حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/07/15 شمسی | 2024/10/06 میلادی
عشایر و روستائیان ظرفیتی اثرگذار در اقتصاد
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

عشایر و روستائیان ظرفیتی اثرگذار در اقتصاد

جامعه عشایر و روستائیان ظرفیتی اثرگذار در اقتصاد هستند که سالانه با تولید محصولات مختلف نقش خود را در توسعه اقتصادی ایفا می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، ۱۵ مهرماه به عنوان روز ملی روستا و عشایر نامگذاری شده و فرصتی است که فعالیت و تلاش‌های این قشر زحمت‌کش که در اقتصاد و امنیت غذایی کشور نقش بسیار مهمی دارند، بیشتر بازگو شود.

روستائیان و عشایر در طول سال برای انواع تولیدات مختلفی مانند محصولات لبنی، پروتئینی، صنایع‌دستی، پشم، محصولات کشاورزی و باغی تلاش می‌کنند و در خودکفایی بسیاری از محصولات تولیدی در کشور نقش مهمی را عهده‌دار هستند.

عشایر جمعیتی کوچ‌رو هستند که در طول سال در مناطق ییلاقی و قشلاقی این فعالیت‌ها را ادامه داده و باکیفیت‌ترین و بهترین محصولات را تولید و به بازار عرضه می‌کنند، اگرچه این قشر مشکلاتی دارند اما لحظه‌ای از فعالیت دست برنمی‌دارند و مصمم‌تر برای تولید محصولاتی که در اقتصاد اثرگذار است، تلاش می‌کنند.

عشایر نه تنها در عرصه اقتصادی و تولید محصولات غذایی اثرگذار هستند بلکه در زمان‌های مختلف نقش خود را به خوبی ایفا کرده‌اند به‌طوری که در لرستان یک‌ هزار شهید مربوط به جامعه عشایری است که این نشان می‌دهد قشر عشایر همیشه به رسالت خود به خوبی عمل کرده است.

عشایر و روستائیان ظرفیتی اثرگذار در اقتصاد

۲۵ درصد پروتئین استان توسط عشایر تولید می‌شود


هوشنگ نورمحمدی مدیرکل امور عشایری لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهار داشت: ۱۴ هزار خانوار عشایری با جمعیتی بالغ‌بر ۸۳ هزار نفر، جمعیت عشایری را در استان تشکیل می‌دهند که از این تعداد ۱۱ هزار و ۲۰۰ نفر کوچ‌رو هستند که هر ساله در فصول گرم و سرد کوچ می‌کنند.

وی با اشاره به نقش عشایر در اقتصاد و تولید مواد غذایی، افزود: عشایر با زحمت و تلاش‌های بسیار زیاد، تولیدات بسیار خوبی دارند به‌طوری که این تولیدات نقش مهمی در امنیت غذایی و اقتصاد کشور دارد، علاوه بر این نیز عشایر با تولید صنایع‌دستی نقش خود را در حوزه فرهنگ ایفا می‌کنند و در تولید محصولات صنایع‌دستی انواعی از قالی، قالیچه، گلیم، جاجیم، خورجین، حصیر و جوراب را تولید می‌کنند.

مدیرکل امور عشایری لرستان تصریح کرد: عشایر لرستان یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام در اختیار دارند که سالانه با تولید ۱۲ هزار گوشت قرمز، ۲۵ درصد پروتئین مورد نیاز استان را تامین می‌کنند، همچنین ۲۹ هزار تن انواع محصولات لبنی، ۱۷ تُن روغن حیوانی و یک‌ هزار و ۲۳ تُن پشم از دیگر تولیدات جامعه عشایری در لرستان است.

نورمحمدی بیان کرد: در حوزه کشاورزی و باغی نیز عشایر تلاش‌هایی را انجام می‌دهند به‌طوری که سالانه ۱۵۰ تُن عسل مرغوب و ۸ هزار تُن میوه را تولید می‌کنند که هرساله تلاش می‌شود تا با رفع مسائل و مشکلات عشایر بتوانیم کمک کنیم تا تولیدات عشایر افزایش یابد.

وی با بیان اینکه نیمی از صنایع‌دستی استان توسط عشایر تولید می‌شود، یادآور شد: عشایر با استفاده از پشمی که در اختیار دارند، با سرپنجه‌های طلایی خود انواعی از صنایع‌دستی بسیار زیبا را تولید می‌کنند که به دلیل کیفیت، نوع و طرحی که در این تولیدات وجود دارد، عشایر برای فروش این محصولات مشکلی ندارند و صنایع‌دستی لرستان متقاضیان زیادی دارد.

مدیرکل امور عشایری لرستان عنوان کرد: امسال در راستای حمایت از فعالیت‌های جامعه عشایری، ۱۷ هزار تُن علوفه دامی در راستای اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز در بین عشایر لرستان توزیع شده است،علاوه بر این نیز ۷۰۰ دستگاه پنل خورشیدی در بین عشایر قرار گرفت تا بتوانند برق مورد نیاز خود را از این طریق تامین نمایند.

 

۴۸ میلیارد تومان تسهیلات به عشایر پرداخت شد


نورمحمدی از افتتاح دو پروژه همزمان با روز ملی روستا و عشایر در لرستان خبر داد و گفت: این دو پروژه در شهرستان‌های الیگودرز و چگنی است که شامل دو پُل بوده که برای احداث پل در منطقه عشایر الیگودرز ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و برای احداث پل در منطقه عشایری چگنی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای ارائه خدمات به جامعه عشایری اقداماتی انجام شده که در بحث اشتغالزایی، ۴۸ میلیارد تومان تسهیلات در راستای کشت گیاهان دارویی، صنایع‌دستی و سایر فعالیت‌ها پرداخت شده است.

مدیرکل امور عشایری لرستان با بیان اینکه ۸ هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری تحت پوشش بیمه قرار دارند، افزود: تلاش شده تا این افراد بعد از اینکه تحت پوشش بیمه قرار گرفته بتوانند از خدمات بیمه بهره‌مند شوند.

عشایر و روستائیان ظرفیتی اثرگذار در اقتصاد

بسترسازی برای شکوفایی فعالیت‌های اقتصادی 


سهیلا نوروزی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهار داشت: روستاها به دلیل دارابودن ظرفیت‌های بسیار زیادی که در اختیار داشته، نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند و فعال کردن همه ظرفیت‌های بخش‌های روستایی سبب می‌شود تا هیچ بیکاری در روستا وجود نداشته باشد.

وی افزود: جامعه روستایی و عشایری بیشترین نقش را در تولید محصولات دارند به‌طوری که می‌بینیم تولید انواع محصولات کشاورزی، باغی، دامی، پروتئینی و صنایع‌دستی توسط روستائیان و عشایر صورت می‌گیرد و علاوه بر این نیز ظرفیت‌های حوزه گردشگری در این مناطق می‌تواند در توسعه اقتصادی اثرگذار باشد از همین رو توجه به جامعه عشایری و روستائیان می‌تواند سبب توسعه اقتصادی شود.

کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در حال حاضر بیکاری مهم‌ترین مشکلی است که در جامعه وجود دارد و برخی برای پیدا کردن شغل مناسب به شهرهای بزرگ مهاجرت می‌کنند در حالی که اگر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در روستاها فعال شود، می‌تواند در ایجاد اشتغال افرادی جویای کار نقش مهمی داشته باشد که در سال‌های اخیر می‌بینیم افراد زیادی از شهرهای بزرگ به سمت روستاها رفته و با استفاده از این ظرفیت‌ها توانسته‌اند از بیکاری رهایی یابند.

نوروزی بیان کرد: اگر بستر لازم برای فعالیت جامعه عشایری و روستایی فراهم شود به خوبی می‌توان شاهد شکوفایی این قشر در عرصه اقتصاد بود که با تولید انواع محصولات می‌توانند سبب خودکفایی شوند.

وی خاطر نشان کرد: توجه به رفع مشکلات در مناطق روستایی و عشایری سبب افزایش بهره‌وری و تولیدات این قشر زحمت‌کش می‌شود که هرچه توسعه اقتصادی در روستاها مورد توجه قرار گیرد، سبب توسعه اقتصادی در شهرها نیز می‌شود از همین رو باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود تا بتوانند فعالیت‌های خوبی داشته باشند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از