجام می‌شود؟

من خیلی دنبال حمایت نیستم و به عنوان هنرمندی که به دین علاقه دارد در حداقل ماجرا وظیفه خود را انجام می‌دهم، بعضی افراد در مرزها جانشان را فدا می‌کنند من که توفیق این کار را ندارم امیدوارم با طراحی چند پوستر تأثیرگذار باشم.

من از کسی انتظار ندارم اما خیلی‌ها به کمک نیاز دارند وظیفه مسئولان است که استعداد‌ها را پیدا کنند و حرف و دردهایشان را بشنوند اگر توانستند به آن‌ها کمک کنند وظیفه‌شان را انجام داده‌اند.

وظیفه هنرمند این نیست که به دنبال حمایت مسئولان برود بلکه وظیفه مسئولان است که از هنرمندان حمایت کنند که هنرمند بتواند با آسودگی خاطر، تأثیر بیشتر و تجهیزات بهتر خروجی خوبی را ارائه دهد.

نسل جدید فوق‌العاده با استعداد و باهوش هستند و با استفاده از امکانات جدید می‌توانند اتفاقات بزرگی را رقم بزنند از مسئولان تقاضا می‌کنم در جهت رشد و تعالی استعدادها وظیفه‌ خود را به نحو احسن انجام دهند و برای رشد هنر تلاش کنند، فضای هنر این فضای فوق العاده برای انقلاب بهترین کمک‌ها را به همراه دارد از همین جهت مسئولان باید به جوانان فرصت بدهند که فضای هنر را در دست بگیرند.

سنگین‌ترین هجمه‌ دشمنان از سمت جریان هنر است
سنگین‌ترین هجمه‌ دشمنان از سمت جریان هنر است

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از