حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/07/15 شمسی | 2024/10/06 میلادی
لرستان پیشتاز «پاورلیفتینگ» در کشور
در گفتگوی تفصیلی با قهرمان لرستانی مطرح شد:

لرستان پیشتاز «پاورلیفتینگ» در کشور

پوریا جافرپور، قهرمان لرستانی گفت: لرستان یکی از پیشتازان رشته پاورلیفتینگ در سطح کشور است و ظرفیت زیادی داریم که در این رشته رشد کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، پاورلیفتینگ یک ورزش انفرادی و از جذاب‌ترین ورزش‌های جهان است، ورزشکاران این رشته قدرت بدنی بالایی دارند و می‌توانند در مسابقات مختلف شرکت کنند.

پاورلیفتینگ به عنوان یک ورزش قدرتی همواره مورد توجه ورزشکاران و علاقمندان بوده و در استان لرستان نیز طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است.

پوریا جافرپور ورزشکار خرم‌آبادی سال‌هاست در ورزش حرفه‌ای در عرصه ملی و بین‌المللی فعالیت می‌کند و اخیراً مقام اول مسابقات کاپ آزاد جایزه بزرگ کشوری در رشته پاورلیفتینگ ماده تک اسکات را به دست آورده است به همین منظور گفتگویی با این ورزشکار ترتیب داده شده تا بیشتر با او آشنا شویم.

 

لطفاً ضمن معرفی خود از چگونگی شروع فعالیت‌های ورزشی‌تان بگوئید

پوریا جافرپور ۳۳ ساله و کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی هستم، از نظر سابقه ورزشی ۱۸ سال سابقه تمرین دارم و در مسابقات بسیاری شرکت کرده‌ام، از سن ۱۵ سالگی ورزش و از سال ۱۳۸۸ ورزش پاورلیفتینگ را آغاز کردم، تاکنون در مسابقات گوناگونی شرکت و مقام‌های مختلفی را به دست آورده‌ام.

مسابقات اخیر پیش درآمدی برای محک زدن توانایی خودم بود که سطح توانایی‌ام را پس از مدتی دوری از مسابقات و‌ عرصه تمرین حرفه‌ای بسنجم و در این مسابقات با رقیب‌هایی از استان‌های قم، لرستان و همدان به رقابت پرداختم.

 

چرا این رشته ورزشی را انتخاب کردید؟ 

در گذشته در رشته کشتی فعالیت می‌کردم اما به دلیل کمبود امکانات زیرساختی در خرم‌آباد در دسترس‌ترین رشته بدنسازی بود و به دلیل قدرتمندی بالای خودم به سمت رشته پاورلیفتینگ رفتم.

 

اهداف آینده ورزشی شما چیست؟

رشته پاورلیفتینگ المپیکی نیست اما مسابقات جهانی، آسیایی و اوراسیایی دارد، قصد شرکت در مسابقات انتخابی جهانی کشور روسیه را دارم که چند وقت دیگر در تهران برگزار می‌شود، ورزش حرفه‌ای پر هزینه است ان‌شاءالله با حمایت مسئولان بتوانم در آینده به رکوردهای بالاتری دست پیدا کنم و در عرصه‌های برون مرزی در بالاترین نقطه بایستم و پرچم کشورمان را در جهان به اهتزاز در بیاورم.

 

آیا یک ورزشکار می‌تواند الگوی جامعه باشد؟

از نظر الگویی رفتاری که از یک فرد معروف سر می‌زند، منش و واکنش‌های او قطعاً مورد پذیرش جامعه‌ای است که با آن‌ها ارتباط دارد و این رفتار در جامعه تأثیرگذار است به دلیل اینکه مردم ورزشکاران را دوست دارند، برای یک هنرمند و بازیگر به دلیل ایفای یک نقش محبوبیت ایجاد می‌شود و مردم او را می‌پذیرند بنابراین یک ورزشکار نیز چنین شرایطی را در جامعه دارد.

این مسئولیت سنگین به دلیل رفتار ظاهری، منش و اخلاق می‌تواند مخرب یا سازنده و تأثیرگذار باشد بنابراین باید از‌ ابتدا ورزشکارانی را که در عرصه حرفه‌ای رقابت و تلاش می‌کنند پرورش داد و از آن‌ها حمایت کرد تا الگوهای جامعه، الگوی‌های سالمی باشند.

گاهی اوقات جنگ‌های نرم‌ و انقلاب‌های رنگی که سیاستمداران خارجی از آن به عنوان مهندسی اجتماعی یاد می‌کنند با استفاده از سلبریتی‌ها اتفاق می‌افتد چون مردم ناخودآگاه حرف آن‌ها را قبول می‌کنند بنابراین یک چهره مشهور در عرصه ورزشی این ویژگی و اهمیت را دارد که بهتر است افراد مستعد را از ابتدا پرورش دهیم که در عرصه اجتماعی بتوانیم از آن‌ها استفاده مثبت کنیم و خیالمان از این موضوع راحت شود.

 

در رابطه با پیشرفت ورزش کشور بعد از انقلاب اسلامی توضیح دهید

بعد از انقلاب اسلامی نسبت به حتی کشورهای همسایه هم، جمهوری اسلامی از نظر ورزشی یکی از پیشرو‌ترین کشور‌های آسیا و جهان است و در المپیک پاریس کشورمان با توجه به تعداد ورزشکاران، بهترین نسبت مدال به ورزشکار را در میان تمامی کشورها کسب کرده است اما باتوجه به استعداد‌های بیشماری که ژنتیک ناب ایرانی دارد بیشتر می‌توانیم در جهان حرف برای گفتن داشته باشیم و نباید به این مقدار قانع شویم.

 

آینده ورزشی رشته خود را چگونه می‌بینید؟

آینده این رشته بستگی به همت افرادی دارد که در این زمینه در وزارت ورزش، فدراسیون پرورش اندام و... مسئولیت دارند، این رشته در میان جوانان بسیار محبوب بوده و در چند سال اخیر به دلیل پخش رقابت‌های مردان آهنین در رسانه ملی محبوبیت بالایی پیدا کرده است، ورزش‌های قدرتی یک جذابیت خاصی دارند و هر رشته‌ای که در رسانه مطرح شود به جذابیت آن دو چندان اضافه می‌شود بنابراین آینده خوبی دارد و آینده روشن قطعاً مسئولیت سنگین‌تری را روی دوش این رشته و ورزشکاران آن به همراه دارد.

 

در رابطه با کارکرد تربیتی ورزش توضیح دهید 

رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند ورزش دروازه صدور معنویت است و منظور از این سخن همان چهره بودن ورزشکار است، وقتی ورزشکار با چادر به همراه فرزندش بر روی سکوی قهرمانی می‌ایستد تمام دنیا ناخودآگاه علی‌رغم میل باطنی مجبورند این ورزشکار را نشان دهند و این ورزشکار می‌گوید من یک مادر مسلمان هستم که توانسته‌ام در این عرصه با این پوشش قدم بگذارم.

برای این پوشش و این حدود شرعی میلیارد‌ها دلار باید هزینه کنیم که این چنین تبلیغی را همه جهانیان ببیند و یک ورزشکار با یک هزارم این هزینه در عرصه بین‌المللی این حرکت ارزشی را انجام می‌دهد بنابراین صحبت رهبر معظم انقلاب که ورزش دروازه صدور معنویت است در اینجا معنا پیدا می‌کند.

بنابراین ورزش اگر زیرساخت تشکیلاتی در کشور وجود داشته باشد می‌تواند یک عرصه بسیار حساس و پر رونقی از نظر داخلی و جهانی باشد.

 

چه موانع و مشکلاتی بر سر راه ورزشکاران حرفه‌ای قرار دارد

زندگی ورزشکار رقابتی و حرفه‌ای سراسر چالش است یعنی ورزشکار بسیار شکست باید بخورد تا در این مشکلات ذهن، قدرت و جسم ورزشکار ساخته و پرداخته شود، موانع بسیاری وجود دارد اما باید این قدرت ذهنی را در خود ایجاد کرد و برای هدف جنگید.

برای این مسابقات چند روز است که از شدت درد شب‌ها خواب ندارم همچنین در ورزش زمانی برای انسان باقی نمی‌ماند، ورزش حرفه‌ای وقت انسان را می‌گیرد و در زندگی شخصی کارهای روزمره‌ای که دیگران انجام می‌دهند نمی‌توان انجام داد.

مشکلات مالی هم در ورزش وجود دارد برای خرید مکمل‌های ورزشی مانند ویتامین‌هایی که برای بدن نیاز است و برای دستگاه‌های ورزشی مورد نیاز مشکلاتی وجود دارد که در توان ما نیست.

 

در رابطه با چالش‌های پیش روی ورزش استان توضیح دهید

استان لرستان یکی از پیشتازان رشته پاورلیفتینگ در سطح کشور است و پتانسیل زیادی داریم که بخواهیم در این رشته رشد کنیم اما مسئولان ورزشی استان در عرصه‌های مختلف شبکه نیستند که این عدم اتصال شبکه تشکیلات ورزشی استان باعث عقب افتادگی ورزش ما در همه زمینه‌هاست بنابراین تشکیل قرارگاه مشترک، کشف و حمایت از استعداد‌ها می‌تواند به توسعه ورزش استان کمک کند.

 

چه صحبتی با مسئولان ورزش لرستان دارید؟

متأسفانه عدم هماهنگی و آینده‌نگری در ورزش به استعداد‌های ورزشی استان ضربه می‌زند، ورزش در استان لرستان به صورت شغل جا نیفتاده که منتج به درآمد شود و ورزشکار بتواند از پس زندگی خود و خانواده برآید، وقتی این اتفاق رخ نمی‌دهد یک ورزشکار فقط فردی است که یک آرمانی دارد و حرکت می‌کند با اینکه از نظر سلامتی، وقت و انرژی هزینه‌هایی را تقبل می‌کند عایدی آنچنانی ندارد کما اینکه قهرمان المپیکی را داشتیم که در شهر مسافرکشی کرده و این موضوع درد‌آور است.

مسئولان ما باید برای قهرمانان در شغل‌های ورزشی یا در زمینه‌های مختلف سهمیه جذب قائل باشند و این افراد با توجه به تلاششان می‌توانند برای مجموعه‌ای که در آن به کارگیری می‌شوند تأثیرگذار باشند.

 

برای جوانان و نوجوانان چه توصیه‌ای دارید؟

ورزش با هدف تندرستی و افزایش سلامتی با توجه به عادات غذایی غلطی که امروزه به آن مبتلا هستیم و زندگی ماشینی و کم تحرکی قطعاً به افراد در سنین مختلف توصیه می‌شود که ورزش کنند.

در عرصه حرفه‌ای ورزش عرصه بسیار سخت و پر چالشی است و مرد میدان می‌طلبد که تا انتها ادامه دهد، افرادی بوده‌اند که با وجود توانمندی بسیار به دلایل مختلف ورزش را رها کردند بنابراین ورزش حرفه‌ای پشتکار زیادی می‌خواهد.

وقتی کسی به عرصه قهرمانی پا می‌گذارد یا جزء قهرمانان کشور می‌شود در عرصه‌های ملی و بین‌المللی واقعاً از لحاظ شخصیتی یک انسان بسیار سخت کوش از آن ساخته شده که می‌توان در عرصه‌هایی مانند خانواده و اجتماع که یک فرد می‌تواند ایفاء نقش کند به عنوان یک فرد بسیار تأثیرگذار و مثبت روی آن حساب کرد چون اهل تلاش، کوشش، پشتکار و برنامه‌ریزی است.

ورزش انسان را از نظر روانی و شخصیتی می‌سازد و فرد را به یک انسان با اراده‌ تبدیل می کند، به نوجوانان توصیه می‌شود که از برکات ورزش در زندگی‌شان استفاده کنند و سخن معروف عقل سالم در بدن سالم را مدنظر قرار دهند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از