حالت تاریک
  • شنبه, 1403/02/29 شمسی | 2024/05/18 میلادی
معاون منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان مطرح کرد:

مهار ۱۲۱ میلیون مترمکعب رواناب با عملیات آبخیزداری

مهار ۱۲۱ میلیون مترمکعب رواناب با عملیات آبخیزداری

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: عملیات آبخیزداری ۱۲۱ میلیون مترمکعب از حجم رواناب ناشی از سیلاب‌های رخ داده را مهار و از بروز خطرات سیلاب، جلوگیری کرد.

مجید سپهوند در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» با اشاره به نقش عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در کنترل سیلاب بارش‌های اخیر، اظهارداشت: با وجود بارندگی‌های شدید طی روزهای گذشته در استان لرستان اما عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در کنترل سیل و رسوب نقش زیادی داشته است.

وی افزود: این سازه‌ها با کاهش شیب طولی آبراهه و کاهش سرعت جریان سیلابی باعث کاهش خسارت سیل و رسوب به مناطق مختلف شده است و با بررسی به عمل آمده، حدود دو سوم میزان پیش‌بینی بارش در استان محقق شده است.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان تصریح کرد: بر همین اساس پایش مستمر جبهه‌های بارشی حجم ریزش‌های استان در سامانه بارشی اخیر ۱.۷۵ میلیارد متر مکعب بوده است‌ که با توجه به حجم ریزش بارش‌ها برای حوزه شمال خرم‌آباد، حجم ریزش بارش ۳۴.۶ میلیون متر مکعب در روزهای مذکور به وقوع پیوسته است.

سپهوند بیان کرد: فعالیت‌های آبخیزداری توانسته بیش از ۱۲۱ میلیون متر مکعب از حجم رواناب ناشی از سیلاب‌های رخ داده را مهار و از بروز خطرات سیلاب، خسارات جانی و مالی جلوگیری کند.

وی یادآور شد: در پی این بارندگی‌ها، حداقل به میزان ۱۲.۵ میلیون متر مکعب نفوذ آب ناشی از سیلاب بر عرصه‌های آبخیزداری به آب‌های زیرزمینی اضافه شده که تعدیل خشکسالی را به همراه دارد.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان عنوان کرد: در حوزه شمال خرم‌آباد، عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری سبب کاهش دبی پیک سیلاب بالغ بر ۳۰ درصد تعدیل کاهش حجم سیلاب در اثر اجرای فعالیت‌های آبخیزداری در سطح حوزه شمال خرم‌آباد شده و علاوه بر این نیز سبب کاهش ۴۷ درصدی تهدید دبی جریان سیلابی رودخانه خرم‌رود شده است.

سپهوند اظهارداشت: فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری سبب شده تا دبی خرم‌رود از ۶۱ متر مکعب بر ثانیه شمال خرم‌آباد حوزه شهری را به ۲۸.۶ متر مکعب کاهش دهد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از