حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
امام جمعه بروجرد:

کاپیتولاسیون، سندی علیه استقلال کشور بود

کاپیتولاسیون، سندی علیه استقلال کشور بود

امام جمعه بروجرد گفت: کاپیتولاسیون در واقع سندی علیه عزت، شرافت و اقتدار ملت ایران بود که در دوران پهلوی رخ داد و امام‌راحل نسبت به آن اعتراض کرد.

حجت‌الاسلام سید علی حسینی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، با اشاره به سالروز اعتراض امام‌راحل به لایحه ننگین کاپیتولاسیون، اظهارداشت: لایحه کاپیتولاسیون در واقع سندی علیه عزت، شرافت و اقتدار ملت ایران بود که در دوران پهلوی رخ داد و امام خمینی(ره) که یک عالم ربانی بودند این لایحه را برنتابید و نسبت به آن اعتراض نمود.

وی افزود: با این قانون، آمریکایی‌ها آزاد بودند که هر کاری می‌خواهند در ایران انجام دهند و هیچ کسی حق سوال از آنها را نداشت چرا که آمریکا برای منافع خود و پیشبرد اهدافش در ایران، چنین اقداماتی را انجام می‌داد و رژیم پهلوی هم هیچگونه اختیاری از خود نداشت که بخواهد اقدامی انجام دهد.

امام جمعه بروجرد تصریح کرد: رضاخان را انگلیس به عنوان یک نوکر قبول داشت که سراپا تسلیم فرمان انگلیس‌ها بود و آنها برایش تصمیم می‌گرفتند و انگلیس اهداف خود را از طریق رضاخان پیش می‌برد تا جایی که برای رسیدن به اهداف خود، دست به کشتار مردم مظلوم و بی‌گناه می‌زدند.

حجت‌الاسلام حسینی بیان کرد: در دوره پهلوی اول هیچگونه غیرت و اطلاعاتی در هیچ زمینه‌ای نداشتند و در نهایت برکنار شد و هرچه التماس کرد به جایی نرسید، بعد از رضاخان پسرش را به عنوان پادشاه کشور انتخاب کردند که فقط یک دست نشانده بود و از بسیاری امور که در داخل کشور رخ می‌داد، اطلاعی نداشت.

وی گفت: استقلال و عظمت برای رژیم پهلوی معنایی نداشت و همه آنها غرق در فساد بودند که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران همه آنها به زباله‌دان تاریخ فرستاده شده و استقلال و عزت به کشور بازگشت و امروز باید قدر این عزت و عظمت را بدانیم.

امام جمعه بروجرد یادآورشد: روزگاری کشور ایران در اختیار آمریکا و انگلیس بود و هرچه می‌خواستند را اجرا می‌کردند و منابع کشور را به غارت بردند اما با پیروزی انقلاب که دست چپاولگران از کشور کوتاه شده، امروز عصبانی هستند ولی به لطف خدا و حضور مردم و رهبری انقلاب، هر روز شاهد عزت و عظمت بیشتر ملت ایران خواهیم بود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از