
کارشناس مذهبی:
روزهداری توفیقی برای تربیت نفس است
کارشناس مذهبی گفت: وقتی خداوند این توفیق را به انسان داده که در جهاد اکبری به نام روزهداری که تربیت نفس است، شرکت کند حتماً باید در این ماه تربیت شود که در میدان جهاد اصغر یعنی مبارزه با استکبار حضور فعال داشته باشد.
حجتالاسلام حسین روزبهانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن است اظهار داشت: رمضان بهترین ماهی است که انسان میتواند در قرآن تدبر داشته باشد، فهم قرآن را پیدا کند و بهترین ماهی است که انسان به آیات قرآن عمل کند.
وی افزود: خواندن قرآن در ماه مبارک رمضان ثواب بسیاری دارد و هر کس در ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند، مانند این است که در ماههاى دیگر قرآن را ختم کرده باشد، با این تفاسیر طبیعی است که یکی از اعمالی که انسان در ماه رمضان به آن اهمیت دهد اُنس با قرآن و تلاوت قرآن باشد.
کارشناس مذهبی با اشاره به روز قدس، روز حمایت از مردم مظلوم فلسطین، عنوان کرد: ما در ماه مبارک رمضان روزه میگیریم و یکی از آثار روزه گرفتن مبارزه با نفس، خواستههای دل و مقابله با چیزهایی است که در غیر از ماه رمضان برای ما مباح است که این موضوع باید ما را تربیت کند.
وی بیان کرد: وقتی خداوند روزه را بر انسان واجب کرده و این توفیق و استعداد را به او داده است که در جهاد اکبری به نام روزهداری که تربیت نفس است، شرکت کند حتماً باید در این ماه تربیت شود که در میدان جهاد اصغر که مبارزه با استکبار و مقابله با دشمن اسلام، قرآن و خداوند است حضور فعال داشته باشد و مقابله و مبارزه کند.
روزبهانی گفت: این تربیت نفسی که از اول ماه رمضان انجام شده است باید به این ختم شود که بروز ظهور بیرونی پیدا کند و چه جایی بهتر و چه میدانی بهتر از مقابله و مبارزه با دشمنان و بروز و ظهور نفرت و دشمنی نسبت به دشمنان خدا، قرآن و دین که در روز قدس رقم میخورد.
وی با اشاره به تقارن بهار طبیعت و معنویت، تصریح کرد: ما هرساله نوروز و این عید باستانی ایرانیان را که در آن سرسبزی و رویش جدیدی در عالم ایجاد میشود، جشن میگیریم اما براساس روایات هر روزی که در آن گناهی انجام نگیرد، عید است و باید آن روز جشن گرفت، شبهای قدر میتواند عید حقیقی ما باشد چون میتوانیم سرنوشت خود را رقم بزنیم یا تغییر دهیم و از خدا بخواهیم عاقبتبخیری را نصیب ما کند.
کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: لازمه این کار این است که این حقیقت را درک کنیم که عید حقیقی چیست و به لیالیقدر و مراسم شهادت امیرالمومنین (ع) حرمت بگذاریم و خود را به خداوند نشان دهیم که اهمیت برای ما عید باطنی و درونی است نه این عید ظاهری و بیرونی که یک فصل و سالی است که میگذرد.
وی اظهارداشت: ما به عیدی نیاز داریم که آثارش را حتی در جهان آخرت و در بعد از مرگ ببینیم و این تلاقی شاید برای ما میدان امتحانی باشد که بتوانیم از این امتحان سربلند بیرون بیاییم و عید حقیقی را درک کنیم، عیدی که به شهادت حضرت امیرالمومنین (ع) و شبهای قدر اتصال دارد.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!