خرمآباد زیر تیغ خدماترسانها؛
سیمای شهر قربانی حفاریهای بیاصول میشود
حفاریهای پیاپی دستگاههای خدماترسان در خرمآباد علاوه بر اینکه به وقوع مشکلات ایمنی و ترافیکی دامن زده، باعث زشت شدن چهره شهر نیز شده است.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی سفیرافلاک، حفاریهای پیاپی دستگاههای خدماترسان در خرمآباد اگرچه در چارچوب خدمترسانی به مردم انجام میشود اما شیوههای ترمیم و بازسازی آسفالت در برخی نقاط علاوه بر اینکه به وقوع مشکلات ایمنی و ترافیکی دامن زده باعث زشت شدن چهره شهر نیز شده است.
معابر خرمآباد، هر روز با حفاریهای جدیدی مواجه میشود که برای نصب، تعمیر و بهبود زیرساختهای خدماتی انجام میگیرد و شهروندان خرمآباد از عدم رسیدگی و ترمیم مناسب این حفاریها گلایه دارند زیرا امکان عبور از معابر به طور طبیعی تحتتأثیر این شرایط قرار دارد.
معابر اصلی و فرعی خرمآباد به طور فزایندهای به خط ویژه عملیات حفاری تبدیل شدهاند و اثرات جانبی این حفاریها تا مدتها ادامه دارد، بنابراین نیاز به اقدامات فوری و کارآمد برای حل این مشکل، بیشازپیش احساس میشود و مسئولان باید نسبت به این معضل با جدیت بیشتری عمل کنند.
دراینرابطه یکی از شهروندان خرمآبادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سفیرافلاک، اظهار داشت: وقتی از کوچهها و خیابانهای خرمآباد عبور میکنیم، با حفرههای عمیق و آسفالتهای شکسته مواجه میشویم.
وی افزود: متأسفانه، هیچ نشانهای از ترمیم این معابر نمیبینیم و گاهی هفتهها طول میکشد تا خیابان یا کوچهای که حفاری شده، ترمیم و اصلاح شود و این موضوع باعث بروز مشکلات بسیاری بهویژه در شرایط بارانی میشود.
۴۰ درصد از شبکه توزیع آب لرستان نیازمند اصلاح
نورالدین نوریزدان، مدیرعامل شرکت آبوفاضلاب لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سفیرافلاک، اظهار داشت: تفاهمنامه همکاری مشترک بهمنظور ترمیم و بهسازی آسفالت معابر بین شهرداریهای استان و شرکت آبفا منعقد شده است که شهرداریها پس از هرگونه حفاری عملیات روکش معابر را انجام دهند.
وی افزود: شکستگی شبکه آب در همه دنیا وجود دارد اما این شکستگیها در شهر خرمآباد به دلیل عمر بالای شبکه آب نسبت به سایر شهرهای استان بیشتر است و این میزان فرسودگی باعث میشود که در بعضی از مناطق شکستگیهای بیشتری رخ دهد و میزان حفاریها افزایش پیدا کند.
مدیرعامل شرکت آبوفاضلاب لرستان عنوان کرد: شرکت آبفا تلاش میکند با جذب اعتبارات، شبکه فرسوده را اصلاح کند اما تا زمانی که این موضوع به سرانجام برسد و کل شبکه فرسوده تعویض شود نیاز است که شهرداریها جهت رفاه مردم همکاریهای لازم را داشته باشند.
وی بیان کرد: در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از شبکه آب استان نیازمند اصلاح است و همه ساله بر اساس اعتبارات و جدول زمانبندی جهت اصلاح شبکه آب استان اقداماتی انجام میشود.
نوریزدان گفت: در هشتماهه گذشته حدود ۵۰ کیلومتر از شبکه آب در روستاهای خرمآباد و ۲۰ کیلومتر از شبکه آب شهر خرمآباد اصلاح شده است، البته این میزان اصلاح شبکه ایدهآل نیست و نیاز است که اعتبارات این بخش با کمک شوراهای شهر افزایش پیدا کند تا فرایند اصلاح شبکه به سرانجام برسد.
وی با اشاره به هزینههای بالای اصلاح شبکه توزیع آب، تصریح کرد: برای اصلاح هر کیلومتر از شبکه آب حدود ۲ الی ۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز است اما تلاش میشود اعتبارات اصلاح شبکه آب جذب شود تا فرایند اصلاح شبکه آب استان به نقطه مطلوب برسد و مشکلات کمتری برای مردم ایجاد شود.
عدم صدور مجوزهای حفاری در خرمآباد
فرشید فلاحینژاد، معاون فنی و عمرانی شهرداری خرمآباد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سفیرافلاک، اظهار داشت: عمده مشکل خرابی آسفالت معابر سطح شهر ناشی از حفاریهای دستگاههای خدماترسان است و بیشترین حفاریها مربوط به شرکت آبوفاضلاب است.
وی افزود: حفاریهایی که از سوی شرکتهای خدماترسان در سطح شهر انجام میشود چهره شهر را زشت و نامناسب کرده و شهروندان را با مشکل تردد مواجه نموده است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری خرمآباد عنوان کرد: گاهی اوقات حفاریها بافاصله کوتاهی در یک مسیر انجام میشود که این امر منجر به نارضایتی عمومی و افزایش هزینهها خواهد شد، ازاینرو شرکت آبفا باید در زمینه اصلاح اصولی شبکه اقدام کند.
وی بیان کرد: برای حفاری معابر باید حقوحقوق مردم رعایت شود و در حال حاضر هیچگونه مجوزی برای آبوفاضلاب بهمنظور انجام حفاری در معابر خرمآباد صادر نمیشود تا راهحلی برای این مشکل اندیشیده شود.
فلاحینژاد با اشاره به هزینههای بالای آسفالت معابر، گفت: هر تُن آسفالت به طور متوسط هفت مترمربع از سطح معابر را پوشش میدهد و در حال حاضر قیمت هر تُن آسفالت بالای سه میلیون تومان است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر پنج اکیپ لکهگیری و آسفالت معابر در سطح شهر خرمآباد فعال است که سه اکیپ کار روکش و دو اکیپ کار لکهگیری را انجام میدهند.
مشاهده میشود که انجام این حفاریها در مرکز استان لرستان به دلیل ترمیم و بازسازی نامناسب آسفالت پس از پایان کار، زمینهساز مشکلات جانبی گستردهای برای شهروندان شده است که از ظاهر شهر تا کیفیت عبورومرور را تحتتأثیر قرار میدهد.
بنابراین با ایجاد هماهنگیهای سازمانی، استانداردسازی فرایند ترمیم و نظارت مستمر بر کیفیت بازسازی، میتوان تداوم ارائه خدمات زیرساختی را با کمترین مزاحمت برای شهروندان با حفظ زیبایی و ایمنی شهر تضمین کرد.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!