حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/02/31 شمسی | 2024/05/20 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

شب قدر قله معنویت در طول سال است

شب قدر قله معنویت در طول سال است

شب قدر قله معنویت در طول سال است و تقدیر در این شب نوشته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سفیرافلاک، در طول سال روزها و شب‌های با اهمیت و برکت زیادی مانند ماه رجب، ماه شعبان، عید غدیر و برخی دیگر از ایام سال را داریم.

در بین روزها و شب‌های مختلف سال اوج برنامه‌های عبادی ما در ماه مبارک رمضان است و شب قدر در قله این ماه و قله برنامه‌های عبادی ما قرار دارد.

ماه رمضان ماه خیر و برکت و شب‌های قدر از مهم‌ترین شب‌های سال و نزول قرآن در این شب‌ها اتفاق افتاده است، در این شب‌ها مؤمنان با شب زنده‌داری به عبادت و اطاعت خدای متعال می‌پردازند.

طبق آیات قرآن ارزش شب قدر از هزار ماه برتر است، اگر کسی بتواند حقیقت شب قدر را درک کند به اندازه هزار ماه بهره می‌برد و عمر خود را تضمین می‌کند.

 

شب قدر محل رفت و آمد فرشتگان الهی

حجت‌الاسلام عابدین درویش‌پور عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سفیرافلاک، اظهار داشت: شب قدر از شب‌های مبارک است و به انسان‌ها توصیه شده در شب قدر با شب زنده‌داری به ذات مقدس الهی توجه کنند.

وی با اشاره به نزول قرآن در شب قدر، افزود: شب قدر محل رفت و آمد فرشتگان الهی است و فرشتگان ویژه‌ای بر زمین و دل‌های مؤمنان برای تقدیر انسان‌ها فرود می‌آیند.

عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان با بیان اینکه فرشتگان برای سلام می‌آیند، تصریح کرد: بهترین پیامی که خدا از طرف فرشتگان برای اهل زمین ارسال می‌کند سلام است و پیامی که خداوند در روز قیامت برای بهشتیان می‌فرستد سلام است.

حجت‌الاسلام درویش‌پور بیان کرد: سلام پیغام خداوند است و فرشتگان سلامت جسم و جان را از طرف خداوند می‌آورند، فقط ما نیستیم که دست به درگاه الهی می‌بریم بلکه فرشتگان هم تا طلوع فجر و سپیده دم برای انسان‌ها دعا می‌کنند.

وی عنوان کرد: فرشتگان از جنس عالم فراماده هستند و برای ارتباط با عالم ماده مناسبتی نیاز است، طبیعتاً فرشتگان نامه اعمال انسان‌ها را در سال گذشته‌ای که رخ داده و سال آینده بر امام عصر(عج) که انسان کاملی است عرضه می‌دارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان گفت: شب قدر شب امامت و عرضه داشتن اعمال بر امام عصر(عج) است و توجه ما باید به آن معطوف شود به این دلیل در شب قدر به خواندن دعای فرج سفارش شده است.

حجت‌الاسلام درویش‌پور با بیان اینکه شب قدر، شب قرآن، شب پیامبر(عج) که قرآن بر ایشان نازل شده و شب امام عصر(عج) است، خاطرنشان کرد: ما باید از خداوند یاری بجوئیم، در کنار قرآن باشیم و به امام عصر(عج) توسل کنیم.

 

شب قدر قله معنویت در طول سال است

حجت‌الاسلام سید رمضان علیان کارشناس مسائل دینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سفیرافلاک، در رابطه با اهمیت شب قدر، اظهار داشت: قدر به معنای اندازه‌گیری و مقدر ساختن و از لحاظ دینی شب قدر به معنی رقم زدن سرنوشت انسان است.

وی افزود: خداوند متعال برنامه‌های آینده عبادی ما را از این شب تا شب قدر سال آینده مقدر می‌کند و اموراتی مانند زمان مرگ، مدت حیات، خیر و شر، سعادت و شقاوت و تنگی رزق و معیشت در شب قدر معین می‌شود.

کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: در روایات و بیان علما به شب بیداری و عبادت خدای متعال در شب قدر تأکید شده است، در این شب ملائکه تا طلوع فجر برنامه‌های عبادی مؤمنان را ثبت و ضبط می‌کنند و به محضر خدای متعال می‌رسانند. 

حجت‌الاسلام علیان بیان کرد: همزمان با شب‌های قدر علاوه بر عبادت و شب بیداری مراسم سوگواری شهادت امام علی(ع) انجام می‌شود که در اوج و عبادت و بندگی زندگی کرد و تنها شخصیتی است که در خانه خدا به دنیا آمد و به شهادت رسید.

وی عنوان کرد: شب قدر قله معنویت در طول سال است و مقدرات و تقدیر در این شب نوشته می‌شود، شب قدر شب خلوت، خلوص، نیاز، نیایش،‌ رجعت، رهایی، بازگشت، توبه، آمرزش، آرامش، ندامت، نماز و عبادت است.

کارشناس مسائل دینی گفت: در طول سال غفلت‌هایی از انسان ها سر می‌زند، شب قدر یک دوربرگردان است یعنی وقتی مرتکب اشتباه شدیم در شب قدر فرصت برای بازگشت به اصل و هویت اصلی خود که خداشناسی است وجود دارد.

 

اوج رحمت الهی در شب‌های قدر است

حجت‌الاسلام هابیل گرمابی عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سفیرافلاک، اظهار داشت: بهترین بیان در مورد شب قدر را قرآن دارد، هر شب قدر برابر با هزار ماه است و انسان را پیش می‌برد بنابراین میانبری است که انسان راه صد ساله را در یک شب طی می‌کند.

وی افزود: شب قدر به معنی احیاء و زنده کردن انسان است، برخی از علما کل سال را احیاء می‌گرفتند که حقیقت شب قدر را درک کنند. 

عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان تصریح کرد: در شب‌های قدر باران رحمت الهی در اوجش می‌بارد، ما باید ظرف خود را به سمت آسمان بگیریم تا دریای رحمت الهی به سمت آن ریخته شود. 

حجت‌الاسلام گرمابی بیان کرد: کسی که دنبال شب قدر باشد در این شب‌ها خواب ندارد و در این شب‌ها قرار است خودمان را بیدار کنیم. 

وی عنوان کرد: احیاء و شب قدر یعنی زندگی دیگری وجود دارد و خداوند متعال می‌خواهد ما را بیدار و زنده کند.

تلاقی شب های قدر با ایام شهادت امام اول شیعیان ذهن و دل ما را بیشتر متوجه می‌کند که به اهل بیت(ع) توسل و برای استجابت دعا به صورت عمومی برای همه دعا کنیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از